var UPL_FILES='/Data/UploadedFiles/Forums/';var iUserId='0';var iForumId='1';var iPage='1';var iMessageId=89628;var bRestricted;var bIsRestricted;var bCommunity;var sTopImage;var bCommunityRestricted;var bIsAdmin=false;var sPagingName='Forum.aspx?Id=1';var sMenuOptions="";var userEditMessageViews = 10;var userDeleteMessageViews = 1;var sForumName="פורום הדף היומי";var AdminArr=[new Admin("1","מנהל האתר","1"),new Admin("49","מנהל הפורום","1"),new Admin("86","ברוך","2"),new Admin("125","דוד כוכב","2"),new Admin("159","עציוני","2"),new Admin("199","המכריע","2"),new Admin("249","כדי","2"),new Admin("919","יום יום ידרשון","2")];var TagArr=[new Tag("המלצה לגולשים","http://www.daf-yomi.com/forums/Message.aspx?id=1505")];var MgrMsgArr=[new MgrMsg("שימו לב! בכתיבת הודעה בפורום יש לשייך את ההודעה למסכת ודף","http://www.daf-yomi.com/forums/message.aspx?id=350"),new MgrMsg("המלצה","http://www.daf-yomi.com/forums/message.aspx?id=4168"),new MgrMsg("מקלדת וירטואלית לטובת הכותבים מחו\"ל","http://www.daf-yomi.com/forums/message.aspx?id=455")];var MostViewedArr=[new MostViewed("107082","תנורו של עכנאי: שאלת שני ימי ר"ח בגמרא","שי ואלטר","28/04/24 14:41","948","70"),new MostViewed("107080","קשר בין איסור ריבית לבין יציאת מצרים","לינקוש","28/04/24 08:18","58","62"),new MostViewed("107084","מי שמלווה כסף בריבית לא יקום בתחיית המתי","לינקוש","28/04/24 18:14","58","55")];var ClosedMsgsArr=[new ClosedMsgs("65830"),new ClosedMsgs("65874"),new ClosedMsgs("65795"),new ClosedMsgs("21834"),new ClosedMsgs("65886"),new ClosedMsgs("66030"),new ClosedMsgs("66259"),new ClosedMsgs("66250")];var MessageArr=[new Message("89628","0","אודות האש של מעלה","02/05/21 20:36","כ אייר","תשפ"א","20:36","עלי","רבוצה כארי. גחלת שנפלה מן השמים בימי שלמה והיתה על המזבח עד שבא מנשה וסילקה היתה דומה לארי רובץ.
רש"י בפירושו זה מצטט למעשה את הגמרא בזבחים סא,ב :
אש שירדה מן השמים בימי משה לא נסתלקה מעל מזבח הנחושת אלא בימי שלמה ואש שירדה בימי שלמה לא נסתלקה עד שבא מנשה וסילקה.
ראוי להסביר עניין זה בהרחבה ולדון בו כי לא כל פרטיו ברורים היו לפרשנים :
במקום מזבח הנחושת של המשכן, בנה שלהע"ה מזבח גדול בהרבה ככתוב בדבהי"ב ד,א :וַיַּעַשׂ, מִזְבַּח נְחֹשֶׁת--עֶשְׂרִים אַמָּה אָרְכּוֹ, וְעֶשְׂרִים אַמָּה רָחְבּוֹ; וְעֶשֶׂר אַמּוֹת, קוֹמָתוֹ.
מי שיעיין במסכת מידות ג,א ימצא : אמר רבי יוסי, מתחילה (=בבית ראשון ), לא היה ( בסיס המזבח ) אלא עשרים ושמונה על עשרים ושמונה, וכונס ועולה כמידה הזאת ( שתי מדרגות, יסוד וסובב המקטינות אותו מכל צד בשתי אמות ויחד ארבע אמות משני הצדדים, וכן יש להפחית עוד שתי אמות מכל צד, של אמת הקרנות ואמת הילוך הכהנים )--עד שנמצא מקום המערכה, עשרים על עשרים. כלומר המידות הכתובות במקרא הן המידות של מקום המערכה בלי התוספות מצידיה.
המקרא מכנה את המזבח שעשה שלמה ג"כ מזבח הנחושת כמו המזבח של המשכן.
