var UPL_FILES='/Data/UploadedFiles/Forums/';var iUserId='0';var iForumId='1';var iPage='1';var iMessageId=85735;var bRestricted;var bIsRestricted;var bCommunity;var sTopImage;var bCommunityRestricted;var bIsAdmin=false;var sPagingName='Forum.aspx?Id=1';var sMenuOptions="";var userEditMessageViews = 10;var userDeleteMessageViews = 1;var sForumName="פורום הדף היומי";var AdminArr=[new Admin("1","מנהל האתר","1"),new Admin("49","מנהל הפורום","1"),new Admin("86","ברוך","2"),new Admin("125","דוד כוכב","2"),new Admin("159","עציוני","2"),new Admin("199","המכריע","2"),new Admin("249","כדי","2"),new Admin("919","יום יום ידרשון","2")];var TagArr=[new Tag("זמני היום","http://www.daf-yomi.com/content.aspx?pageid=126")];var MgrMsgArr=[new MgrMsg("שימו לב! בכתיבת הודעה בפורום יש לשייך את ההודעה למסכת ודף","http://www.daf-yomi.com/forums/message.aspx?id=350"),new MgrMsg("המלצה","http://www.daf-yomi.com/forums/message.aspx?id=4168"),new MgrMsg("מקלדת וירטואלית לטובת הכותבים מחו\"ל","http://www.daf-yomi.com/forums/message.aspx?id=455")];var MostViewedArr=[new MostViewed("107155","אדם שכר רכב באילת ","מנחת טנא","13/05/24 00:58","49159","47"),new MostViewed("107157","הגהות הגר"א בבא מציעא עא, עב, עג","אוריאל שלמוני","13/05/24 17:21","605","27"),new MostViewed("107163","הגהות הגר"א בבא מציעא עו","אוריאל שלמוני","14/05/24 18:18","605","19")];var ClosedMsgsArr=[new ClosedMsgs("65830"),new ClosedMsgs("65874"),new ClosedMsgs("65795"),new ClosedMsgs("21834"),new ClosedMsgs("65886"),new ClosedMsgs("66030"),new ClosedMsgs("66259"),new ClosedMsgs("66250")];var MessageArr=[new Message("85735","0","חמי טבריה בירושלים?","31/12/20 01:30","טז טבת","תשפ"א","01:30","אש מילר","המבשל הפסח בחמי טבריה חייב.
והמראה כהן שנדפס בסוף הגמ' (לא בארטסקרול רק ברגיל) הקשה שאיך אפשר להוציא הקרבן פסח מירושלים לטבריה והלא הוא נפסל, ובירושלים לא היה חמי טבריה כמו שהגמ' אמרה לעיל דף ח' מפני אין חמי טבריה ופירות גינוסר בירושלים שלא יאמרו עולי רגלים וכו'.
יש על הקושיא הזו תירוצים רבים כמעט כמו קושיית הבית יוסף בחנוכה.
מי יכול להתחיל ולהוסיף","1291","","1232","True","True","False","","430","212.71.9.15","0","0","פסחים|מא ע"א",""),new Message("85736","85735","ראה מה שכתבתי במחזור הקודם","31/12/20 05:00","טז טבת","תשפ"א","05:00","אלף בית רשי","כאן","278","","1232","True","True","False","","109","96.20.220.141","0","85735","פסחים|מא ע"א",""),new Message("85742","85735","תשובות מדרש רבה","31/12/20 07:48","טז טבת","תשפ"א","07:48","אבי גרינבלט","א. שה"ש רבה - "צופה פני דמשק אמר רבי יוחנן: עתידה ירושלים שתהא מגעת עד שערי דמשק, שנאמר: (זכריה ט') משא דבר ה' בארץ".
ב. שמו"ר - "השניה מוציא מים חיים מירושלים ומרפא בהם כל שיש לו מחלה"","539","","1232","True","True","False","","99","77.127.67.240","0","85735","פסחים|מא ע"א",""),new Message("85769","85735","בפשטות, כן אורחא דש"ס","02/01/21 21:04","יח טבת","תשפ"א","21:04","איתיאל","ובפשטות נ"ל שדרך הגמרא לדון בעקרונות, אפילו אם הדוגמה לא מציאותית. כך למשל דנים בטהרת "מגדל הפורח באוויר".

