var UPL_FILES='/Data/UploadedFiles/Forums/';var iUserId='0';var iForumId='1';var iPage='1';var iMessageId=86607;var bRestricted;var bIsRestricted;var bCommunity;var sTopImage;var bCommunityRestricted;var bIsAdmin=false;var sPagingName='Forum.aspx?Id=1';var sMenuOptions="";var userEditMessageViews = 10;var userDeleteMessageViews = 1;var sForumName="פורום הדף היומי";var AdminArr=[new Admin("1","מנהל האתר","1"),new Admin("49","מנהל הפורום","1"),new Admin("86","ברוך","2"),new Admin("125","דוד כוכב","2"),new Admin("159","עציוני","2"),new Admin("199","המכריע","2"),new Admin("249","כדי","2"),new Admin("919","יום יום ידרשון","2")];var TagArr=[new Tag("על מעלת הפורום","http://www.daf-yomi.com/forums/message.aspx?id=9140")];var MgrMsgArr=[new MgrMsg("שימו לב! בכתיבת הודעה בפורום יש לשייך את ההודעה למסכת ודף","http://www.daf-yomi.com/forums/message.aspx?id=350"),new MgrMsg("המלצה","http://www.daf-yomi.com/forums/message.aspx?id=4168"),new MgrMsg("מקלדת וירטואלית לטובת הכותבים מחו\"ל","http://www.daf-yomi.com/forums/message.aspx?id=455")];var MostViewedArr=[new MostViewed("107076","אמר רב חסדא מידת חסידות שנו כאן","לינקוש","22/04/24 15:26","58","47"),new MostViewed("107079","מה זה מפרכסין ?","מרדכי דב זינגר","25/04/24 18:44","807","30"),new MostViewed("107080","קשר בין איסור ריבית לבין יציאת מצרים","לינקוש","28/04/24 08:18","58","9")];var ClosedMsgsArr=[new ClosedMsgs("65830"),new ClosedMsgs("65874"),new ClosedMsgs("65795"),new ClosedMsgs("21834"),new ClosedMsgs("65886"),new ClosedMsgs("66030"),new ClosedMsgs("66259"),new ClosedMsgs("66250")];var MessageArr=[new Message("86607","0","מחלוקת במציאות!?!","04/02/21 21:37","כב שבט","תשפ"א","21:37","אילון","דתניא רבי יהודה אומר... כך שיפוד של מתכת אינו מרתיח" האם רבי יהודה חולק על המציאו שמתכת לא מעבירה חום???","1124","","1179","True","True","False","","410","37.60.47.191","0","0","פסחים|עד ע"א",""),new Message("86609","86607","וכי אין בכלל מחלוקות במציאות?","05/02/21 00:27","כג שבט","תשפ"א","00:27","Almuaddib","אמנם זו אמירה מקובלת מאד בעולם הישיבות, ואף גדולי עולם כתבו כך פעמים רבות, אבל לפעמים - לפעמים קשה לטעון כי אין מחלוקת במציאות, כאשר מול עינינו דוגמאות רבות.

למשל, ראה המחלוקת המפורסמת במסכת ברכות, אחרי פתיחת שערי הישיבה:

"ההוא יומא אתוספו כמה ספסלי. אמר רבי יוחנן: פליגי בה אבא יוסף בן דוסתאי ורבנן, חד אמר: אתוספו ארבע מאה ספסלי; וחד אמר: שבע מאה ספסלי".

אתה נצרך לפיתולי פלפולים כדי להעמיד מחלוקת זו שלא כמחלוקת במציאות, אלא בדרך אחרת.
והמחלוקות על מיקומו של המזבח, או על גובהו - היאך היה - לא מחלוקות במציאות הן? והמחלוקות על קרשי המשכן, לא במציאות הן? וכשבעלי התוספות חולקים לגבי גילה של רבקה בעת נישואיה, זו לא מחלוקת במציאות? והמחלוקת בין הראשונים לגבי כיוון זרימת מימי נהר הפרת, זו מחלוקת בסברא???