אם חשבנו שזה רק כינוי אך באמת הוא נעשה מאבנים ואדמה, הרי שבתקופת אחז מלך יהודה כתוב במלכים ב, טז י - טז :
וַיֵּלֶךְ הַמֶּלֶךְ אָחָז לִקְרַאת תִּגְלַת פִּלְאֶסֶר מֶלֶךְ-אַשּׁוּר, דּוּמֶּשֶׂק, וַיַּרְא אֶת-הַמִּזְבֵּחַ, אֲשֶׁר בְּדַמָּשֶׂק; וַיִּשְׁלַח הַמֶּלֶךְ אָחָז אֶל-אוּרִיָּה הַכֹּהֵן, אֶת-דְּמוּת הַמִּזְבֵּחַ וְאֶת-תַּבְנִיתוֹ--לְכָל-מַעֲשֵׂהוּ. וַיִּבֶן אוּרִיָּה הַכֹּהֵן, אֶת-הַמִּזְבֵּחַ: כְּכֹל אֲשֶׁר-שָׁלַח הַמֶּלֶךְ אָחָז מִדַּמֶּשֶׂק, כֵּן עָשָׂה אוּרִיָּה הַכֹּהֵן, עַד-בּוֹא הַמֶּלֶךְ-אָחָז, מִדַּמָּשֶׂק. וַיָּבֹא הַמֶּלֶךְ מִדַּמֶּשֶׂק, וַיַּרְא הַמֶּלֶךְ אֶת-הַמִּזְבֵּחַ; וַיִּקְרַב הַמֶּלֶךְ עַל-הַמִּזְבֵּחַ, וַיַּעַל עָלָיו. וַיַּקְטֵר אֶת-עֹלָתוֹ וְאֶת-מִנְחָתוֹ, וַיַּסֵּךְ אֶת-נִסְכּוֹ; וַיִּזְרֹק אֶת-דַּם-הַשְּׁלָמִים אֲשֶׁר-לוֹ, עַל-הַמִּזְבֵּחַ. וְאֵת הַמִּזְבַּח הַנְּחֹשֶׁת, אֲשֶׁר לִפְנֵי ה', וַיַּקְרֵב מֵאֵת פְּנֵי הַבַּיִת, מִבֵּין הַמִּזְבֵּחַ וּמִבֵּין בֵּית ה' וַיִּתֵּן אֹתוֹ עַל-יֶרֶךְ הַמִּזְבֵּחַ, צָפוֹנָה. ויצוהו (וַיְצַוֶּה) הַמֶּלֶךְ-אָחָז אֶת-אוּרִיָּה הַכֹּהֵן לֵאמֹר, עַל הַמִּזְבֵּחַ הַגָּדוֹל הַקְטֵר אֶת-עֹלַת-הַבֹּקֶר וְאֶת-מִנְחַת הָעֶרֶב וְאֶת-עֹלַת הַמֶּלֶךְ וְאֶת-מִנְחָתוֹ וְאֵת עֹלַת כָּל-עַם הָאָרֶץ וּמִנְחָתָם וְנִסְכֵּיהֶם, וְכָל-דַּם עֹלָה וְכָל-דַּם-זֶבַח, עָלָיו תִּזְרֹק; וּמִזְבַּח הַנְּחֹשֶׁת יִהְיֶה-לִּי, לְבַקֵּר. וַיַּעַשׂ, אוּרִיָּה הַכֹּהֵן, כְּכֹל אֲשֶׁר-צִוָּה, הַמֶּלֶךְ אָחָז.
הרי לנו שעדיין המזבח שעשה שלמה היה קיים בימי אחז והוא העבירו ממקומו אל בין האולם ולמזבח מצפון, כלומר צפון מערבה ממיקומו המקורי, ובמקומו בנה מזבח הדומה למזבח שהיה בדמשק. אילו היה זה מזבח אבנים לא יתכן היה שהמזבח יועתק בשלמות ממקום למקום. בעניין זה התלבטו פרשני המקרא מאד, יעיינו הלומדים בעצמם בפרשנים, החל ברש"י, רד"ק, מצודות, מלבי"ם ובהסבריהם. ולא מצאו דרך להסביר את העניין בפשטות.
