var UPL_FILES='/Data/UploadedFiles/Forums/';var iUserId='0';var iForumId='1';var iPage='1';var iMessageId=85921;var bRestricted;var bIsRestricted;var bCommunity;var sTopImage;var bCommunityRestricted;var bIsAdmin=false;var sPagingName='Forum.aspx?Id=1';var sMenuOptions="";var userEditMessageViews = 10;var userDeleteMessageViews = 1;var sForumName="פורום הדף היומי";var AdminArr=[new Admin("1","מנהל האתר","1"),new Admin("49","מנהל הפורום","1"),new Admin("86","ברוך","2"),new Admin("125","דוד כוכב","2"),new Admin("159","עציוני","2"),new Admin("199","המכריע","2"),new Admin("249","כדי","2"),new Admin("919","יום יום ידרשון","2")];var TagArr=[new Tag("מעלת הפורום - ע\"פ ר' נחמן מברסלב","http://www.daf-yomi.com/forums/message.aspx?id=348")];var MgrMsgArr=[new MgrMsg("שימו לב! בכתיבת הודעה בפורום יש לשייך את ההודעה למסכת ודף","http://www.daf-yomi.com/forums/message.aspx?id=350"),new MgrMsg("המלצה","http://www.daf-yomi.com/forums/message.aspx?id=4168"),new MgrMsg("מקלדת וירטואלית לטובת הכותבים מחו\"ל","http://www.daf-yomi.com/forums/message.aspx?id=455")];var MostViewedArr=[new MostViewed("107140","הצעה לספירות הפסוקים של אזהרה בגר בתורה","jklein","06/05/24 22:59","705","64"),new MostViewed("107107","דף היומי ביום הזיכרון - פרויקט 'לקדושים'","יצחק אינקר","03/05/24 14:29","52202","58"),new MostViewed("107103","פסחים - מקום שנהגו","מרדכי דב זינגר","03/05/24 10:53","807","56")];var ClosedMsgsArr=[new ClosedMsgs("65830"),new ClosedMsgs("65874"),new ClosedMsgs("65795"),new ClosedMsgs("21834"),new ClosedMsgs("65886"),new ClosedMsgs("66030"),new ClosedMsgs("66259"),new ClosedMsgs("66250")];var MessageArr=[new Message("85921","0","ערב טוב אשמח שמשהו יבהיר לי מספר נקודות.","10/01/21 00:08","כו טבת","תשפ"א","00:08","דוד100","1. איך ר"מ מסביר ש"ושבעת" זו שתיה והרי זה לא דבר משביע (כמו שמוכח בהדיא בפרק שלישי בעירובין) ועוד יוצא משיטתו שר"מ סובר שמברכים על משקה ברכה אחרונה בחיוב מן התורה?
2.איך ר"ע אומר שכשהוא היה ע"ה הוא שנא ת"ח והרי מסופר עליו (כתובות ס"ב:) שהוא היה עניו וצנוע?
תודה רבה","1325","","1216","True","True","False","","460","95.86.74.70","0","0","פסחים|מט ע"ב",""),new Message("85924","85921","להלן","10/01/21 07:24","כו טבת","תשפ"א","07:24","אבי גרינבלט","1. יכול שכוונתו לענין ברכה ראשונה לפני משקה ומ"מ הפסוק הוא אסמכתא ובודאי שלא חיוב מהתורה (למעט ברכהת המזון), מאידך יש הלומדים שכוונתו כאן שאם אדם רעב וצמא , אינו מתחייב בבהמ"ז עד שיאכל וישתה.
2. ענווה וצניעות לא מחייבים הימנעות מאותה התחושה כלפי ת"ח.","539","","1216","True","True","False","","91","77.127.67.240","0","85921","פסחים|מט ע"ב",""),new Message("85953","85921","[ללא נושא]","10/01/21 18:47","כו טבת","תשפ"א","18:47","אמלתראות","1 גם סיכה בכלל

