var UPL_FILES='/Data/UploadedFiles/Forums/';var iUserId='0';var iForumId='1';var iPage='1';var iMessageId=89511;var bRestricted;var bIsRestricted;var bCommunity;var sTopImage;var bCommunityRestricted;var bIsAdmin=false;var sPagingName='Forum.aspx?Id=1';var sMenuOptions="";var userEditMessageViews = 10;var userDeleteMessageViews = 1;var sForumName="פורום הדף היומי";var AdminArr=[new Admin("1","מנהל האתר","1"),new Admin("49","מנהל הפורום","1"),new Admin("86","ברוך","2"),new Admin("125","דוד כוכב","2"),new Admin("159","עציוני","2"),new Admin("199","המכריע","2"),new Admin("249","כדי","2"),new Admin("919","יום יום ידרשון","2")];var TagArr=[new Tag("מינוי מומחים בפורום","http://www.daf-yomi.com/forums/message.aspx?id=5360")];var MgrMsgArr=[new MgrMsg("שימו לב! בכתיבת הודעה בפורום יש לשייך את ההודעה למסכת ודף","http://www.daf-yomi.com/forums/message.aspx?id=350"),new MgrMsg("המלצה","http://www.daf-yomi.com/forums/message.aspx?id=4168"),new MgrMsg("מקלדת וירטואלית לטובת הכותבים מחו\"ל","http://www.daf-yomi.com/forums/message.aspx?id=455")];var MostViewedArr=[new MostViewed("107085","בורדרליינית !","מרדכי דב זינגר","30/04/24 13:22","807","65"),new MostViewed("107091","המתרגם ומזרעך לא תתן להעביר למולך ...","איתן","02/05/24 02:13","123","50"),new MostViewed("107093","הגהות הגר"א ב"מ סד","אוריאל שלמוני","02/05/24 10:18","605","49")];var ClosedMsgsArr=[new ClosedMsgs("65830"),new ClosedMsgs("65874"),new ClosedMsgs("65795"),new ClosedMsgs("21834"),new ClosedMsgs("65886"),new ClosedMsgs("66030"),new ClosedMsgs("66259"),new ClosedMsgs("66250")];var MessageArr=[new Message("89511","0","משהו מתורת רבי עקיבא לכבוד ל"ג בעומר","28/04/21 23:33","טז אייר","תשפ"א","23:33","עלי","כתוב בתורה על מנורת המקדש :
'ככר זהב טהור יעשה אותה ואת כל כליה'. זהו פסוק מוזר ומפליא :
עיקרה של המנורה, תכליתה ומטרתה, היא שיהו לה נרות דולקים על קניה.
למרות זאת, בתחילת הפרשה העוסקת בה, בין שני מופעי המילה 'מקשה', כלל לא נזכרים נרות המנורה ( יעיין הקורא וימצא ), ואף בפסוק המצוטט אין הם נזכרים, לפחות לא בשמם.
הדבר הזה הוביל למחלוקת המופיעה במסכת מנחות בין בתי המדרש של רבי ישמעאל ורבי עקיבא, בשאלה אם הנרות הינם חלק מככר הזהב ממנו נעשתה המנורה או לא !
לשיטת בית מדרשו של רבי ישמעאל, הנרות כמו גם המלקחיים והמחתות אינם חלק מככר הזהב. לעומת זה, רבי עקיבא לומד שהנרות הינם חלק מככר הזהב, ורק המלקחיים והמחתות אינם חלק מהככר. אמנם לשיטתו אין הנרות עשויים מקשה אחת עימה אבל בכל אופן הם חלק מהככר.
כיצד לומד זאת רבי עקיבא ?
רבי עקיבא מנתח את הכתוב כדרכו, באופן פשוט ובשיטה של 'ריבוי ומיעוט' :
כשנזכר בכתוב נושא או נשוא מסויים, ואחריו מילת ריבוי ומילת מיעוט, יש לדון ולבחון מה יש לרבות נוסף לאותו נשוא הכתוב ואח"כ גם לדון מה לא לרבות עליו, ולבחון מה ההבדל בין מה שמרובה למה שאינו מרובה.
א. נשוא המשפט בפסוק שלפנינו הוא ככר הזהב הטהור ממנה נעשתה המנורה.
ב. הכתוב מרבה לכאורה 'את כל כליה'.
ג. הכתוב ממעט שרק 'אותה' יש לכלול בככר הזהב הטהור
ד. ברור אם כן שיש לרבות רק את כל כליה שהם כמותה בדבר מה.
על כן מרבה רבי עקיבא את נרותיה המשמשים עימה וממעט את מלקחיה ומחתותיה שאינם משמשים עימה.
עד כאן לכאורה הכל פשוט מאד.