במאמר על השינויים במבנה מזבח העולה שהעליתי בשעתו שם בזבחים סא, הסברתי שלמזבח של המשכן היו שתי קומות. הקומה התחתונה היתה עשויה אבן ואדמה והעליונה היתה עשויה מכבר רשת נחושת בצורת קוביה חלולה ועליו בגגו סביב מקום המערכה ובדפנותיו כולל בסובב, לוחות נחושת שבדופן העליונה היו מקושטים בצורות שונות והם ( הלוחות שבגג וגם בדופן וגם בסובב ) מהווים את הכרכוב של המזבח.
רק החלק העליון היה נייד והועבר מחניה לחניה ואילו החלק התחתון שכלל את הכבש היסוד והסובב - נבנה מחדש בכל פעם.
לפי הסבר זה גם מזבח הנחושת שבנה שלמה נבנה באותו אופן, כלומר החלק התחתון נבנה מאבנים ובחלק העליון הוא צופה מבחוץ ברשת ועליה לוחות נחושת.
כשאחז מלך יהודה הזיז את מזבח הנחושת ממקומו, הוא הזיז רק את הציפוי של החלק העליון והניחו בעזרה מצפון מערב לחלק התחתון של המזבח ובנה את החלק העליון מחדש כדוגמת המזבח שבדמשק.","209","","1097","True","True","False","","442","87.70.111.139","0","0","יומא|כא ע"א",""),new Message("89633","89628","כבר כשהעלית את מאמרך, היה הוא כנבואה","02/05/21 21:04","כ אייר","תשפ"א","21:04","Almuaddib","אין להשערותיך שום בסיס, ואותם הקשיים שאתה מעלה בפירושי הפרשנים - קטנים הם מהקושיות העולות מפירושך.","107","","1097","True","True","False","","97","87.71.99.129","0","89628","יומא|כא ע"א",""),new Message("89634","89628","המשך ההסבר","02/05/21 21:06","כ אייר","תשפ"א","21:06","עלי","כאמור במסכת זבחים, האש של מעלה שירדה על מזבח הנחושת בימי שלמה לא הסתלקה ממנו עד ימי מנשה, נכדו של אחז. משמע מזה שכאשר אחז הסיר את מזבח הנחושת והזיזו, זזה עימו גם האש של מעלה.
כי באמת, צריך היה להסביר לפי הפשט את השאלה הבסיסית המתבקשת : מדוע אחז שרצה לבנות מחדש את המזבח כדוגמת המזבח שבדמשק לא הרס והתיך את מזבח הנחושת וסילק אותו לגמרי מהעולם במקום להסתפק בהזזתו ? ברור שהתשובה היא שהוא חשש מהאש של מעלה ומעונשו של הקב"ה, כי אעפ"י שרצה לעבוד ע"ז, וגם סגר את דלתות ההיכל וכיבה את הנרות ומנע את לימוד התורה ושם צלם בעלית המקדש,
( ככתוב :וַיֶּאֱסֹף אָחָז אֶת-כְּלֵי בֵית-הָאֱלֹקים וַיְקַצֵּץ אֶת-כְּלֵי בֵית-הָאֱלֹקים וַיִּסְגֹּר אֶת-דַּלְתוֹת בֵּית-ה' וַיַּעַשׂ לוֹ מִזְבְּחוֹת בְּכָל-פִּנָּה בִּירוּשָׁלִָם. וכן בהמשך מסופר על חזקיה :וַיָּבֵא אֶת-הַכֹּהֲנִים וְאֶת-הַלְוִיִּם וַיַּאַסְפֵם לִרְחוֹב הַמִּזְרָח. וַיֹּאמֶר לָהֶם שְׁמָעוּנִי הַלְוִיִּם עַתָּה הִתְקַדְּשׁוּ וְקַדְּשׁוּ אֶת-בֵּית ה' אֱלֹקי אֲבֹתֵיכֶם וְהוֹצִיאוּ אֶת-הַנִּדָּה מִן-הַקֹּדֶשׁ. כִּי-מָעֲלוּ אֲבֹתֵינוּ וְעָשׂוּ הָרַע בְּעֵינֵי ה' אֱלֹקינוּ וַיַּעַזְבֻהוּ וַיַּסֵּבּוּ פְנֵיהֶם מִמִּשְׁכַּן ה' וַיִּתְּנוּ-עֹרֶף. ז גַּם סָגְרוּ דַּלְתוֹת הָאוּלָם וַיְכַבּוּ אֶת-הַנֵּרוֹת וּקְטֹרֶת לֹא הִקְטִירוּ וְעֹלָה לֹא-הֶעֱלוּ בַקֹּדֶשׁ לֵאלֹקי יִשְׂרָאֵל. ויעויין בסנהדרין מה אמרו חז"ל על מעשי אחז, אכמ"ל )
אבל כנראה שחשש לסלק את האש של מעלה מעל המזבח ולהרוס אותו. יתכן גם שהיוזמה לכך היתה של אוריה הכהן ושאחז רק הסכים עימו בדיעבד.
