var UPL_FILES='/Data/UploadedFiles/Forums/';var iUserId='0';var iForumId='1';var iPage='1';var iMessageId=86725;var bRestricted;var bIsRestricted;var bCommunity;var sTopImage;var bCommunityRestricted;var bIsAdmin=false;var sPagingName='Forum.aspx?Id=1';var sMenuOptions="";var userEditMessageViews = 10;var userDeleteMessageViews = 1;var sForumName="פורום הדף היומי";var AdminArr=[new Admin("1","מנהל האתר","1"),new Admin("49","מנהל הפורום","1"),new Admin("86","ברוך","2"),new Admin("125","דוד כוכב","2"),new Admin("159","עציוני","2"),new Admin("199","המכריע","2"),new Admin("249","כדי","2"),new Admin("919","יום יום ידרשון","2")];var TagArr=[new Tag("מעלת הפורום - ע\"פ ר' נחמן מברסלב","http://www.daf-yomi.com/forums/message.aspx?id=348")];var MgrMsgArr=[new MgrMsg("שימו לב! בכתיבת הודעה בפורום יש לשייך את ההודעה למסכת ודף","http://www.daf-yomi.com/forums/message.aspx?id=350"),new MgrMsg("המלצה","http://www.daf-yomi.com/forums/message.aspx?id=4168"),new MgrMsg("מקלדת וירטואלית לטובת הכותבים מחו\"ל","http://www.daf-yomi.com/forums/message.aspx?id=455")];var MostViewedArr=[new MostViewed("107076","אמר רב חסדא מידת חסידות שנו כאן","לינקוש","22/04/24 15:26","58","52"),new MostViewed("107079","מה זה מפרכסין ?","מרדכי דב זינגר","25/04/24 18:44","807","48"),new MostViewed("107080","קשר בין איסור ריבית לבין יציאת מצרים","לינקוש","28/04/24 08:18","58","31")];var ClosedMsgsArr=[new ClosedMsgs("65830"),new ClosedMsgs("65874"),new ClosedMsgs("65795"),new ClosedMsgs("21834"),new ClosedMsgs("65886"),new ClosedMsgs("66030"),new ClosedMsgs("66259"),new ClosedMsgs("66250")];var MessageArr=[new Message("86725","0","קושיא מפרשת השבוע (שעברה) על המסכת!!","15/02/21 16:56","ג אדר","תשפ"א","16:56","שמואל 100","בפרשת משפטים כתוב: "אם במחתרת ימצא הגנב והכה ומת אין לו דמים
אם זרחה השמש עליו דמים לו שלם ישלם אם אין לו ונמכר בגנבתו" ע"כ
ומפרש רש"י: אִם זָרְחָה הַשֶּׁמֶשׁ עָלָיו – אֵין זֶה אֶלָּא כְּמִין מָשָׁל: אִם בָּרוּר לְךָ הַדָּבָר שֶׁיֵּשׁ לוֹ שָׁלוֹם עִמְּךָ, כַּשֶּׁמֶשׁ הַזֶּה שֶׁהוּא שָׁלוֹם בָּעוֹלָם, כָּךְ פָּשׁוּט לְךָ שֶׁאֵינוֹ בָּא לַהֲרֹג אֲפִלּוּ יַעֲמֹד בַּעַל הַמָּמוֹן כְּנֶגְדּוֹ; כְּגוֹן אָב הַחוֹתֵר לִגְנֹב מָמוֹן הַבֵּן, בְּיָדוּעַ שֶׁרַחֲמֵי הָאָב עַל הַבֵּן וְאֵינוֹ בָּא עַל עִסְקֵי נְפָשׁוֹת (סנהדרין ע"ב ע"א). ע"כ
כלומר: רק כאשר ברור שהוא לא בא להרוג אותך, אסור להורגו,
ומזה משמע שכשיש ספק- מותר להורגו. (והאב נחשב וודאי שלא יהרוג)

אך במסכת שלנו (פסחים ב ב ) כתוב: "לאור יקום רוצח יקטל עני ואביון ובלילה יהי כגנב ... הכי קאמר אי פשיטא לך מילתא כנהורא דאנפשות קאתי רוצח הוא וניתן להצילו בנפשו ואי מספקא לך מילתא כליליא יהי בעיניך כגנב ולא ניתן להצילו בנפשו" ע"כ.
ופרש"י: "הכי קאמר - מה שנתנה לך תורה רשות על הבא במחתרת להורגו ...אם ברור לך הדבר כאור שהוא בא על עסקי נפשות דהיינו כל אדם חוץ מאב על הבן וכיוצא בו שמכיר בו שהוא אוהבו מאד ...ובלילה אם מספקא לך כלילה כגון שאדם אוהבך שהוא אביך ורחמיו עליך ואם היית עומד כנגדו להציל ממונך אינו הורגך יהי בעיניך כגנב ולא ניתן להורגו והכי אמרינן בסנהדרין (דף עב:) דאב על הבן אינו נהרג במחתרת:"

