var UPL_FILES='/Data/UploadedFiles/Forums/';var iUserId='0';var iForumId='1';var iPage='1';var iMessageId=86145;var bRestricted;var bIsRestricted;var bCommunity;var sTopImage;var bCommunityRestricted;var bIsAdmin=false;var sPagingName='Forum.aspx?Id=1';var sMenuOptions="";var userEditMessageViews = 10;var userDeleteMessageViews = 1;var sForumName="פורום הדף היומי";var AdminArr=[new Admin("1","מנהל האתר","1"),new Admin("49","מנהל הפורום","1"),new Admin("86","ברוך","2"),new Admin("125","דוד כוכב","2"),new Admin("159","עציוני","2"),new Admin("199","המכריע","2"),new Admin("249","כדי","2"),new Admin("919","יום יום ידרשון","2")];var TagArr=[new Tag("האם אתה פנוי לסייע בהפצת תורה?","http://www.daf-yomi.com/forums/message.aspx?id=5084")];var MgrMsgArr=[new MgrMsg("שימו לב! בכתיבת הודעה בפורום יש לשייך את ההודעה למסכת ודף","http://www.daf-yomi.com/forums/message.aspx?id=350"),new MgrMsg("המלצה","http://www.daf-yomi.com/forums/message.aspx?id=4168"),new MgrMsg("מקלדת וירטואלית לטובת הכותבים מחו\"ל","http://www.daf-yomi.com/forums/message.aspx?id=455")];var MostViewedArr=[new MostViewed("107151","למה אימצת את עצמך כך לקרוא דף שאתה...","לינקוש","08/05/24 11:52","58","79"),new MostViewed("107150","הגהות הגר"א ב"מ ע","אוריאל שלמוני","08/05/24 10:31","605","44"),new MostViewed("107145","הגהות הגר"א ב"מ סט","אוריאל שלמוני","07/05/24 10:56","605","41")];var ClosedMsgsArr=[new ClosedMsgs("65830"),new ClosedMsgs("65874"),new ClosedMsgs("65795"),new ClosedMsgs("21834"),new ClosedMsgs("65886"),new ClosedMsgs("66030"),new ClosedMsgs("66259"),new ClosedMsgs("66250")];var MessageArr=[new Message("86145","0","איך מברכים על נר יום כפורים זה רק מנהג?","15/01/21 11:20","ב שבט","תשפ"א","11:20","אליצפן","התלמוד (במסכת פסחים דף נג עמוד ב): "מקום שנהגו להדליק את הנר בלילי יום הכפורים - מדליקין, מקום שנהגו שלא להדליק - אין מדליקין.

נר ביום הכיפורים זה רק מנהג! האם מברכים על מנהג?","502","","1215","True","True","False","","467","84.229.46.113","0","0","פסחים|נד ע"א",""),new Message("86150","86145","המשנה אינה מלמדת על נר שאנחנו מדליקים","15/01/21 13:28","ב שבט","תשפ"א","13:28","אבי גרינבלט","ראה שו"ע תרי,א,ב","539","","1215","True","True","False","","71","77.124.14.93","0","86145","פסחים|נד ע"א",""),new Message("86209","86145","שורש המחל'","17/01/21 15:04","ד שבט","תשפ"א","15:04","אור חדש","מופיע בברכה על הלל של ר"ח שזה רק מנהג ולכן לספרדים לא מברך אך לאשכנזים כן

למה על מנהגים מסויימים כן ואחרים לא?

כפי שראית, מה שכן מברכים זה לא מתוך תקנה מסודרת ומושכלת של חז"ל (שאל"כ היו גם פוסקי ספרד פוסקים לברך) אלא זה חלק מהמנהג המאוחר

איך בכ"ז נוצר המנהג כפי שהתקבע?
מסתבר שבדבר שהיה בו ממילא דין ברכה גם אם נעשה בצד חיוב מנהג בלבד המשיכו לברך (כמו הלל שיש בו ברכה לפעמים לא פלוג וברכו באשכנז גם בימים שלא גומרים וכן בנר שכיוון שרגילות הנשים לברך כל שבת וחג לא פלוג ובירכו גם על יו"כ) אך בדבר שאין לו ברכה מעיקר הדין לא חידשו לברך ממנהג","458","","1213","True","True","False","","62","77.139.145.160","0","86145","פסחים|נד ע"א",""),new Message("86154","86150","התלמוד אומר שמדובר בנר בליל יו"כ","15/01/21 13:47","ב שבט","תשפ"א","13:47","אליצפן","בין שאמרו להדליק - אותן שנהגו להדליק והנוהגין שלא להדליק - לא נתכוונו אלא לדבר אחד, להפריש עצמו ממשכבי אשה, האומרים להדליק - משום דאין אדם משמש מטתו לאור הנר, והאומרים שלא להדליק סוברים כשהנר דולק רואה את אשתו, ומתאווה לה.

שו"ע אומר אותו דבר:
שולחן ערוך אורח חיים הלכות יום הכפורים סימן תרי

סעיף א
(א) <א> מקום שנוהגים להדליק נר בליל יום הכיפורים, מדליקין; מקום שנהגו שלא להדליק, אין מדליקין.