בכל אופן ברור למדי שאחז לא סילק את ה'אש של מעלה' ממזבח הנחושת, ומן הסתם שחזקיה החזיר את המזבח למקומו. אבל מנשה בנו הרע מעשיו יותר מאחז סבו והעמיד צלם בהיכל ובכך גרם להסתלקות השכינה וה'אש של מעלה' ולכן בימיו נגזרו החורבן והגלות על יהודה וי-ם. לא כתוב במקרא שמנשה סילק באופן פעיל כלשהו את ה'אש של מעלה' ונראה שזה היה רק פועל יוצא מהעמדת הצלם בהיכל והקמת מזבחות לע"ז בעזרה. מה שכן כתוב בדבהי"ב, הוא שלאחר שמנשה חזר בתשובה, הוא הקים.הכין את המזבח מחדש כך שיתכן בהחלט שבעת שהרשיע הוא גם הרס לגמרי את המזבח כולל מזבח הנחושת, כי לא כתוב שעשה כאחז להזיזו ממקומו בלבד.","209","","1097","True","True","False","","94","87.70.111.139","0","89628","יומא|כא ע"א",""),new Message("89808","89628","מזבח נחשת","07/05/21 00:24","כה אייר","תשפ"א","00:24","אמת הארץ","כתוב בדה''ב ו' י''ב-י''ג "כי עשה שלמה כיור נחשת ויתנהו בתוך העזרה חמש אמות ארכו וחמת אמות רחבו ואמות שלוש קומתו ויעמד עליו ויברך על ברכיו נגד כל קהל ישראל ויפרש כפיו השמימה". איך להבין את הפסוקים? הרי כיור היה עגול ולא מרובע ואי אפשר לעמוד עליו וכלשכן על ברכיו. ומידות חמש על חמש ברום שלוש אלו מידות מזבח הנחשת הכתובות בתורה. ומה הקשר? אולי לרמוז שמזבח הנחשות אשר כתוב אצל אחז במ''ב ט''ז זהו למעשה כיור. וזה מה שכתב רש''י שם שזהו כיור.
ויתכן ששלמה עמד על הסובב שגובה מזבח ממנו ולמעלה שלוש אמות. והזכיר מידות חמש על חמש ברום שלוש כי לפי מ''ד שמזבח במדבר היה עשר אמות גובה (עם קרנות) מפרש שמידות חמש על חמש ברום שלוש אלו מידות מסובב ולמעלה.
ויש עוד פרושים ואין כאן להאריך.
ספר דברי הימים מלא סודות ויש שם דברים כאילו סותרים מה שכתוב בספר מלכים. ואינו כן. כגון לגבי ים של שלמה שלשת אלפים בת יכיל, או עמודי בועז ויכין ומספר גולים.","822","","1092","True","True","False","","49","213.151.47.129","0","89628","יומא|כא ע"א",""),new Message("89635","89633","לא השערות","02/05/21 21:21","כ אייר","תשפ"א","21:21","עלי","לו קראת את המאמר היית רואה שאני מתבסס על פירושו של רס"ג. לכן לטעון שזה כנבואה ולטעון שלפירושי רב סעדיה גאון אין בסיס היא טענת הבל ( אני מקוה שאינך חושב את עצמך גדול ממנו ). לא ראוי לך הזלזול המופגן כי יותר מפגיעה בזולת אתה בסופו של דבר פוגע רק בעצמך וחבל.
