var UPL_FILES='/Data/UploadedFiles/Forums/';var iUserId='0';var iForumId='1';var iPage='1';var iMessageId=85400;var bRestricted;var bIsRestricted;var bCommunity;var sTopImage;var bCommunityRestricted;var bIsAdmin=false;var sPagingName='Forum.aspx?Id=1';var sMenuOptions="";var userEditMessageViews = 10;var userDeleteMessageViews = 1;var sForumName="פורום הדף היומי";var AdminArr=[new Admin("1","מנהל האתר","1"),new Admin("49","מנהל הפורום","1"),new Admin("86","ברוך","2"),new Admin("125","דוד כוכב","2"),new Admin("159","עציוני","2"),new Admin("199","המכריע","2"),new Admin("249","כדי","2"),new Admin("919","יום יום ידרשון","2")];var TagArr=[new Tag("האם אתה פנוי לסייע בהפצת תורה?","http://www.daf-yomi.com/forums/message.aspx?id=5084")];var MgrMsgArr=[new MgrMsg("שימו לב! בכתיבת הודעה בפורום יש לשייך את ההודעה למסכת ודף","http://www.daf-yomi.com/forums/message.aspx?id=350"),new MgrMsg("המלצה","http://www.daf-yomi.com/forums/message.aspx?id=4168"),new MgrMsg("מקלדת וירטואלית לטובת הכותבים מחו\"ל","http://www.daf-yomi.com/forums/message.aspx?id=455")];var MostViewedArr=[new MostViewed("107079","מה זה מפרכסין ?","מרדכי דב זינגר","25/04/24 18:44","807","53"),new MostViewed("107080","קשר בין איסור ריבית לבין יציאת מצרים","לינקוש","28/04/24 08:18","58","35"),new MostViewed("107082","תנורו של עכנאי: שאלת שני ימי ר"ח בגמרא","שי ואלטר","28/04/24 14:41","948","23")];var ClosedMsgsArr=[new ClosedMsgs("65830"),new ClosedMsgs("65874"),new ClosedMsgs("65795"),new ClosedMsgs("21834"),new ClosedMsgs("65886"),new ClosedMsgs("66030"),new ClosedMsgs("66259"),new ClosedMsgs("66250")];var MessageArr=[new Message("85400","0",""כל אחד הוא אור קטן..."","14/12/20 15:10","כח כסלו","תשפ"א","15:10","חיים א","עף על הדף
בשביל הנשמה
הרב ליאור לביא


סימן: כיבוי גדול

בסוגייתנו מופיעה אחת המידות בהן נדרשת התורה שבעל פה:

"אין ריבוי אחר ריבוי אלא למעט" (פסחים כג, א ועוד).
ומקבילתה - אין מיעוט אחר מיעוט אלא לרבות" (יומא מג, א ועוד),

מידה זו נראית במבט ראשון לא מובנת: וכי הדגשה והכפלה של מיעוט מורה על ריבוי?

או הכפלה והדגשה של ריבוי מורה על מיעוט?

הסבר נפלא לדבר מובא בספר ערבי נחל. (עקב א׳:ו׳):

"ונראה לי דהנה מצינו (משלי טז, יח) לפני שבר גאון ולפני כבוד ענוה...

ומצינו במדות התורה (פסחים כ"ג.) אין ריבוי אחר רבוי אלא למעט,

כי מאחר שהוא מרבהו ומגדלהו מאד נתמעט... ורבוי השמן בנר הוא סבה לכבות אורו,

וכן אין מיעוט אחר מיעוט אלא לרבות, כי אחר שהדבר נתמעט מאד ומאן דאיהו זעיר איהו רב אצל השם יתברך כי אינו משתמש רק במאנין תבירין (-כלים שבורים),

לכן במדות אלה מתנהג העולם, לפני שבר גאון, כשמתנשא ברבוי אחר רבוי אזי נתמעט,

ולפני כבוד ענוה, כשנתמעט במיעוט אחר מיעוט אזי נתגדל אח"כ".

ריבוי שמן מביא לכיבוי הנר וכך גם התנשאות מובילה לנפילה.

ולהיפך - שמירה על גבולות וצמצום מובילות להעלאה של האור. "כל אחד הוא אור קטן וכולנו אור איתן".

---
אהבתם? העבירו הלאה!❤️
---
מאירים את הדף - עומק אמוני קצרצר מתוך הדף היומי
להצטרפות:
https://chat.whatsapp.com/DMOadyEoe4dIppjn4BGGb4","1230","","1232","True","True","False","","495","46.116.70.140","0","0","פסחים|כג ע"א","")];var iTotalPages=810;var SeverTime;fInitTree();getPersist(82563);