גם בלימוד עיון בישיבות פעמים רבים דנים בעקרונות מופשטים שלא תמיד יש בהם נפק"מ מעשית. יש מי שיאמר שזה "פלפול סרק" בעלמא.

אבל יש חשיבות גם למחקר העיוני. לפעמים בעתיד תזדמן נפק"מ גדולה.

הרב אברהם שפירא זצ"ל הסביר על חשיבות הלימוד העיוני, וסיפר שמעולם לא בא לפניו בדין מקרה שהיה בדיוק מקרה מסויים בשו"ע, אלא תמיד יש להבין את העקרונות, וכך ניתן לדון בכל מקרה חדש.

כאן הגמרא רוצה לדון על העקרון: האם העיקר הוא "בשל" (=דווקא באש) או "במים" (ואפילו אין אש).

ניתן להציע ללמוד מכאן לסוגיה מתחדשת בימינו, כשיקריבו בע"ה בקרוב קרבן הפסח, מה יהיה דין המבשלו במיקרוגל.

מחד אין כאן אש, מאידך המים מתחממים ונוצר בישול.

***

כך גם ביתר סוגיות "לא מציאותיות".

למשל, מגדל פורח באוויר הוא סוגייה מרכזית היום בדין מעבר כהנים במטוס מעל בית קברות.

***

בסוגיית "נתעברה באמבטי" דנו הפוסקים בתחילת אבן העזר.

שאלנו את הרב מרדכי הלפרין שליט"א אם מבחינה מדעית דבר זה אפשרי. והוא השיב שתיאורטית כן, בתנאי שחום המים הוא על מעלה מדויקת, ולא עבר פרק זמן מסוים של כמה דקות. פשוט שמדובר על מקרה כמעט בלתי אפשרי.

אך היום, זה מקור חשוב ביותר בסוגיה הבוערת של הזרעה מלאכותית.","842","","1230","True","True","False","","120","","0","85735","פסחים|מא ע"א",""),new Message("85776","85735","בזמן היתר הבמות","03/01/21 00:20","יט טבת","תשפ"א","00:20","שטייגעניסט","קדשים קלים נאכלים בכל ערי ישראל - זבחים קיב:","1319","","1229","True","True","False","","48","","0","85735","פסחים|מא ע"א",""),new Message("85813","85735","הקושיא כן נמצאת בראשונים","04/01/21 11:15","כ טבת","תשפ"א","11:15","אש מילר","באנציקלופדיה תלמודית בערך חמי טבריה
הם מביאים כבר קושיא זו בשם אחד הגאונים.
והתירוץ שהגאונים תירצו שכל מעיינות חמים נקראים בשם חמי טבריה, וכמו שפירש"י","1291","","1228","True","True","False","","37","212.71.9.15","0","85735","פסחים|מא ע"א",""),new Message("85784","85769","נכון מאוד.","03/01/21 11:27","יט טבת","תשפ"א","11:27","א.ב. ","ייש"כ על התשובה המחכימה והמפורטת.","1058","","1229","True","True","False","","58","","0","85735","פסחים|מא ע"א",""),new Message("85786","85769","לא נכון!! זה לא הפשטות","03/01/21 15:03","יט טבת","תשפ"א","15:03","אלף בית רשי","כל גדולי ישראל שעמלו לתרץ את העובדות ולא את התיאוריה התעסקו בלא נכון לדעתך? התירוץ שלך טוב למספר מקומות בודדים "שאין" תירוץ שמתחבר עובדתית אז נוח לעבור למחוזות תיאוריית לימוד לצורך לימוד לעובדות בלתי מציאותיות","278","","1229","True","True","False","","87","96.20.220.141","0","85735","פסחים|מא ע"א",""),new Message("85790","85786","אתה טוען","03/01/21 16:04","יט טבת","תשפ"א","16:04","אור חדש","שבימי חז"ל היה 'חמי טבריה' בירושלים?!?
(וחולק בכך על חז"ל עצמם שאומרים שאין בירושלים דבר כזה...)","458","","1229","True","True","False","","67","77.139.145.160","0","85735","פסחים|מא ע"א",""),new Message("85809","85786","רוב גדולי ישראל לא ראו כאן קושיה","04/01/21 10:30","כ טבת","תשפ"א","10:30","איתיאל","מלבד כמה אחרונים שנדחקו באוקימתות אדירות. וכידוע, הקושיה הגדולה באוקימתות היא שהעיקר חסר מהספר והיה לו לפרש.