אם יש לך קושיות מוטב שתכתוב אותן כדי לקבל תשובות. עד עכשו לא כתבת שום קושיה.","209","","1097","True","True","False","","93","87.70.16.134","0","89628","יומא|כא ע"א",""),new Message("89721","89635","קראתי. נאנחתי בצער כבר אז, כשפרסמתו","04/05/21 14:43","כב אייר","תשפ"א","14:43","Almuaddib","","107","","1095","False","True","False","","91","87.71.99.129","0","89628","יומא|כא ע"א",""),new Message("89725","89721","אין לי בעיה","04/05/21 15:19","כב אייר","תשפ"א","15:19","עלי","עם זה שהמאמר אינו נראה לך. לא חייבת להיות שום הסכמה מצידך. להיפך, יועיל מאד שתעלה על הכתב את השגותיך שאלותיך וקושיותיך. כך דרכה של תורה. אני מודיע לך שכשם שבשעתו חזרתי בי ותיקנתי את טעותי לגבי חוט הסיקרא, כך אנהג בכל עניין אחר שיימצא שטעיתי בו.
לו היה ניתן, וכך אף בקשתי ממנהל האתר הראל שפירא, היו מעבירים את המאמר לפני העלאתו לפורטל לקריאה ובקורת כפי שנהוג בכל בימה תורנית מודפסת, ולאחר שהיו 'חברי המערכת' שאמורים להיות למדנים ות"ח עוברים על המאמר ומעירים ומשיגים ואו אף מתקנים את הדרוש, היו מחזירים לכותב לתיקון או לפחות מוסיפים הערותיהם כמקובל, והיה המאמר עולה בצורה מוסכמת מראש לאחר בקורת שכזו. ברם נעניתי שאין מי שמוכנים לכך בשל העבודה הרבה שהדבר דורש ( או מסיבות אחרות שאינן ידועות לי ). רק לאחר שנעניתי בשלילה ובלית ברירה אחרת העליתי את המאמר כצורתו. אך כאמור כל מי שרוצה להשיג ולהעיר תבוא עליו ברכה ובלבד שיכתוב לעניין ולגופם של דברים. על זה נאמר 'הן יקטלני לו איחל' שגם בקורת 'קטלנית' יכולה להועיל. המאמר שלי איננו המקרא שאם יכתבו עליו 'בקורת המקרא' יפגע הדבר בקדושתו. להיפך, כל מטרת פרסום הדברים היא לפתוח את הראש והעיניים ולהוסיף בלימוד להתייחס לקשיים הקיימים במקורות הקיימים, למצוא מקורות חדשים-ישנים בחז"ל שנתעלמו מהעין ולנתח אותם וללמוד מהם כל מה שאפשר. הרי בלאו הכי אינני יודע כלום ממה שהיה במציאות בעבר בהעדר סרט מצולם.
על כן כולם מוזמנים לקרא את המאמרים שכתבתי, להעיר להשיג ולהגיב על כל דבר ואשתדל לבחון בראש פתוח כל מה שראוי לתיקון או שינוי. ברצון באהבה ובשמחה.","209","","1095","True","True","False","","77","77.127.5.45","0","89628","יומא|כא ע"א",""),new Message("89818","89725","אתגר לאלמואדיב","07/05/21 11:53","כה אייר","תשפ"א","11:53","עלי","מאחר ואלמואדיב כ"כ הצטער למקרא מאמרי על השינויים במבנה המזבח בזבחים סא והיה מעדיף שלא יתפרסם הנה אתגר לו ולחושבים כמוהו :
ניסיתי להוכיח במאמר שלא רק רס"ג אלא גם הרמב"ם סבר, בניגוד לשיטת רש"י בדף שלנו וכן בסוכה, הכותב שהניסוך של המים היה מצלוחית הזהב לספל, הרי שרס"ג והרמב"ם סברו שהניסוך הוא מהספלים לנקבים שבמזבח ( והסברתי את ההיגיון בהסבר כזה ).
קראו שנית את המאמר ונראה אם תוכלו להוכיח את ההיפך, כדי שיהיה כדאי לשנות את דבריי ולהצטער איתכם...
בעצם האתגר לקרא ולהשתכנע לכאן או לכאן מונח לפתחו של כל לומד גמרא, והיות שזה חלק מהדף היומי הן היום והן בסוכה והן בזבחים, ראוי לכל לומד להתמודד עם האתגר.","209","","1092","True","True","False","","147","84.110.114.25","0","89628","יומא|כא ע"א",""),new Message("89823","89808","מדוע אינך מצטט כך","08/05/21 23:27","כו אייר","תשפ"א","23:27","עלי","וַיַּעֲמֹד לִפְנֵי מִזְבַּח ה' נֶגֶד כָּל-קְהַל יִשְׂרָאֵל וַיִּפְרֹשׂ כַּפָּיו. כִּי-עָשָׂה שְׁלֹמֹה כִּיּוֹר נְחֹשֶׁת וַיִּתְּנֵהוּ בְּתוֹךְ הָעֲזָרָה חָמֵשׁ אַמּוֹת אָרְכּוֹ וְחָמֵשׁ אַמּוֹת רָחְבּוֹ וְאַמּוֹת שָׁלוֹשׁ קוֹמָתוֹ וַיַּעֲמֹד עָלָיו וַיִּבְרַךְ עַל-בִּרְכָּיו נֶגֶד כָּל-קְהַל יִשְׂרָאֵל וַיִּפְרֹשׂ כַּפָּיו הַשָּׁמָיְמָה.