2 מובא שלבסוף עניו אמיתי לא יגרום לע"ה לשנוא אותו, אלא אדרבא יקרב אליו.
ולפי"ז החסרון בת"ח. וכותבי ההיסטוריה ועכ"פ הקוראים מבינים לפיהם על צדם.","267","","1216","True","True","False","","81","172.58.228.128","0","85921","פסחים|מט ע"ב",""),new Message("85956","85921","ושבעת - זה יין, וזה מזין","10/01/21 22:27","כו טבת","תשפ"א","22:27","אבצן","כמו שאחז"ל שיין מיזן זיין.
אה"נ שמברכים לשיטתו על משקה מה"ת, ואל תתפלא, רבים הראשונים הסוברים שברכה מעין ג' היא דאורייתא.
2. בנוגע לזה יש ב' תשובות -
א. התוס' בכתובות סב אומרים ששנאתו נבעה מכך שחשב שהחכמים מתגדלים עליהם בכך שבגדי ע"ה מדרס לפרושים וחשבו שפרשו מהם מגאוותם.
ב. הריטב"א מישב שמדובר בב' תקופות שונות, ובתחילה היה ע"ה שונא ת"ח, אח"כ ע"ה צנוע ומעלי, ואח"כ ת"ח.","785","","1216","True","True","False","","73","109.226.59.2","0","85921","פסחים|מט ע"ב",""),new Message("85960","85921","תשובות","10/01/21 23:29","כו טבת","תשפ"א","23:29","אור חדש","א, כיוון שסתם אכילה במקרא לפי חזל זה אכילה גמורה (שיש בה שביעה ממילא, כך למד רמ) הרי ש'ושבעת' בא לדבר על עניין אחר
ב ראה כאן","458","","1216","True","True","False","","73","109.186.13.122","0","85921","פסחים|מט ע"ב",""),new Message("85969","85921","קושית תוספות בכתובות","11/01/21 02:21","כז טבת","תשפ"א","02:21","אלף בית רשי","דהוה צניע ומעלי. והא דאמר באלו עוברין (פסחים מט:) אמר ר''ע כשהייתי עם הארץ הייתי אומר מי יתן לי תלמיד חכם ואנשכנו כחמור משמע דלא הוה מעלי איכא למימר דהתם לאו משום שהיה שונא תלמידי חכמים אלא משום שהי' סבור שמתגאין על עמי הארץ מפני תורתן והיו תלמידי חכמים שונאים אותם וגם משום שלא היו מניחין אותם ליגע בהם כדאמרינן (חגיגה דף יח:) בגדי עם הארץ מדרס לפרושים אבל מכל מקום שומר מצות היה. רבינו תם


בשולי הדברים מהיכן דייקת שמעלי הכוונה ענווה, שמא הכוונה בפשטות שהיא ראתה שהוא צנוע בשמירת העינים ובעניני אכילה וכדומה, ומעלי שיש לו איכויות בעניני מידות ובסה"כ אולי השנאה נבעה מהשאיפה להגיע לכך","278","","1215","True","True","False","","111","96.20.220.141","0","85921","פסחים|מט ע"ב",""),new Message("86008","85921","ושבעת בצירוף הואכלת","11/01/21 22:46","כז טבת","תשפ"א","22:46","צדי","נראה לי שר"מ סבר שהשתייה אחר האכילה היא המשלימה את השביעה מהאכילה, לא ששתייה לבד יש לה משמעות של שביעה","1286","","1215","True","True","False","","36","93.157.82.11","0","85921","פסחים|מט ע"ב",""),new Message("85961","85960","דעות אלו משובשות השקפתית ישקעו ולא יאמרו","10/01/21 23:52","כו טבת","תשפ"א","23:52","אבצן","אני לא מקבל "תורה בגובה העיניים".
אני לא מקבל שגדולי הדור עוברים תחת הזכוכית מגדלת של מי שאין צורך להראות קטנותו, אם האמוראים אמרו על עצמם ביחס לתנאים שהם כחמורים ולא כו'.
שיטת ההסכלה הארורה, גם אם תעטה כיפה, לא תוכשר.
מי הוא הכותב שיבוא ו'יבקר' את גדולי הדור? את גדולי התנאים? מי שמו?
התלמוד הוא לא 'חדשות' וחכמיו אינם 'כנסת ישראל'. אל התלמוד יש לגשת באימה ביראה ברתת ובזיע, ולא מנקודת מבט מתנשאת המוצאת בחכמי ישראל פגמים של התגאות וכו', וכל הפוסל כו'.
אולי לדעתו הרמה של הכותב שם [שאיני מכירו] יש צורך לתלוש את הדפים הללו ממסכת פסחים [דף מט:], הרי הת"ח שם מתנשאים על עמי הארץ...

רחמנא ליצלן מהאי דעתא ומהאי שיבושא.
ברוך שהבדילנו מן התועים ומהמונם.","785","","1216","True","True","False","","106","109.226.59.2","0","85921","פסחים|מט ע"ב",""),new Message("85963","85961","הערתך נרשמה","11/01/21 00:05","כז טבת","תשפ"א","00:05","אור חדש","ואתה כמובן יכול לגזור מגמרתך את הסיפורים הללו ואת דברי רבא

אנו נמשיך ללמוד התורה בשלמותה בלי מחיקות ובלי לעצום עיניים","458","","1215","True","True","False","","88","77.139.145.160","0","85921","פסחים|מט ע"ב",""),new Message("86002","85961","העבירה לא ל'בקר' הרבה יותר חמור","11/01/21 18:46","כז טבת","תשפ"א","18:46","אמלתראות","ואפשר להביא אלפי דוגמאות, ולהוציא ספרים שלמים ע"ז הנושא.

