var UPL_FILES='/Data/UploadedFiles/Forums/';var iUserId='0';var iForumId='1';var iPage='1';var iMessageId=85856;var bRestricted;var bIsRestricted;var bCommunity;var sTopImage;var bCommunityRestricted;var bIsAdmin=false;var sPagingName='Forum.aspx?Id=1';var sMenuOptions="";var userEditMessageViews = 10;var userDeleteMessageViews = 1;var sForumName="פורום הדף היומי";var AdminArr=[new Admin("1","מנהל האתר","1"),new Admin("49","מנהל הפורום","1"),new Admin("86","ברוך","2"),new Admin("125","דוד כוכב","2"),new Admin("159","עציוני","2"),new Admin("199","המכריע","2"),new Admin("249","כדי","2"),new Admin("919","יום יום ידרשון","2")];var TagArr=[new Tag("זמני היום","http://www.daf-yomi.com/content.aspx?pageid=126")];var MgrMsgArr=[new MgrMsg("שימו לב! בכתיבת הודעה בפורום יש לשייך את ההודעה למסכת ודף","http://www.daf-yomi.com/forums/message.aspx?id=350"),new MgrMsg("המלצה","http://www.daf-yomi.com/forums/message.aspx?id=4168"),new MgrMsg("מקלדת וירטואלית לטובת הכותבים מחו\"ל","http://www.daf-yomi.com/forums/message.aspx?id=455")];var MostViewedArr=[new MostViewed("107140","הצעה לספירות הפסוקים של אזהרה בגר בתורה","jklein","06/05/24 22:59","705","76"),new MostViewed("107151","למה אימצת את עצמך כך לקרוא דף שאתה...","לינקוש","08/05/24 11:52","58","72"),new MostViewed("107150","הגהות הגר"א ב"מ ע","אוריאל שלמוני","08/05/24 10:31","605","42")];var ClosedMsgsArr=[new ClosedMsgs("65830"),new ClosedMsgs("65874"),new ClosedMsgs("65795"),new ClosedMsgs("21834"),new ClosedMsgs("65886"),new ClosedMsgs("66030"),new ClosedMsgs("66259"),new ClosedMsgs("66250")];var MessageArr=[new Message("85856","0","סוגיית בצק החרש","05/01/21 22:36","כא טבת","תשפ"א","22:36","איתן","שנינו
מתני' בצק החרש - אם יש כיוצא בו שהחמיץ הרי זה אסור:
גמ' אם אין שם כיוצא בו – מהו?
א''ר אבהו אמר ר' שמעון בן לקיש: כדי שילך אדם ממגדל נינוה לטבריא
מיל.
ונימא מיל?
הא קמ''ל דשיעורא דמיל כממגדל נוניא ועד טבריא.

א''ר אבהו אמר רבי שמעון בן לקיש: לגבל ולתפלה ולנטילת ידים ארבעה מילין.
אמר רב נחמן בר יצחק: אייבו אמרה, ....

פירוש, בצק שאין בו סימני החמצה – אם יש עיסה אחרת שנילושה יחד איתו, שהחמיצה – סימן שגם הוא אסור.
ואם אין שם כיוצא בו - אם שהה כדי שיהלך אדם ממגדל נוניא לטבריה - נאסר הבצק.
מימרא קצרה זו של ריש לקיש היא המקור לדיני החמצה, ל"מצות ח"י רגעים", וגררה דיונים רבים מכל צדדיה.

הנוסח
תחילה הנוסח. בציטוט לעיל צבעתי בגוון שונה את המשפט על מגדל נוניא וטבריה. זאת כיון שרש"י והרי"ף כלל לא גרסו אותו.
גירסתם:
אם אין שם כיוצא בו – מהו?
א''ר אבהו אמר ר' שמעון בן לקיש: כדי שילך אדם ממגדל נינוה לטבריא.
א''ר אבהו אמר רבי שמעון בן לקיש: לגבל ולתפלה ולנטילת ידים ארבעה מילין.