כלומר , לו צטטת גם את הפסוק הקודם היה ברור לכל קורא שיש כאן שני פסוקים מעורבים זה בזה. אמנם הלשון קצת מוזרה אבל הדברים ברורים :
שלהע"ה נעמד לפני מזבח הנחושת של משרע"ה שהובא עם שאר הכלים של המשכן לביהמ"ק והיה אמור עתה להיגנז, ועמו העמיד גם את כיור הנחושת של המשכן בעזרה, שהרי כבר נבנו מזבח גדול והים לצורך המקדש כמתואר בפרקים קודמים, ככתוב :
וַיַּעַשׂ מִזְבַּח נְחֹשֶׁת עֶשְׂרִים אַמָּה אָרְכּוֹ וְעֶשְׂרִים אַמָּה רָחְבּוֹ וְעֶשֶׂר אַמּוֹת קוֹמָתוֹ. וַיַּעַשׂ אֶת-הַיָּם מוּצָק עֶשֶׂר בָּאַמָּה מִשְּׂפָתוֹ אֶל-שְׂפָתוֹ עָגוֹל סָבִיב וְחָמֵשׁ בָּאַמָּה קוֹמָתוֹ וְקָו שְׁלֹשִׁים בָּאַמָּה יָסֹב אֹתוֹ סָבִיב. וּדְמוּת בְּקָרִים תַּחַת לוֹ סָבִיב סָבִיב סוֹבְבִים אֹתוֹ עֶשֶׂר בָּאַמָּה מַקִּיפִים אֶת-הַיָּם סָבִיב שְׁנַיִם טוּרִים הַבָּקָר יְצוּקִים בְּמֻצַקְתּוֹ. עוֹמֵד עַל-שְׁנֵים עָשָׂר בָּקָר שְׁלֹשָׁה פֹנִים צָפוֹנָה וּשְׁלוֹשָׁה פֹנִים יָמָּה וּשְׁלֹשָׁה פֹּנִים נֶגְבָּה וּשְׁלֹשָׁה פֹּנִים מִזְרָחָה וְהַיָּם עֲלֵיהֶם מִלְמָעְלָה וְכָל-אֲחֹרֵיהֶם בָּיְתָה. וְעָבְיוֹ טֶפַח וּשְׂפָתוֹ כְּמַעֲשֵׂה שְׂפַת-כּוֹס פֶּרַח שׁוֹשַׁנָּה מַחֲזִיק בַּתִּים שְׁלֹשֶׁת אֲלָפִים יָכִיל. וַיַּעַשׂ כִּיּוֹרִים עֲשָׂרָה וַיִּתֵּן חֲמִשָּׁה מִיָּמִין וַחֲמִשָּׁה מִשְּׂמֹאול לְרָחְצָה בָהֶם אֶת-מַעֲשֵׂה הָעוֹלָה יָדִיחוּ בָם וְהַיָּם לְרָחְצָה לַכֹּהֲנִים בּוֹ.