העיקר שייעשה בדרך התורה. אבל לתת פתקא לבנה להנהגת המנהיגים מסוכן פי אלף.

ראה רש"י תבא על העברת התורה לשבט לוי.","267","","1215","True","True","False","","81","172.58.228.25","0","85921","פסחים|מט ע"ב",""),new Message("85993","85969","אכן, לתוס' זה ציינתי בהערתי לעיל","11/01/21 13:39","כז טבת","תשפ"א","13:39","אבצן","","785","","1215","False","True","False","","63","109.226.59.2","0","85921","פסחים|מט ע"ב",""),new Message("86003","86002","האמת שכאן","11/01/21 18:50","כז טבת","תשפ"א","18:50","אור חדש","אפילו לא היה ביקורת אלא רק נסיון להבין מה באה הגמרא ללמדנו ברצף הסיפורים המדובר
אבל אולי יש כאלה שמרגישים בעיה עם עברתם על האיסור המפורסם לגלוש באינטרחעט וכדי לפצות על כך מנסים להראות את אמונתם העיוורת ע"י הפיכת מישהו מבחוץ ל'כופר' ובלי קשר לדבריו
","458","","1215","True","True","False","","51","77.139.145.160","0","85921","פסחים|מט ע"ב",""),new Message("86007","86003","מה זה אם לא ביקורת חריפה??","11/01/21 22:05","כז טבת","תשפ"א","22:05","אבצן","נראה שבאותו הדור היתה צרה גדולה של ת"ח שסברו שערכו של אדם נמדד בכמות התורה שבו וממילא אדם בלא תורה היה נחשב בעיניהם כגרוע מבהמה (ע"ה מותר לנוחרו מגבו ביוה"כ...).

הייתה לת"ח באותו הדור בעיה. צרה גדולה.
הבעיה הקשה ש'אור חדש' לא היה באותו הדור, כדי ללמד את רבי עקיבא ורבי טרפון, רבי יהודה ורבי שמעון בר יוחאי, שערכו של אדם לא נמדד לפי התורה בלבד.



רחל הבינה שגישה כזו לחיים ולעמ"י יש בה חשש לשנאת חינם ולנתק בין התורה לרבדי העם הרחבים וחיפשה אדם שיוכל לתקן את הטעות הנוראית,
היא זיהתה בעקיבא את האדם המתאים למשימה, מצד אחד היה חובב תורה אך מאידך היה שונא ת"ח גאותנים.


רחל בכלל לא באה לגדל ת"ח, אלא רק לתקן את גדולי הדור ['הגאוותנים'], ור"ע היה רק כלי כי רק ת"ח יכול לתקן ת"ח... פה כבר נכנסים לליצנות.

אומנם בשביל שעקיבא יוכל לתקן את דורו היה עליו להפוך לגדול הדור בעצמו ע"כ הסכימה רחל בחפץ לב לשולחו לשנים רבות של התגדלות ע"מ שיוכל לגדל דור של ת"ח שידעו להעריך נכון את חבריהם
אומנם נראה שתוכנית זו לא עלתה יפה...
כאשר חזר ר"ע עם 24 אלף תלמידיו ניסו השכנות לשכנע את רחל שתתלבש יפה "לכבוד הרב" אך היא ענתה שלא לשם כך שלחתו ללמוד תורה, כדי שיוכל להתגאות על הציבור ורק אנשי מעלה יוכלו להתקרב אליו אלא מצפה ממנו שגם אם תופיע בפניו כאלמנה עניה ידע לכבדה כראוי
אומנם ברגע המבחן כשלו תלמידי ר"ע ונראה שגם רבם עצמו שהרי כשראו אותה אשה פשוטה נופלת לרגלי הרב באו לגרשה כיוון שהיה בזה "פחיתות כבוד לגדול הדור" שאשה כזו תגע ברגליו!
גם ר"ע כאשר עצר בתלמידיו מלגרשה ולביישה לא עשה זאת בנימוק המתבקש ש"אשה פשוטה ועלובה היא וכיצד תעזו לגרשה?!?" אלא בנימוק שתורתנו שלה היא וע"כ יש לה זכות לגשת אלי...
נראה שגם ר"ע עצמו החל למדוד ערכם של בנ"א לפי כמות התורה שיש באמתחתם וממלא מובן למה לא היה בכוחו להציל את תלמידיו ואת דורו ומתו כולם על שלא נהגו כבוד זה בזה.


