var UPL_FILES='/Data/UploadedFiles/Forums/';var iUserId='0';var iForumId='1';var iPage='1';var iMessageId=84266;var bRestricted;var bIsRestricted;var bCommunity;var sTopImage;var bCommunityRestricted;var bIsAdmin=false;var sPagingName='Forum.aspx?Id=1';var sMenuOptions="";var userEditMessageViews = 10;var userDeleteMessageViews = 1;var sForumName="פורום הדף היומי";var AdminArr=[new Admin("1","מנהל האתר","1"),new Admin("49","מנהל הפורום","1"),new Admin("86","ברוך","2"),new Admin("125","דוד כוכב","2"),new Admin("159","עציוני","2"),new Admin("199","המכריע","2"),new Admin("249","כדי","2"),new Admin("919","יום יום ידרשון","2")];var TagArr=[new Tag("מעלת הפורום - ע\"פ ר' נחמן מברסלב","http://www.daf-yomi.com/forums/message.aspx?id=348")];var MgrMsgArr=[new MgrMsg("שימו לב! בכתיבת הודעה בפורום יש לשייך את ההודעה למסכת ודף","http://www.daf-yomi.com/forums/message.aspx?id=350"),new MgrMsg("המלצה","http://www.daf-yomi.com/forums/message.aspx?id=4168"),new MgrMsg("מקלדת וירטואלית לטובת הכותבים מחו\"ל","http://www.daf-yomi.com/forums/message.aspx?id=455")];var MostViewedArr=[new MostViewed("107155","אדם שכר רכב באילת ","מנחת טנא","13/05/24 00:58","49159","54"),new MostViewed("107157","הגהות הגר"א בבא מציעא עא, עב, עג","אוריאל שלמוני","13/05/24 17:21","605","36"),new MostViewed("107177","הערה ברש״י","שמואל דוד","16/05/24 05:35","595","27")];var ClosedMsgsArr=[new ClosedMsgs("65830"),new ClosedMsgs("65874"),new ClosedMsgs("65795"),new ClosedMsgs("21834"),new ClosedMsgs("65886"),new ClosedMsgs("66030"),new ClosedMsgs("66259"),new ClosedMsgs("66250")];var MessageArr=[new Message("84266","0","מי כתיב ונגע כנפו אל הלחם? מישהו מבין?","06/12/20 20:32","כ כסלו","תשפ"א","20:32","אבצן","תלמוד בבלי מסכת פסחים דף יז עמוד א
אלא לשמואל, חמשה מנא ליה? - מי כתיב ונגע כנפו? ונגע בכנפו כתיב - במה שנגע בכנפו.

פרש"י:
מי כתיב ונגע כנפו - אל הלחם, דמשמע שהשרץ נגע בלחם, דלחם הוי ראשון, מה שנגע בכנפו נגע ללחם - דהוה ליה לחם שני.

לא זכיתי להבין דבריו.

"ונגע כנפו אל הלחם משמע שהשרץ נגע בלחם"
כנפו - זה כנף הבגד, ממתי כנף הבגד נקרא 'שרץ'??
אדרבה, הרי מלשון הפסוק "הֵ֣ן׀ יִשָּׂא־אִ֨ישׁ בְּשַׂר־קֹ֜דֶשׁ בִּכְנַ֣ף בִּגְד֗וֹ וְנָגַ֣ע בִּ֠כְנָפוֹ אֶל־הַלֶּ֨חֶם" משתמע שבשר הקודש היה בכנפו, ולא נגע בלחם, אלא "ונגע בכנפו אל הלחם" ולא הבשר קודש!

