var UPL_FILES='/Data/UploadedFiles/Forums/';var iUserId='0';var iForumId='1';var iPage='1';var iMessageId=85516;var bRestricted;var bIsRestricted;var bCommunity;var sTopImage;var bCommunityRestricted;var bIsAdmin=false;var sPagingName='Forum.aspx?Id=1';var sMenuOptions="";var userEditMessageViews = 10;var userDeleteMessageViews = 1;var sForumName="פורום הדף היומי";var AdminArr=[new Admin("1","מנהל האתר","1"),new Admin("49","מנהל הפורום","1"),new Admin("86","ברוך","2"),new Admin("125","דוד כוכב","2"),new Admin("159","עציוני","2"),new Admin("199","המכריע","2"),new Admin("249","כדי","2"),new Admin("919","יום יום ידרשון","2")];var TagArr=[new Tag("מינוי מומחים בפורום","http://www.daf-yomi.com/forums/message.aspx?id=5360")];var MgrMsgArr=[new MgrMsg("שימו לב! בכתיבת הודעה בפורום יש לשייך את ההודעה למסכת ודף","http://www.daf-yomi.com/forums/message.aspx?id=350"),new MgrMsg("המלצה","http://www.daf-yomi.com/forums/message.aspx?id=4168"),new MgrMsg("מקלדת וירטואלית לטובת הכותבים מחו\"ל","http://www.daf-yomi.com/forums/message.aspx?id=455")];var MostViewedArr=[new MostViewed("107155","אדם שכר רכב באילת ","מנחת טנא","13/05/24 00:58","49159","53"),new MostViewed("107157","הגהות הגר"א בבא מציעא עא, עב, עג","אוריאל שלמוני","13/05/24 17:21","605","35"),new MostViewed("107177","הערה ברש״י","שמואל דוד","16/05/24 05:35","595","24")];var ClosedMsgsArr=[new ClosedMsgs("65830"),new ClosedMsgs("65874"),new ClosedMsgs("65795"),new ClosedMsgs("21834"),new ClosedMsgs("65886"),new ClosedMsgs("66030"),new ClosedMsgs("66259"),new ClosedMsgs("66250")];var MessageArr=[new Message("85516","0","בומרנג","19/12/20 21:50","ד טבת","תשפ"א","21:50","חיים א","עף על הדף
בשביל הנשמה
הרב ליאור לביא

סימן: כ
ף חריפה

לפעמים מילה לא נכונה שאמרנו יכולה לשמש נגדנו כבומרנג.

הגמרא מספרת על קושיה שהקשו על ר' יהודה בעקבות דבריו ושבעקבותיה שתק.

אמר רב יוסף: זהו מה שאומרים אנשים כפתגם עממי: הכף שעשה הנגר — בתוכה ישרפנו החרדל, שאדם גורם רעה לעצמו על ידי מעשיו שלו.

שהרי ההוכחה החותכת כנגד ר' יהודה באה לו מדבריו שלו.

פתגם עממי אחר אמר אביי: עושה הסד בסד הוא יושב, שמגמול ידיו שלו משתלם עונשו.

ורבא אמר כפתגם אחר: עושה החיצים בחיציו הוא נהרג, מגמול ידו משתלם עונשו.

הבן יהוידע שאל: מדוע יש צורך בשלושה משלים, הרי היה די באחד?

והסביר שכל משל הוסיף על קודמו:

א. יש טעויות שאפשר "לבלוע" בשעת הדחק:

"ועל זה האופן עשה רַב יוֹסֵף המשל של החרדל כי החרדל הוא נאכל אך נאכל בדוחק מפני שהוא חד ושורף הפה ולכך ממעטין באכילתו,

וכן זה דבר הלכה לא נדחה לגמרי אלא נשאר עומד על צד הדחק ואינו נשנה בריוח".

ב. יש שגיאות שמבוססות על הגיון שנדחה אך ייתכן שמישהו אחר יוכל להשתמש באותו הגיון ויוכיח בהצלחה:

"וכן בנמשל אפשר שיתחדש סברה חדשה ויתרצו אותה הקושיא האמורה מכח הסברה ויתקיים אותו דבר הלכה ויתקבל".

ג. ההוכחה השלישית היא שהראיה נסתרה מההגיון אך היה ביסוס חזק מהמקורות ולכן דחייה של ראיה כזאת היא מוחלטת - כמו שאי אפשר להשיב לחיים הרוג:

דדבר זה אי אפשר לתקנו דאחר שנהרג מי מחייהו?

כן זה האופן אין תקוה שיתוקן אותו דבר הלכה אשר נדחה!

"ולכך הביאו המשלים האלה *שכל אחד מדבר באופן אחד והואיל דרבי יהודה הביא כמה הוכחות לקיים דבריו ולא הועיל* זכרו כאן המשלים הנזכרים אשר הם שייכים על אופנים כיוצא בזה של דחיות אשר מצויים בבית המדרש".


---
אהבתם? העבירו הלאה!❤️
---
מאירים את הדף - עומק אמוני קצרצר מתוך הדף היומי
להצטרפות:
https://chat.whatsapp.com/DMOadyEoe4dIppjn4BGGb4","1230","","1245","True","True","False","","375","109.64.93.60","0","0","פסחים|כח ע"א","")];var iTotalPages=811;var SeverTime;fInitTree();getPersist(82860);