ואדרבה, היא הנותנת, ממה שאף אחד מהראשונים, ורובי האחרונים, אפילו לא הקשו - משום דפשיטא להו דהכי אורחא דהש"ס, ולא העלו על דעתם שיש כאן שאלה במציאות שיהיה שייך להקשות עליה.","842","","1228","True","True","False","","106","213.151.52.46","0","85735","פסחים|מא ע"א",""),new Message("85792","85790","חיפשתי חזק ולא מצאתי","03/01/21 16:57","יט טבת","תשפ"א","16:57","אלף בית רשי","שטענתי כך, ובכלל מה ראית אתה להקשות מחז"ל לחז"ל באותה המסכתא? אלא מוכרח להיות פשטים נוספים שאותם עמלו גדו"י לתרץ בכל הדורות זה בכה וזה בכה, ועל האפשרות לתרץ בלי לברוח למחוזות שהכל הוא רק תיאורטית יש מרחק רב!
אגב קראת את מה שכתבתי באתר לפני 7 שנים?","278","","1229","True","True","False","","86","96.20.220.141","0","85735","פסחים|מא ע"א",""),new Message("85793","85792","ברור שכך טענת","03/01/21 17:04","יט טבת","תשפ"א","17:04","אור חדש","יש רק שתי אפשרויות
או שלא היו בירושלים 'חמי טבריא' וכעדות חז"ל, וממילא הדיון כאן רק טאורתי לדון בעקרון
או שהיו חמי טבריא בירושלים והשאלה היתה מעשית כהצעתך (אך נגד עדות חז"ל ונגד המציאות הידועה לנו (וכמובן אין שום רמז וזכר להמצאה שהמצאת על שלשול למעבה האדמה בחז"ל וממילא זו המצאה שלא עלתה על לב חכמי הגמ' בשאלתם כאן))
הנסיון שלך להסתתר מאחורי 'לא טענתי' לא מבטל את העובדה שיש רק שתי דרכים כאן
ולתרוצו של שטייגעניסט- כיוון שהשאלה בגמ' נשאלה הרבה אחרי איסור הבמות ממילא שוב לפי הנחה זו חוזרת השאלה להיות לא מעשית כלל","458","","1229","True","True","False","","70","77.139.145.160","0","85735","פסחים|מא ע"א",""),new Message("85795","85793","כנראה אתה לא מכיר את הררי התירוצים","03/01/21 17:33","יט טבת","תשפ"א","17:33","אלף בית רשי","של גדו"י האמרי אמת למשל ועוד יש עשרות תירוצים בעניין זה, אכן מה שאני כתבתי הוא תיאוריה לא מחייבת ובינה לבין תיאורית הדיון הלא מעשי אין הרבה הבדל והבוחר יבחר, אני מדבר לשאר התירוצים שקדמו לי שמסבירים את היתכנות מים חמים כחמי טבריה בירושלים.
נ.ב. מה שהתכוותי קודם בטוען ונטען היה בדיון "כאן" ואני שמח שהסתכלת במה שכתבתי באתר","278","","1229","True","True","False","","89","96.20.220.141","0","85735","פסחים|מא ע"א",""),new Message("85797","85795","לא הבנתי","03/01/21 18:00","יט טבת","תשפ"א","18:00","אור חדש","וכי אם יש מליון תרוצים
זה ישנה את העובדה שייתכן רק שתי מציאויות, א: 'היה 'חמי טבריא' בירושלים והשאלה מעשית' ו ב: 'לא היה והשאלה לא מעשית' ?