ועוד "מה שנגע בכנפו נגע ללחם"
הרי הפשטות היא "מה שנגע בכנפו" - זה השרץ - הוא עצמו נגע ללחם!","785","","1258","True","True","False","","498","109.226.59.2","0","0","פסחים|יז ע"א",""),new Message("84268","84266","מה ענין שרק כנף הבגד טמא ולא כולו ?","06/12/20 20:40","כ כסלו","תשפ"א","20:40","אבי גרינבלט","1. רש"י עונה לשאלתך הראשונה.
2. תשובה לשאלתך השניה - רש"י כותב (לא הבאת אותו) "דאי משום כנף שהוא ראשון , כוליה בגד נמי ראשון"","539","","1258","True","True","False","","61","77.124.49.18","0","84266","פסחים|יז ע"א",""),new Message("85293","84266","זה מה שקשה לר"ת","09/12/20 01:42","כג כסלו","תשפ"א","01:42","אש מילר","זה אחד הקושיות של תוס' על רש"י.
ותבדוק בחידושי הר"ן ד"ה הן ישא שמקשה כמו תוס' אבל ביתר ביאור וזה ממש הקושיא שלך","1291","","1255","True","True","False","","76","213.219.151.152","0","84266","פסחים|יז ע"א",""),new Message("85297","84266","כנפו - קצה הבגד שעליו היה שקץ כינה למשל","09/12/20 08:46","כג כסלו","תשפ"א","08:46","אלף בית רשי","והיא נגעה בלחם, וממילא זה רק 4 ועל זה ענו בכנפו משהוא שנגע בשרץ שהיה בקצה הבגד ונהיה ראשון והוא נגע ללחם.
וכנפו הוא קצה הבגד שיש כינה שקץ שם, ולהבדיל משאר הבגד שלא תיתכן נגיעה בכינה בלי נגיעה בבגד והרי כל הבגד טמא ממילא,
וכדברי רש"י עצמו בסוף העמוד ונגע בכנפו. באותו כנף שהשרץ בו כלומר השרץ עצמו ועל כרחך הכי הוא דאי משום כנף שהוא ראשון כוליה בגד נמי ראשון הוי ומאי איריא דנקיט כנף אלא משום שרץ שהשרץ עצמו נגע אל הלחם
שכיחות כינה בבגדים עיין שבת יב המפלה כליו בשבת
שאילת תוספות כאן גם כן אין פירושה שהבין שרש"י פירש כנפו - שרץ, אלא ששואל איך אפשר לומר בפסוק שכנפו הכוונה לשרץ שעל כנפו וכי כנף הוא שרץ?
עוד ברמז "כנף שיקוצים" (דניאל ט כז)
כנף לאתויי חגבים (חולין קל"ט ע"ב)","278","","1255","True","True","False","","123","96.20.220.141","0","84266","פסחים|יז ע"א",""),new Message("84269","84268","איך זה מיישב את הקושי בלשון רש"י?","06/12/20 20:44","כ כסלו","תשפ"א","20:44","אבצן","","785","","1258","False","True","False","","71","109.226.59.2","0","84266","פסחים|יז ע"א",""),new Message("84270","84269","מה הקושי ?","06/12/20 20:45","כ כסלו","תשפ"א","20:45","אבי גרינבלט","לא הבנתי מדבריך את הקושי בלשון רש"י.","539","","1258","True","True","False","","57","77.124.49.18","0","84266","פסחים|יז ע"א",""),new Message("84271","84270","תחזור להודעה המקורית ותכתוב תשובה לשתי","06/12/20 20:47","כ כסלו","תשפ"א","20:47","אבצן","השאלות ששאלתי.","785","","1258","True","True","False","","76","109.226.59.2","0","84266","פסחים|יז ע"א",""),new Message("84272","84271","רש"י כבר ענה על שתיהן","06/12/20 20:49","כ כסלו","תשפ"א","20:49","אבי גרינבלט",".","539","","1258","True","True","False","","56","77.124.49.18","0","84266","פסחים|יז ע"א",""),new Message("85296","85293","שמחתני!","09/12/20 02:13","כג כסלו","תשפ"א","02:13","אבצן","ברוך שכוונתי, תודה ויישר כח!

אכן אני רואה את לשון התוס'
"תוספות מסכת פסחים דף יז עמוד א
"ועוד למה קורא הכתוב לשרץ כנף" כמעט ציטוט של שאלתי...