אולם כל בר דעת מבין שאם רבי ישמעאל לא רצה ללמוד בשיטה כזו אלא בשיטתו הוא, של כללים ופרטים, שא. - צריך גם להבין את שיטת רבי ישמעאל. ב. - צריך להבין מה עומד ומסתתר מאחורי מחלוקתם, מה הדבר העומד ברומו של עולם אשר עליו נחלקו.
כיון שעד כה כתבתי כבר כמחצית מהשיעור, והיות ואינני אוהב להלעיט את הקוראים ב'אינסטנט שיעור', כי עיקר היא היגיעה העצמית, על כן אני מניח בזה לציבור הקוראים לנסות 'לבנות' את המחצית השניה בלי ולפני שאסביר בעצמי.
מבקש אני ממי שמסוגל, לענות :
א. כיצד למדו את הפסוק בבית מדרשו של רבי ישמעאל ( רבי יהושע בן קרחה ! )?
ב. מה היתה המחלוקת מבחינת השיטה ?
ג. מה עומד מאחורי המחלוקת ?
ד. מה הלימוד הערכי מהעניין ?","209","","1104","True","True","False","","403","77.124.191.37","0","0","יומא|יז ע"א",""),new Message("89543","89511","ההמשך","30/04/21 01:31","יח אייר","תשפ"א","01:31","עלי","היות ואף אחד לא רצה להרים את הכפפה ולהמשיך ממקום שהפסקתי הרי המשך הדברים :
בבית מדרשו של רבי ישמעאל למדו בכלל ופרט, כלומר באמת אין בכלל אלא מה שמפורט בפרט, כלומר בככר הזהב לא נכללה אלא המנורה בלבד שכן ככתוב 'ככר' יעשה, אבל רק 'אותה' ושום דבר נוסף לא, ואילו מהריבוי 'ואת כל כליה' לומדים שזו שוב הכללה שגם בה אין אלא מה שבפרטיה, כלומר כל הכלים ייעשו מזהב טהור אבל לא ייכללו ב'ככר'.
הסברים רבים ניתנו למחלוקת בשיטות הלימוד בין בתי המדרש של רבי עקיבא ורבי ישמעאל. יעויין בספר 'אוצר ליקוטי שיחות - לשיטתייהו' של הרבי מלובביץ' עמ' 81-101 המבאר כמה וכמה מחלוקות שלהם בכמה אופנים שונים.
אך מה המחלוקת כאן ?
לרבי ישמעאל - הנרות אינם חלק מהככר ואילו לרבי עקיבא הם חלק ממנה.
מה מייצגת הככר ? את הגוש הגולמי ההתחלתי של חומר הזהב ממנו נעשתה אח"כ המנורה.
האם החלק העליון במנורה, הנרות שמהם תצא האורה, כלולים כבר מתחילה בגוש הגולמי של החומר ממנו נעשתה המנורה ?
רבי ישמעאל סבור שכל דבר לעצמו בסדר מסודר עפ"י טבעו ומקומו. התחתונים למטה והעליונים למעלה. רבי עקיבא לעומתו אינו מקבל הפרדות כאלו. לשיטתו, גם מתחילת הדברים כבר כלול בתחתונים מרכיב חשוב מהעליונים. אמנם חלק זה אינו עשוי כמקשה אחת ממש עם התחתונים, אבל משעת יצירתם הוא קבוע בהם.
ברור שזהו משל על האדם. האם גם בחלקים החומריים גופניים מצוי כבר מתחילת בריאתם גם מרכיב רוחני או שרק משעת הלידה נכנסת הנשמה לגוף ונקבעת בו אך כל אחד מהם בעצם אינו קשור לשני. וכיצד תיקונם, האם גם יחד או לחוד.
לשיטת רבי עקיבא, אם נר כבה ( כאדם שהתרחק וכבה מתורה ) ניתן אמנם להסירו מהקנה לצורך עריכתו מחדש על קנה קרוב יותר ( קרוב רחוקים ותיקונם ) אבל ההטבה עצמה צריכה להיות על קני המנורה הטהורה ונר דולק אין להסיר מהקנה שלו. כך ההטבה והעריכה כוללות את כל כולה של המנורה. כל חלקיה קשורים זה בזה ותלויים זה בזה ( ולכן מוכרחים לכבד האחד את השני ולא לקחת את מקומו ).
לרבי ישמעאל ניתן לבצע הכל שלא על גבי המנורה ובלבד שיהיה לידה בהיכל. די בכך שמתקנים את הנשמה לחוד מהגוף ואת הגוף לחוד מהנשמה. וד"ל.","209","","1102","True","True","False","","67","77.124.191.37","0","89511","יומא|יז ע"א","")];var iTotalPages=810;var SeverTime;fInitTree();getPersist(82652);