מי שיטען שהיו, רק כדי שלא יצא סתירה בין סוגייתנו ליסוד שבדה מליבו (אין לו זכר בחז"ל ואדרבה יש לזה סתירות רבות בכל הש"ס) ש'כל דיוני חכמים רק בדברים מציאותיים ממש היו' הרי הוא חשוד אצלי על שקר וזיוף דברי חכמים בכל דבריו
הרי אם רק בשביל לחזק המצאתו מזייף דברים פשוטים של חז"ל, שלא היו חמים, וכן סותר המציאות הידועה לנו (שהרי ירושלים הרי גיר הם ואין בהם זכר לפעילות געשית) הרי אדם כזה שלא מתבייש לשקר מול חז"ל והמציאות אין לסמוך עליו בשום דבר שהרי ניכר עליו שהתגלות ליבו חשובה לו מדרישת האמת ומוכן הוא לכל מעשה רמיה וזיוף להצדקת דבריו וממילא גם אם יקומו מילון זייפנים שכאלה כל דבריהם כקליפת השום נחשבו ויבטלו הם ואלף כמותם ולא נקבל זיוף בדברי רבותנו ז"ל חלילה

*אני מודה שלא נתקלתי בשאלה זו מעודי ולא ראיתי מי שינסה לתרץ שהיו חמים בירושלים
וייתכן ששגה מי מהקדמונים לתרץ בדרך זו גם אם איש אמת היה אך מה שכתבתי נכון בדרך כלל על כ"פ שכעקרון אין לקבל היפוך דברי חז"ל מפורשים רק כדי להצדיק המצאה שממציאים בלי ביסוס בדברי חז"ל עצמם","458","","1229","True","True","False","","65","77.139.145.160","0","85735","פסחים|מא ע"א",""),new Message("85798","85797","על המומחיות שלך בזיוף תכנים","03/01/21 18:28","יט טבת","תשפ"א","18:28","אלף בית רשי","לא אכביר מילים, אני לא אמרתי שאין דיונים שהינם "רק תיאוריה" אלא שבמקרה דנן יש הסברים טובים ולא "ההסבר שלי"","278","","1229","True","True","False","","119","96.20.220.141","0","85735","פסחים|מא ע"א",""),new Message("85799","85798","אכן לא אמרת זאת","03/01/21 18:40","יט טבת","תשפ"א","18:40","אור חדש","וגם לא אמרתי שאתה אמרת זאת (ואבקשך שתמצא מקום אחד שזייפתי טענת מישהו)

מה שאמרתי זה דבר פשוט
חז"ל אמרו שאין חמי טבריא ביר'
חז"ל גם שאלו מה הדין במבשל פסח בחמי טבריא

יש רק שתי אפשרויות ליישב ה'סתירה':
א: הדיון לא מעשי אלא תאורטי וכמצוי לרוב בש"ס ואין שום צורך בשום תרוץ מיוחד והכל פשוט ואין כלל סתירה

ב: השאלה מעשית כי כן היה חמי טבריא בירו' ונגד דברי חז"ל המפורשים שלא היו
וכעת נותר רק להסביר הסתירה...
כל מי שאחז בדרך ב' הקשה ונטש דרך א' שאין בה שום קושי חייב שיהיה לו סיבה מאד טובה להכניס עצמו בקשיים כאלה
הערתי דבר פשוט, כל מי שעשה זאת ונטש פשט דברי חז"ל רק בגלל שבדה מליבו שעדיף להמציא תרוצים דחוקים ולעוות דברי חז"ל המפורשים ולו רק שלא יצא (עוד) דיון שהינו תאורטי בלבד, הינו חשוד על שקר בכל דבריו שהרי להצדקת יסוד שהמציא מוכן לעוות דברי חז"ל מפורשים ואם כן חשוד לעוותם לכל צורך עצמי שלו

אי קבלת הדברים הפשוטים הללו יכולה להחשב בעיניך כצידקות, אמונת חכמים, לימוד עמוק ונפלא עד מחר
כל אדם ישר ידע להבדיל בין עיוות לישרות","458","","1229","True","True","False","","55","77.139.145.160","0","85735","פסחים|מא ע"א",""),new Message("85806","85799","סוכה לב: (עירובין יט)","04/01/21 00:46","כ טבת","תשפ"א","00:46","אלף בית רשי","אמר ר' יהושע בן לוי ואמרי לה תני רבה בר מרי משום רבן יוחנן בן זכאי שתי תמרות יש בגיא בן הנם ועולה עשן מביניהם וזהו ששנינו ציני הר הברזל כשרות וזו היא פתחה של גיהנם (רש"י)גיא בן הנם - סמוך לירושלים:

האם זה דמיון או תיאור מציאות?