את הר"ן אין לי מולי, תוכל לצטט, או להעלות צילום?","785","","1255","True","True","False","","83","109.226.59.2","0","84266","פסחים|יז ע"א",""),new Message("85300","85296","בשמחה - ציטוט מהר"ן","09/12/20 11:00","כג כסלו","תשפ"א","11:00","אש מילר","חידושי הר"ן מסכת פסחים דף טז עמוד ב
הן ישא איש בשר קדש בכנף בגדו וכו', פירש"י ז"ל ונגע בכנפו אותו כנף שהשרץ בו כלו' נגע אל הלחם ועשאו ראשון והלחם בנזיד ועשאו שני וכו' זו היא שיטתו ז"ל,
מיהו לא נהירא שלפי שטתו ז"ל לא ס"ל לרבינא לשנויי סתמא הכא רביעי הכא שלישי דברישא הוה ליה לפרושי דטמא נפש היינו מת עצמו ולא טמא מת כדקס"ד מעיקרא.
ועוד היכי משמע ונגע בכנפו דהיינו שרץ עצמו הא בכנפו קאמר ולא בשרץ.
ולשמואל דמקשינן חמשה היכי משכחת לה למה ליה לדחוקי ולתרוצי במה שנגע בכנפו הוה לן לתרוצי דנגע בכנפו קאמר ולא בשרץ, וקשה לפירושו,
לכך פיר' רת"ם ז"ל דשרץ נגע בכנף ונעשה ראשון וכנף נגע אל הלחם או אל הנזיד וחד מהנך אל היין או אל השמן הרי שלשה וחד מהנך אל כל מאכל הם ארבעה,","1291","","1255","True","True","False","","33","94.105.98.88","0","84266","פסחים|יז ע"א",""),new Message("85298","85297","כינה אינה אחד מח' שרצים המטמאים","09/12/20 09:33","כג כסלו","תשפ"א","09:33","אבצן","גם לא חגבים.
השרצים המטמאים הם:
וזה לכם הטמא, בשרץ השורץ על-הארץ: החולד והעכבר, והצב למינהו. והאנקה והכוח, והלטאה; והחומט, והתנשמת. לא אלה הטמאים לכם, בכל-השרץ; כל-הנוגע בהם במותם, יטמא עד-הערב.","785","","1255","True","True","False","","72","109.226.59.2","0","84266","פסחים|יז ע"א",""),new Message("85299","85297","כמדומני שטעות בידו","09/12/20 10:54","כג כסלו","תשפ"א","10:54","אש מילר","בפרק ר"ע במסכת שבת מבואר שכינה אינה מטמאה כשרץ.
והכנף שציינת מספר דניאל, פירושו שם כנפיים - כמו של עוף, שפורס כנף לגובה, ולא קצה כמו כנפו אצלינו.
וקושיית התוס' היא כן על רש"י, כי רש"י לומר שחגי שאל על הבשר שנגע בשרץ עצמו, ותוס' חולק ולומר שהבשר נגע בכנף הבגד, ותמה על רש"י שאם נגע בשרץ מדוע מוזכר הכנף בפסוק.
וכן מבואר בר"ן שציינתי.","1291","","1255","True","True","False","","38","94.105.98.88","0","84266","פסחים|יז ע"א",""),new Message("85306","85299","רש"י בספר חגי","09/12/20 14:29","כג כסלו","תשפ"א","14:29","אבי גרינבלט","לשון מושאלת - "בשר קודש. בשר טומאת נבילה או שרץ" (כמובן בלשון ס"נ).
הכנף המוזכר בפסוק היינו בצידי השרץ או הנבלה או הבגד אשר השרץ עליו.
שאלת ר"ת במקומה עומדת אלא שלענ"ד זו היתה כוונתו של רבינו רש"י הקדוש.","539","","1255","True","True","False","","48","77.124.49.18","0","84266","פסחים|יז ע"א",""),new Message("85307","85299","שניכם לא ראיתם שכתבתי "למשל" בכותרת","09/12/20 15:02","כג כסלו","תשפ"א","15:02","אלף בית רשי","זו הסיבה שכתבתי "למשל כינה" (בשאילת לשון השתמשתי בה לכל ההסבר)ואף הפנתי בכוונה לשבת י"ב שההורגה אינה עובר וכו כי איננה נחשבת בריה ובוודאי לא מטמא,
ובוודאי שכאן הכוונה לאחד משמונה שרצים שנמצא ב"קצה הבגד" וכך שייך מצב שיגע בשרץ ולא בבגד,
כתבתי בדרך רמז הפניה לדניאל ולחולין, למי שמכיר את כתיבתי, לא שזה הפירוש אלא סתם קונוטציה גם אני ראיתי את הרש"י שם לפני שכתבתי.

ואני ליישב פשוטו של רש"י באתי אף על קושיית תוספות ששוב אני חוזר גם הר"ן וגם תוספות הבינו שאין רש"י מתכווין לפרש את המילה כנפו - שרץ כתרגום והסבר, אלא שרש"י מפרש את הגמרא שהלשון כנפו החוזר בפסוק ללא צירוף המילה בגד כבאיזכור הקודם בפסוק כנף בגדו פירושו קצה והכוונה נגע בקצה במה שהיה על הקצה, כי לפי ר"ת היה צריך לכתוב בפסוק ונגע בבגד","278","","1255","True","True","False","","86","96.20.220.141","0","84266","פסחים|יז ע"א",""),new Message("85304","85300","שמחתני בשנית!","09/12/20 13:51","כג כסלו","תשפ"א","13:51","אבצן","מפורש כאן כמו שהקשיתי בתחילה. יישר כח!","785","","1255","True","True","False","","80","109.226.59.2","0","84266","פסחים|יז ע"א","")];var iTotalPages=811;var SeverTime;fInitTree();getPersist(82860);