שערי תירוצים לא נסגרו על עניין זה, ואין כאן המקום להאריך. רק אחזור ואדגיש: הקביעה כי אין בגמרא מחלוקות במציאות, לא כל כך מחזיקה.
.
אבל לגבי הנושא כאן, הרי אי אפשר לומר שרבי יהודה לא ידע מה ההבדל בין שיפוד ברזל לשיפוד עץ. הם צלו בשר, היו שיפודים משני הסוגים, והתופעה של הולכת חום על ידי ברזל היתה ידועה.
השאלה היא לא אם השיפוד מתחמם, אלא אם חימום חלק קטן כל כך של הבשר - מגע השיפוד - נחשב לכך שהבשר התחמם לא על ידי האש. לשיטת רבי יהודה - זה זניח. החימום הזה לא נחשב מרתיח.","107","","1178","True","True","False","","169","77.126.0.53","0","86607","פסחים|עד ע"א",""),new Message("86611","86609","בימינו","05/02/21 07:47","כג שבט","תשפ"א","07:47","עלי","תופשים שהריח מועבר באמצעות חלקיקים קטנים, מולקולות שבבואן במגע עם חיישני הריח באף הן גורמות לגרוי שמועבר למוח ומתפרש ונתפס כריח. אמנם מה שמקבל המוח אינו המולקולות עצמן אלא גרוי חשמלי/כימי המועבר במערכת העצבים, אך הגרוי המקומי באף נגרם ממולקולות אלו. למעשה חוש הטעם והריח חופפים כי הארומה שהוא לכאורה טעם הינו למעשה ריח כך שהם מלווים זה את זה אלא שהטעם בפה והריח באף ( ואכמ"ל בעניין מבחינה פיזיולוגית ). הנה כי כן המחלוקת בדף שלנו אם ריח הוא 'מילתא' כלומר דבר ממשי, משהו, נתפסת כיום באופן שונה מזה שבו נתפסה ע"י האמוראים שלא חשבו כמונו. ואם כן יש כמובן לשאול כיצד יש להתייחס לכך כיום, מהצד המדעי או שאין לכך כל חשיבות מעשית כי כבר נפסקה הלכה ולמציאות ה'אמיתית' אין חשיבות כלל, כי הגם שהחכמים ידעו גם ידעו שהריח מועבר באמצעות חומר גזי, הרי שמי שסובר שריח לאו מילתא סובר שלגז בכמות אפסית אין חשיבות כדי שייחשב ל'מילתא'.
השאלה החשובה לעתים היא האם ניתן להקיש מכאן לעניינים נוספים שהתחדשו בימינו. זו המשימה הגדולה העומדת לפתחם של פוסקי ההלכה שאנו הקטנים מיחלים למוצא פיהם.","209","","1178","True","True","False","","86","87.71.56.128","0","86607","פסחים|עד ע"א",""),new Message("86615","86609","לגבי הספסלים","05/02/21 12:24","כג שבט","תשפ"א","12:24","אור חדש","ברור שהמספרים שנקטו היו טיפולוגיים ומבטאים סוג שונה של ריבוי","458","","1178","True","True","False","","88","77.139.145.160","0","86607","פסחים|עד ע"א",""),new Message("86627","86609","זניח?","06/02/21 21:03","כד שבט","תשפ"א","21:03","אילון","ראינו בהמשך שאפילו נק' קטנה שלא התחממה מהאש, צריך להסירה, החימום מהשיפוד אם הוא קיים לפי רבי יהודה, היה צריך להסירו? אין דבר כזה זניח...","1124","","1177","True","True","False","","52","195.192.229.31","0","86607","פסחים|עד ע"א",""),new Message("86616","86615","מחלוקת במספרים טיפולוגיים, מחלוקת בסברה?","05/02/21 13:07","כג שבט","תשפ"א","13:07","Almuaddib","בהלכה?","107","","1178","True","True","False","","139","77.126.0.53","0","86607","פסחים|עד ע"א",""),new Message("86633","86616","באגדה","06/02/21 23:02","כד שבט","תשפ"א","23:02","אור חדש","ומבטאים אומנם את התפיסה הסובייקטיבית של הדרשנים את המציאות המטאפיזית שמאחורי הארועים שקרו","458","","1177","True","True","False","","103","89.139.119.205","0","86607","פסחים|עד ע"א","")];var iTotalPages=810;var SeverTime;fInitTree();getPersist(82534);