ואז עלה שלהע"ה על מזבח הנחושת של המשכן ( מה שהיה אסור לזר עד אותה שעה ומעתה שנפסקה העבודה בו שוב מותר היה לעלות עליו, ולשיטתי מדובר בחלק העליון של מזבח הנחושת של המשכן )) ונעמד תחילה ואח"כ ירד על ברכיו כך שכל קהל ישראל ראוהו בהיותו גבוה מהם כדי ארבע אמות, ונשא כפיו בתפילה השמימה.","209","","1091","True","True","False","","85","87.70.49.215","0","89628","יומא|כא ע"א",""),new Message("89825","89823","אכן "הלשון קצת מוזרה"","09/05/21 00:51","כז אייר","תשפ"א","00:51","אמת הארץ","כמו שאתה מודה. ואם נתן למזבח נחושת לקרוא כיור אז אצל אחז גם לכיור נתן לקרוא מזבח. ונראה לי ששלמה עשה תוספת לכיור סביב : משטח חמש על חמש אמות עומד על ארבע עמודים בפינות בגובה שלש אמות עם חור באמצע בקוטר שלש אמות כנגד רוחב כיור כדי שכהנים יכלו לעלות עליו ולטבול בכיור. וראה בירושלמי יומא ג' ח' שכיור היה מחובר לעין עיטם. ואפשר היה לטבול בו כמו בים של שלמה. ובין החור לשפת המשטח היה אמה ובה שלמה יכולה היה לעמוד על ברכיים.","822","","1090","True","True","False","","39","213.151.47.129","0","89628","יומא|כא ע"א",""),new Message("89830","89825","לא כתבתי","09/05/21 11:50","כז אייר","תשפ"א","11:50","עלי","שניתן לקרוא לכיור מזבח. רק רש"י הסביר כך את הקביעה שאחז הזיז את מזבח הנחושת וטען שלא במזבח מדובר אלא בכיור ואינני סבור שהוא צודק אלא באמת מדובר במזבח הנחושת. לכן גם כאן אני סבור שלא על הכיור הוא עמד אלא על המזבח, אבל הפסוקים מעורבבים כי תחילת הפסוק מדברת בכיור והמשכו חוזר לפסוק הקודם - למזבח.","209","","1090","True","True","False","","61","84.110.114.29","0","89628","יומא|כא ע"א",""),new Message("89865","89830","ראה שרטוט המצורף","10/05/21 00:11","כח אייר","תשפ"א","00:11","אמת הארץ","מזבח של אחז לפי השערתי היה כמו של שלמה רק בלי סובב כי הוא לא הקריב חטאת. לכן גודל שלו היה לא 28 על 28 אלא 26 על 26. בנוסף כבש שלו לא היה 32 אלא 27 פי 3 מגובה של מזבח 9 אמות (ללא קרנות). בנוסף הכבש היה בצפון כדי שמזבח יהיה כנגד בית המקדש. והוא השאיר 5 אמות רווח בין המזבחות כדי שכיור של שלמה 5 אמות יכנס לשם. נשאר בין כבש שלו לבין כותל צפוני של עזרה 4 אמות כמו בין כבש של מזבח וכותל דרומי של עזרה בבית מקדש של יחזקאל
שרטוט","822","","1089","True","True","False","","37","213.151.47.129","0","89628","יומא|כא ע"א",""),new Message("89875","89865","לפי פשט הכתוב","10/05/21 07:30","כח אייר","תשפ"א","07:30","עלי","את מזבח הנחושת של שלמה המלך ע"ה, דווקא אותו הזיז והציב אחז צפונה מערבה, בודאי לא צפונה. את החיקוי של המזבח שבדמשק בנו במקום המזבח שהזיזו אם כן אם לשיטתך היית צריך להחליף את המזבחות זה בזה, אבל אני סבור ששיטתך מוטעית מהסיבות שכתבתי :
א. מזבח הנחושת הוא רק החלק העליון של המזבח והוא לא הוזז צפונה אלא צפונה מערבה ככתוב :
אֵת הַמִּזְבַּח הַנְּחֹשֶׁת אֲשֶׁר לִפְנֵי ה' וַיַּקְרֵב מֵאֵת פְּנֵי הַבַּיִת מִבֵּין הַמִּזְבֵּחַ וּמִבֵּין בֵּית ה' וַיִּתֵּן אֹתוֹ עַל-יֶרֶךְ הַמִּזְבֵּחַ צָפוֹנָה.
כלומר הקריב את מזבח הנחושת מהמקום המקורי שלו שהיה מול 'פני הבית' כלומר הכניסה של האולם. אל 'בין המזבח ובין בית ה' ' כלומר בין האולם והמזבח כלומר יותר מערבה, ונתן אותו לא סתם בין האולם והמזבח כי אילו כך עשה היה מזבח הנחושת סותם את המעבר והכניסה לאולם לכן העמידו 'על ירך המזבח צפונה', כלומר בסופו של דבר תנועה והזזה צפונה ומערבה.
ב. במקום החלק העליון נבנה חיקוי המזבח של דמשק שאיננו יודעים כיצד נראה כי לא כתוב במקרא.