בזמנם גם לא היה עבודות של חברת חשמל באיזור ","278","","1228","True","True","False","","98","96.20.220.141","0","85735","פסחים|מא ע"א",""),new Message("85808","85806","ומהו העשן","04/01/21 08:23","כ טבת","תשפ"א","08:23","אור חדש","שעלה מקברו של אחר?

התיאור הזה לא מוכיח בשום צורה על פעילות געשית וכד' ואדרבה בא לציין קישור למושג רוחני כגהנם למקום שבו הקריבו ילדים למולך
התפיסה של חכ' מסויימים (בעלי התוס' בינהם) שדברי אגדה מדברים ברובד בממשי של המציאות הינה דרך רעה ביותר ויוצרת עיוותים בתפיסת המציאות והבנת עומק דברי חז"ל וכאזהרת הרמב"ם וראה באורך בספרי המהרל מפראג על ההכרח ללמוד דברי חכמים בעומק ולא להתייחס אליהם כאל סיפורים בעלמא","458","","1228","True","True","False","","68","89.138.210.179","0","85735","פסחים|מא ע"א",""),new Message("85853","85808","מחקר חדש מוכיח לא היה קרי"ס","05/01/21 22:13","כא טבת","תשפ"א","22:13","אלף בית רשי","על פי מדידות סיסמולוגיות ועוד זה הוברר למעלה מכל ספק, אין שום עקיבות המוכיחות על כך שזה היה אלא שזה "לא" היה וכנ"ל על המבול, ועל כן גם את זה נצרף לתאוריה שזה תיאור רוחני!!! תיאוריה וכדומה,





כמובן כל זה רק סרקזם ההפרדה בין התורה שבכתב לחז"ל היא הפרדה של בני העידן החדש המשכילים למיניהם, ועל כן אני בורח למחזות התירוצים הרוחנים רק כשיש חזל"ים סותרים שקשה לתרצם בדרך תיאורטית ואפילו רחוקה, ולהזכיר עוד סניף הקשור ליסוד דיון זה הוא הנאמר כאן (שבת קל"ט) אמר להו ההוא תולדות אור הוא דחלפי אפיתחא דגיהנם - אש רוחני?","278","","1227","True","True","False","","93","96.20.220.141","0","85735","פסחים|מא ע"א",""),new Message("85812","85809",">>>","04/01/21 10:46","כ טבת","תשפ"א","10:46","אבי גרינבלט","כאשר משתתף בלימוד דף יומי מעלה שאלה כזו , כיצד לטעמך ראוי לענות לו במקרה הזה ?
לטעמי , כאשר ישנן תשובות מדרשיות או למדניות כפי שהובאו כאן , מן הראוי להביאן וקשה לקבוע בזה מסמרות.
אין חולק כי ישנן גמרות לא מעטות כי תשובות עלולות לגרום לזילות הלימוד.
הגרי"ד כבר דן בזה וכתב נפלא בספרו 'איש ההלכה' (מצ"ב)","539","bmp","1228","True","True","False","","45","77.127.67.240","0","85735","פסחים|מא ע"א","0-bmp"),new Message("85815","85812","לדעתי המסמרות פשוטים","04/01/21 11:20","כ טבת","תשפ"א","11:20","אור חדש","אסור שיסוד שהמצאת ללא שום ביסוס יניע אותך לעוות דברי חז"ל מפשטם
כל מקרה שתמצא שמישהו עושה את המעשה הנואל הזה תכניס אותו מיד ל'רשימה שחורה' של מאחזי העניים שאינם יודעים עוד מהי תורת אמת אלא תורת פלפול יש בידם וכבר צעקו על זה גדולי הקדמונים וישריהם