פה כבר המתקן - התקלקל אליבא ד'אור חדש'. הוא שוב החשיב את התורה... חבל שהוא לא למד מה שהיה צריך ללמוד...
רבי עקיבא שמשה רואה בו ראוי ליתן תורה על ידו - אעפעס התקלקל...
למזלך קברו עדיין בטבריה, ומיד שיסתיים הסגר הייתי מציע לעלות על קברו ועל קבר רחל ולבקש מחילה על גבובי ההבלים ובוקי סריקי שתלית באדירי עולם.

אומנם כיצד הגיעו רבותינו התנאים הקדושים למידה זו של זילזול בישראל קדושים רק משום שלא היו לדעתם מספיק "בני תורה"?

זה שתוסיף את הביטוי "התנאים הקדושים" לא ימעיט מהזלזול שלך בהם.
לא אתפלא עם גם על אברהם יצחק ויעקב יש לך ביקורת. הרי הכל מותר, ויותר גרוע הבנתי - זה אם לא נבקר...


נראה שהתשובה לכך גנוזה בדברי רבא הנ"ל:
יש סכנת נפשות בהנהגה שאומרת שניתן ליטוש את האשה לשם התגדלות בתורה, כלומר אם נראה לך שתוכל לגדול בתורה על חשבון אשתך וילדיך הרי שאולי יש לך אהבת תורה אך חסר לך היסוד- אנושיות ודרך ארץ, וממילא תורתך תהפוך לך לסם המוות ובמקום חיים תביא למוות וחורבן.


בקיצור, לחכמי הדור היה חסר את היסוד - אנושיות ודרך ארץ, ולכן ר"ע לא הגן על תלמידיו, ולכן הגמ' כותבת דברים נוראים על אנשים שבסה"כ בחרו להיות עמי הארץ...

תסלח לי, אבל זו ליצנות מדברי תורה. זו ליצנות מגדולי ישראל. זו עזות למצוא עצמך ראוי לבקר גדולים שאמוראים המחיים מתים ראו בהם מלאכים, ולכבודו יש הערות על התנהגותם הפסולה, ואף עצות איך לתקן את עצמם. על זה אמרו חזל כל הפוסל כו'.
","785","","1215","True","True","False","","76","109.226.59.2","0","85921","פסחים|מט ע"ב",""),new Message("86033","86007","הבנתי עכשיו על מה יצאת","12/01/21 11:53","כח טבת","תשפ"א","11:53","אור חדש","אכן יש ביקורת בדברים המופיעים שם
אומנם לדעתי ביקורת זו נאמרה ע"י רבא ועורך הגמרא הרבה לפניי (כל שעשיתי היה רק לפרש כוונתם הרמוזה) וכן בטוחני שלמדת כבר בגן על מה מתו תלמידי ר"ע...

לגבי התוצאות החמורות להנהגה שהיתה לחלק מחז"ל (יותר מזוהה עם בית שמאי ותלמידיהם) בפועלם להרחקת עמי הארצות מה'חברים' יש על כך ביקורות מהתנאים, האמוראים וגדולי מנהיגי עמ"י לאורך הדורות (לא בהכרח בתור ביקורת על חז"ל אלא בעצם פועלם לקרב את כל הע"ה לתורה ולפעול בהפך מגמת ההפרדה)
היו אומנם שניסו לאחוז בדרך ההפרדה בעת 'הפרדת הקהילות' ויש האוחזים בכך גם היום אבל כל בר דעת יראה הנזקים הכבדים שבהנהגה זו וכן כל מי שלמד באמת תורת הבעש"ט יבין שאין אפשרות שידורו יחד המושגים 'חסיד' ו'שנאה לע"ה', הרחקתו ובזיונו.
העובדה שיש כיום 'קהילות חסידים' שעסוקים בהגבהת חומות בינם לשאר קהילות ישראל זה מעשה שטן ואילו היה הבעש"ט קם היום ורואה מה יצא מתלמידי תלמידיו היה נחרד על כך שמעיזים לשרבב שמו להנהגה זו שהינה הפך כל מה שלימד בעניין 'אהבת ישראל' והחורבן שבא מת"ח המתגאים על הציבור הבור מתורה","458","","1214","True","True","False","","94","77.139.145.160","0","85921","פסחים|מט ע"ב",""),new Message("86048","86007","בושה וחרפה","12/01/21 18:44","כח טבת","תשפ"א","18:44","אמלתראות","ומה עם זכריה בן אבקולס? האם אתה מצפה ממני שאעשה העתק הדבק עם המוני חזלי"ם ולעשות הפוך על הפוך??

רטוריק זולה.

סורי, לא עובד אצל כ"ת...","267","","1214","True","True","False","","83","172.58.228.246","0","85921","פסחים|מט ע"ב","")];var iTotalPages=811;var SeverTime;fInitTree();getPersist(82707);