כלומר: כשברור שבא על עסקי נפשות- ניתן להורגו
וכשיש ספק- אסור להורגו (ואב נחשב ספק)

וקשה, ממשפטים משמע שכשיש ספק האם בא על עיסקי נפשות , מותר להורגו, וכן שאב נחשב וודאי שלא יהרוג.
ומפסחים משמע שכשיש ספק האם בא על עיסקי נפשות- אסור להורגו ,והאב נחשב ספק.
אמנם אין נ"מ אך עדיין זו שאלה שחייבת ברור.

תודה.","1373","","1169","True","True","False","","378","2.55.173.152","0","0","פסחים|פו ע"א",""),new Message("86726","86725","לענ"ד זו שאלת מהרש"א ומהר"ם בסנהדרין","15/02/21 18:29","ג אדר","תשפ"א","18:29","אבי גרינבלט","גם בסתם , הדבר מבורר שבא להורגו.
כך הם מבינים בדברי רש"י.
ראה בסנהדרין עב,ב תוד"ה 'כאן' (כמדומני)","539","","1169","True","True","False","","74","77.124.115.70","0","86725","פסחים|פו ע"א",""),new Message("86727","86726","כיצד מסתדר עם לשון רש"י?","15/02/21 19:07","ג אדר","תשפ"א","19:07","שמואל 100","עדיין יש את הקושיא על מעמדו של האב:
רש"י משפטים: "כָּךְ פָּשׁוּט לְךָ שֶׁאֵינוֹ בָּא לַהֲרֹג אֲפִלּוּ יַעֲמֹד בַּעַל הַמָּמוֹן כְּנֶגְדּוֹ "
כלומר: פשוט שהאב לא יהרוג.
רש"י פסחים ב ב: " ובלילה אם מספקא לך כלילה כגון שאדם אוהבך שהוא אביך ורחמיו עליך ואם היית עומד כנגדו להציל ממונך אינו הורגך"
כלומר ספק האם האבא יהרוג.","1373","","1169","True","True","False","","60","2.55.62.66","0","86725","פסחים|פו ע"א",""),new Message("86728","86727","ראה תוס' בסנהדרין","15/02/21 19:11","ג אדר","תשפ"א","19:11","אבי גרינבלט",""כאן באב על הבן. ברייתא דאם ברור לך כשמש שאין לו שלום עמך הרגהו הא סתמא אל תהרגהו ובשמעתא קמייתא דפסחים (דף ב: ושם) דדרשינן לאור יקום רוצח אי פשיטא לך מילתא כנהורא דאנפשות קאתי רוצח הוא וניתן להצילו בנפשו ופירש שם בקונטרס כגון בן על האב או כל אדם ולא יתכן כדאמרינן הכא דהני אפילו בסתמא רוצח הוא ולא בעינן שיהא פשוט כנהורא אלא התם יש לומר כולה באב על הבן דאי קים ליה בגוויה ששונאו רוצח הוא וניתן להצילו בנפשו ואי מספקא לך מילתא כליליא יהא בעיניך כגנב ולא ניתן להצילו בנפשו: ישראל הוא בן ברית הוא ישראל ולא כותי בן ברית ולא מומר לעבודת כוכבים דמומרין לעבודת כוכבים היו מורידין ולא מעלין"","539","","1169","True","True","False","","79","77.124.115.70","0","86725","פסחים|פו ע"א",""),new Message("86729","86728","תודה רבה! איזו בקיאות!!!","15/02/21 19:23","ג אדר","תשפ"א","19:23","שמואל 100","","1373","","1169","False","True","False","","56","2.55.62.66","0","86725","פסחים|פו ע"א",""),new Message("86730","86729","תודה ויש"כ לך שכיוונת","15/02/21 19:24","ג אדר","תשפ"א","19:24","אבי גרינבלט","","539","","1169","False","True","False","","74","77.124.115.70","0","86725","פסחים|פו ע"א","")];var iTotalPages=810;var SeverTime;fInitTree();getPersist(82563);