האמור לעיל שונה מהותית ממישהו שמודה שדבריו חדשים ומבססם כראוי מחד ומודה שסותרים את פשט דברי הקדמונים מאידך בלי לנסות לעוות דבר- זו דרך האמת","458","","1228","True","True","False","","65","77.139.145.160","0","85735","פסחים|מא ע"א",""),new Message("85821","85813","לא הבנתי","04/01/21 11:56","כ טבת","תשפ"א","11:56","אור חדש","איך זה מיישב הסתירה מדברי חז"ל שלא היו מעיינות חמים בירושלים
ובכלל נ"ל בלי לבדוק שכל שכתב אותו גאון זה ש'חמי טבריא' זה שם כולל למעיינות חמים ולא שבא לכתוב קושיית המ"כ אך אם תביא הציטוט אוכל לברר הדבר כראוי","458","","1228","True","True","False","","64","77.139.145.160","0","85735","פסחים|מא ע"א",""),new Message("85820","85815","גם זה יסוד","04/01/21 11:54","כ טבת","תשפ"א","11:54","אבי גרינבלט","מי הסמכות להגדיר מה הומצא ולכן הוא נואל ?
הבאת מקורות יכולה להוות סמך לדעה אחת וכשל לדעה אחרת.
הובאו כאן הסברים מגוונים.
תבחר או שלא כפי דעתך.
לפסול ולהגדיר נואל , לא בהכרח שיש לזה משקל נגד אשר בהכרח ימנע גיוון דעות.","539","","1228","True","True","False","","68","77.127.67.240","0","85735","פסחים|מא ע"א",""),new Message("85827","85815","אני לא מבין על מה חרה אפך","04/01/21 20:39","כ טבת","תשפ"א","20:39","איתיאל","היסוד שאמרתי ידוע בישיבות. פוק חזי בכל ישיבה ליטאית שיושבים ודנים ארוכות ימים ולילות אם היסוד הוא מצד זה או מצד זה, חפצא או גברא וכו', כשפעמים רבות אין נפק"מ מעשית. ואפילו ימצאו נפק"מ, פעמים רבות היא רחוקה מהמציאות כרחוק מזרח ומערב.

וכבר ברור שכשדנים ב"מגדל פורח באויר" זה כך. וכן כפי שהביאו מהסוגיות שהגמרא אמרה בפירוש "לא היה ולא עתיד להיות". וכשלומדים טהרות ש(רובו) אינו נפק"מ כלל בימינו?

אלא לומדים כדי להבין את המהות. מצד מה המצווה. אם יש נפק"מ - זה כמעט רווח צדדי.

ידוע שבוולוז'ין (ועד היום בקהלים מסויימים) ללכת ללמוד הלכה לסמיכה היה נחשב כמעט ביטול תורה, הכרח הפרנסה... הלימוד האמיתי הוא לשמה, לא בשביל נפק"מ.

אני לא אומר שאי אפשר לדחוק ולתרץ באוקימתות שונות. אבל לענ"ד הקושיה לא מתחילה כלל. ולכן לא מצאנו בכלל התייחסות בראשונים, וגם באחרונים, מעטים שדנו בזה (בכל עשרות האחרונים המקובצים בסוף הגמרא מצאנו רק אחד שדן בזה).","842","","1228","True","True","False","","105","213.151.52.46","0","85735","פסחים|מא ע"א",""),new Message("85822","85820","הממציא הוא המוסמך","04/01/21 11:59","כ טבת","תשפ"א","11:59","אור חדש","אם המדבר מביא מקור לדבריו אז אין זו המצאה ואם מנסה ליישב סתירה בין הקדמונים אין זה נואל גם אם דוחק צד א' להסכים לצד ב' נגד פשט דבריו (אומנם מצופה שיגיד כדברי הגמ' שייתכן שחולקים וגם ייתכן שלא חולקים אלא מעמידים צד מסויים באוקימתא ולציין שזה דחוק מפני X Y)
אם מחדש יסוד מדעתו ואז מביא קו' על דברי עצמו מחז"ל ומתרצה ע"י עיוות דברי חז"ל זה נואל","458","","1228","True","True","False","","49","77.139.145.160","0","85735","פסחים|מא ע"א",""),new Message("85824","85822",">>>","04/01/21 12:13","כ טבת","תשפ"א","12:13","אבי גרינבלט","1. מתי נקבע "קו התאריך" ולאחריו זה "עיוות נואל" ?
2. האם זה רק בדברי אגדה ?
3. האם לאור התפתחויות כאלה ואחרות , ניתן להוסיף/לחדש ?","539","","1228","True","True","False","","69","77.127.67.240","0","85735","פסחים|מא ע"א",""),new Message("85825","85824","[ללא נושא]","04/01/21 12:53","כ טבת","תשפ"א","12:53","אור חדש","אין תאריך
יש ישרות
אתה יכול לחדש ככל העולה על רוחך וכמעט כל דברי חז"ל דברי סברותיהם וחידושהם הם כפי שמבררת הגמ', בין בהלכה ובין באגדה
אבל
החידוש צריך להיות מבוסס על משהו או שתציין מפורשות שזו דעתך בלבד
מלבד זאת ראוי לברר האם החידוש מתאים לדברי קודמיך או לא
במקרה שלא, מותר לנסות ליישב הסתירה אך אסור לשכוח שבפשט יש סתירה ושכנראה שהקדמונים לא הסכימו לחידושך ולציין שהתרוץ רק בדרך אפשר
עד כאן אין שום פגם בלימוד כזה וכך נהגו חכמינו ז"ל בכל הדורות