סעיף ב
יש מי שאומר שמברך על הדלקת נר יום הכפורים. הגה: וכן המנהג במדינות אלו.","502","","1215","True","True","False","","105","84.229.46.113","0","86145","פסחים|נד ע"א",""),new Message("86158","86154","חשוב להעתיק את כל הסעיף","15/01/21 14:00","ב שבט","תשפ"א","14:00","אבי גרינבלט",""ואם יש לו נר בבית, חייב להדליק בחדר ששוכב שם, כדי שלא יבא לידי תשמיש עם אשתו, מאחר שרואה אותה אצל הנר שבביתו"
אותו ענין בדיוק כפי שמסביר המשנ"ב במקום.","539","","1215","True","True","False","","74","77.124.14.93","0","86145","פסחים|נד ע"א",""),new Message("86162","86158","אני לא שאלתי איפה מדליקים אלא למה מברכים","15/01/21 14:38","ב שבט","תשפ"א","14:38","אליצפן","","502","","1215","False","True","False","","100","84.229.46.113","0","86145","פסחים|נד ע"א",""),new Message("86166","86162","כי מברכים אף על מנהג שהתקבל","15/01/21 15:09","ב שבט","תשפ"א","15:09","אבי גרינבלט","חת"ס","539","","1215","True","True","False","","63","77.124.14.93","0","86145","פסחים|נד ע"א",""),new Message("86170","86166","אז למה לא מברכים על ערבה בהושענא רבא?","16/01/21 18:45","ג שבט","תשפ"א","18:45","אליצפן","שזה מנהג נביאים.","502","","1214","True","True","False","","117","84.229.47.202","0","86145","פסחים|נד ע"א",""),new Message("86171","86170","סברת 'ערוך השולחן'","16/01/21 19:30","ג שבט","תשפ"א","19:30","אבי גרינבלט",""ובלא ברכה, כיון שאין בזה מעשה גמורה".
בספר 'טעמי המנהגים' תתכ"א, מביא דעת קבלה שלא לברך על הערבה לפי שבא לגרש את הס"א, ולכן גם לא על מים אחרונים.","539","","1214","True","True","False","","64","77.124.14.93","0","86145","פסחים|נד ע"א",""),new Message("86203","86171","מה יש בהדלקת נר יותר מחביטת ערבה","17/01/21 13:34","ד שבט","תשפ"א","13:34","אליצפן","או אמירת הלל בראש חודש?","502","","1213","True","True","False","","107","84.229.47.202","0","86145","פסחים|נד ע"א",""),new Message("86204","86203","מקור או סברה ?","17/01/21 13:43","ד שבט","תשפ"א","13:43","אבי גרינבלט","אתה מקפיד על מקורות ולא סברות ....","539","","1213","True","True","False","","71","77.124.14.93","0","86145","פסחים|נד ע"א",""),new Message("86205","86204","רק מקורות!!!!","17/01/21 13:48","ד שבט","תשפ"א","13:48","אליצפן","","502","","1213","False","True","False","","112","84.229.47.202","0","86145","פסחים|נד ע"א",""),new Message("86206","86205","הבאתי לעיל","17/01/21 13:52","ד שבט","תשפ"א","13:52","אבי גרינבלט","בנוסף ראה מאמר מרתק של הרב אוהד פיקסלר.","539","pdf","1213","True","True","False","","92","77.124.14.93","0","86145","פסחים|נד ע"א","0-pdf"),new Message("86212","86209","2 הערות","17/01/21 19:49","ד שבט","תשפ"א","19:49","אליצפן","1. גם ספרדים מברכים על הלל שלם (לגמור את ההלל) וגם על "חצי" הלל (לקרוא את ההלל).

2. אנו מחפש הוכחות ולא סברות.","502","","1213","True","True","False","","102","84.229.47.202","0","86145","פסחים|נד ע"א",""),new Message("86215","86212","[ללא נושא]","17/01/21 19:57","ד שבט","תשפ"א","19:57","אור חדש","1- קשקוש (טענתי לא היתה שאין ספרדי שמברך אלא שיש שיטת פסיקה של ראשונים לא לברך וכך נפסק בשו"ע- הפסיקה המקובלת ל'ספרדים')
2- אתה מחפש סברות של קדמונים שקראת להם מקורות והוכחות וחילקת אותם מסברות של אחרונים שקראת להם סברות וזלזלת בהם, זה וודאי הבל ורעות רוח (בוודאי שזו שטות אף מבחינתך שהרי לא מצאת מקור להמצאת סברתך הנפסדת)
בנד"ד הוכחתי לך ע"י המופיע ב1 שלא תמצא מקורות לפני ה'ראשונים' שהכריעו בשאלת הברכה על מנהג שהרי שאלה זו היתה פתוחה בפני הראשונים ביחס לחצי הלל וכמופיע בדבריהם באריכות
כיוון שהוכחתי שאף לשיטתך הגרועה אין לך מה לחפש כאן הוכחות הצעתי גם לך אבל גם ובעיקר לכל מי שמחפש את האמת ולא רק 'הוכחות' כמוך, את ההסבר שלי לחילוק
אם יש לך קושיה על הסברי מוזמן להקשות
יש לך סיוע מוזמן לסיע, כל דיון תורני מבורך וכך נהגו בכל הדורות
מבקש ממך להפסיק לזלזל בתורת האחרונים","458","","1213","True","True","False","","155","77.139.145.160","0","86145","פסחים|נד ע"א","")];var iTotalPages=811;var SeverTime;fInitTree();getPersist(82800);