למרות שלא היה לפניהם בגמרא - גם רש"י וגם הרי"ף כתבו בפירוש שהמרחק המדובר הוא מיל.
והקישור בין שתי המימרות - כיון ששתיהן של ר' אבהו בשם ריש לקיש (אם כי היינו מצפים שיהיה "ואמר ר' אבהו")

לעומת דעת הבבלי -בירושלמי (כאן)
לא היה שם אחר כיוצא בו שהחמיץ - עד איכן?
ר' יעקב בר אחא ר' עולא דקסרין בשם רבי חנינה: עד כדי הילוך ארבעת מילין

הפוסקים פסקו כהבבלי.

כימיה.
בפורטל הדף היומי נמצאים כמה מאמרים של ד"ר משה רענן מההיבטים הכימיים,
מהו תהליך ההחמצה, מדוע אין ללוש בפושרים, מי פירות אין מחמיצים.

גיאוגרפיה
אני מבקש לדון בהיבט הגיאוגרפי ועל כך בהודעה הבאה.","123","","1224","True","True","False","","556","95.86.120.40","0","0","פסחים|מו ע"א",""),new Message("85857","85856","ממגדל נוניא לטבריה","05/01/21 22:40","כא טבת","תשפ"א","22:40","איתן","בטבריה של ימינו, על חוף הים, נמצאת "טבריה העתיקה" שהיא טבריה של תקופת הטורקים. בדרומה נמצא "פארק ארכיאולוגי טבריה", ליד עמדת המידע לתיירים, ובו בית כנסת המתוארך לתקופת התלמוד.

במחזור הקודם של הדף היומי, (באשכול זה ובפרט בהודעה זו) העליתי את ההשערה, שמגדל נוניא נמצאת ב"טבריה העתיקה" סביב אותו בית הכנסת מתקופת התלמוד. זאת כיון שסברתי אז שטבריה של התקופה הרומית נמצאת כק"מ וחצי דרומה, ב"פארק ברקו" של ימינו.
אבל בנתיים התברר לי שטבריה בתקופת התלמוד, שאכן החלה במקום שחשבתי - השתרעה למעלה מק"מ וחצי, עד טבריה הטורקית.
ולכן נפלה ההצעה הזו.
מיל צפונה מטבריה הרומית נמצא המעין "עין חכה". בסמוך לו, באתר המכונה "חנאנת אל קסיס", יש שרידים אריכאולוגיים מהתקופה הרומית המאוחרת. לדעתי יש לחפש במקום זה.
מצורף מסמך pdf עם מפות.

ופה מקום לציין:
עולם המחקר, ההיסטוריונים והאכריאולוגיים, נוטים להגיה בבבלי "ד' מילין", כפי הירושלמי, ולמקם את מגדל נוניא - בסמוך למגדל של ימינו.
הראשון שהציע זאת היה הרב יהוסף שוורץ, בעל "תבואות הארץ", אך לא בתבואות הארץ אלא ב"דברי יוסף" דף י"ט ע"ב.
לפי זה, יש לשים לב - שתי המימרות שבגמרא של ר' אבהו בשם ריש לקיש עוסקות שתיהן בארבעה מילין, והקישור בינהן הוא לאו דוקא האומר אלא הנושא.
בעולם המחקר מי שנתן את המילה האחרונה, למיטב ידיעתי, הוא פרופ' עוזי ליבנר במאמר בכתב העת קתדרה, גליון 120 (תמוז תשס"ו 2006), עמ' 36-38.
ויש גם מחובשי בית המדרש שהלכו בעקבותיו.

אין ספק כי מגדל היתה עיר גדולה בזמן המשנה, ואולי אף ישו הנוצרי בא ממנה. המרחק מטבריה הטורקית אליה הוא כארבעה ק"מ, והרב יהוסף שוורץ שסבר שמגדל היא מגדל נוניא - מדד במיל הלכתי, שהוא אלפים אמה.
אלא שהארכיאולוגים מתייחסים למיל המוזכר במקורות כאל מיל רומאי, 1480 מ', והמרחק מטבריה הרומית למגדל - הוא כ- 4.5 ק"מ, שהם שלושה מיל, ולא ארבעה.
רק מסיבה זו היה צריך לדחות את הצעתו. וה"ה לדעתי גם לשאר נימוקיו.","123","pdf","1224","True","True","False","","102","95.86.120.40","0","85856","פסחים|מו ע"א","0-pdf")];var iTotalPages=811;var SeverTime;fInitTree();getPersist(82784);