אבל לטעון ש'פשוט שצריך לומר שחכ' פלוני התכוון להפך ממה שכתב במפורש ולכן דבריו מתאימים לדבריי' זה מעשה נואל ומקור לזיוף התורה מהיותה תורת אמת להפך רח"ל","458","","1228","True","True","False","","48","89.138.210.179","0","85735","פסחים|מא ע"א",""),new Message("85831","85827","התרעומת של לא עליך","04/01/21 23:48","כ טבת","תשפ"א","23:48","אור חדש","","458","","1228","False","True","False","","46","89.138.210.179","0","85735","פסחים|מא ע"א",""),new Message("85858","85853","[ללא נושא]","05/01/21 23:08","כא טבת","תשפ"א","23:08","אור חדש","מה הקשר של ההמצאה הלא קשורה שלך לנד"ד?!?

בשבת לט יש מחל' בדבר מקור החום בחמי טבריא מה שמוכיח שלא היה לחזל ידיעה ברורה בטבעם
אכן נראה שהיה מד שהגהנם זה מקום ממשי בבטן האדמה ובאש הממשית שבו נדונות הנשמות
לא יודע היכן ומה למדת
לכל מי שפגשתי ושהיה בו ריח תורה היה ברור שדין הנשמות הינו ענין רוחני וכן מהות הגהנם בכלל ולא כאותו מ"ד
וראה עוד בהלכה שם","458","","1227","True","True","False","","54","89.138.210.179","0","85735","פסחים|מא ע"א",""),new Message("85859","85858","זהו מחלוקת פירושה אי ידיעה","05/01/21 23:12","כא טבת","תשפ"א","23:12","אלף בית רשי","זהו אפשר לסגור את הגמרא כי "אני בעל האור חדש" יודע יותר טוב משני החזל"ים שחלקו במציאות ולא ידעו כלום!!!!","278","","1227","True","True","False","","96","96.20.220.141","0","85735","פסחים|מא ע"א",""),new Message("85863","85859","קשקוש","06/01/21 07:12","כב טבת","תשפ"א","07:12","אור חדש","זה שמדע הגאולוגיה לא היה קיים בימי חזל ולכן נחלקו בדבר (מסברא בלבד ולא משום מסורת, וטעו בסברתם כמפורסם) שהיום מפורסם אמיתתו אצל כל ילד קצת סקרן זה דבר פשוט ונובע מהעובדה הפשוטה שבכל דור, ובמיוחד בדורות האחרונים, חכמת הטבע של בני האדם מתקדם מאד ביחס לדור הקודם
מכאן אין שום קשר למסקנה החמורה שלך שצריך לסגור את הגמרא וממליץ לך להפסיק עם הגישה הכפרנית הזו","458","","1226","True","True","False","","44","89.138.210.179","0","85735","פסחים|מא ע"א","")];var iTotalPages=811;var SeverTime;fInitTree();getPersist(82837);