ג. לא כתוב כלל על שינוי במקום הים והכיורות של שלמה ומשמע שמקומם לא שונה אך בודאי שאין מקומם בין המזבחות. כל הבלבול בין המזבח לכיור מקורו באי הבנה של רש"י ( שמתייחס למזבח כאילו לא בו מדובר אלא בכיור ) שלא היה יכול להבין מהו בכלל מזבח הנחושת שעשה שלמה שהרי בביהמ"ק עשו מזבח אבנים ואדמה, ולשיטתי מזבח הנחושת הוא רק הציפוי והמסגרת החיצונית של החלק העליון של המזבח כמו שהיה במשכן.","209","","1089","True","True","False","","69","87.70.49.215","0","89628","יומא|כא ע"א",""),new Message("89884","89875","להלן פרוש שלי לפסוקים במ''ב ט''ז","10/05/21 12:02","כח אייר","תשפ"א","12:02","אמת הארץ","(י) וַיֵּ֣לֶךְ הַמֶּ֣לֶךְ אָחָ֡ז לִ֠קְרַאת תִּגְלַ֨ת פִּלְאֶ֤סֶר מֶֽלֶךְ־אַשּׁוּר֙ דּוּמֶּ֔שֶׂק וַיַּ֥רְא אֶת־הַמִּזְבֵּ֖חַ אֲשֶׁ֣ר בְּדַמָּ֑שֶׂק וַיִּשְׁלַח֩ הַמֶּ֨לֶךְ אָחָ֜ז אֶל־אוּרִיָּ֣ה הַכֹּהֵ֗ן אֶת־דְּמ֧וּת הַמִּזְבֵּ֛חַ וְאֶת־תַּבְנִית֖וֹ לְכָֽל־מַעֲשֵֽׂהוּ:
(יא) וַיִּ֛בֶן אוּרִיָּ֥ה הַכֹּהֵ֖ן אֶת־הַמִּזְבֵּ֑חַ כְּכֹ֣ל אֲשֶׁר־שָׁלַח֩ הַמֶּ֨לֶךְ אָחָ֜ז מִדַּמֶּ֗שֶׂק כֵּ֤ן עָשָׂה֙ אוּרִיָּ֣ה הַכֹּהֵ֔ן עַד־בּ֥וֹא הַמֶּֽלֶךְ־אָחָ֖ז מִדַּמָּֽשֶׂק:
בנה מחוץ למזבח של שלמה. ולפי דברי עלי הוריד את מזבח הנחשת שהוא קומה שניה של מזבח אבנים ובנה במקומו קומה שניה של מזבח אבנים. ולא כתוב שפרק משהו, רק בנה. ומה עשה חזקיהו עם מזבח של אחז – הרס אותו והחזיר מזבח הנחושת?
(יב) וַיָּבֹ֤א הַמֶּ֙לֶךְ֙ מִדַּמֶּ֔שֶׂק וַיַּ֥רְא הַמֶּ֖לֶךְ אֶת־הַמִּזְבֵּ֑חַ וַיִּקְרַ֥ב הַמֶּ֛לֶךְ עַל־הַמִּזְבֵּ֖חַ וַיַּ֥עַל עָלָֽיו:
(יג) וַיַּקְטֵ֤ר אֶת־עֹֽלָתוֹ֙ וְאֶת־מִנְחָת֔וֹ וַיַּסֵּ֖ךְ אֶת־נִסְכּ֑וֹ וַיִּזְרֹ֛ק אֶת־דַּֽם־הַשְּׁלָמִ֥ים אֲשֶׁר־ל֖וֹ עַל־הַמִּזְבֵּֽחַ:
אבל לא הקריב חטאת. מכאן משמע שלמזבח החדש לא היה סובב לעמוד עליו ולתת דם על הקרנות
(יד) וְאֵ֨ת הַמִּזְבַּ֣ח הַנְּחֹשֶׁת֘ אֲשֶׁ֣ר לִפְנֵ֣י יְקֹוָק֒ וַיַּקְרֵ֗ב מֵאֵת֙ פְּנֵ֣י הַבַּ֔יִת מִבֵּין֙ הַמִּזְבֵּ֔חַ וּמִבֵּ֖ין בֵּ֣ית יְקֹוָ֑ק וַיִּתֵּ֥ן אֹת֛וֹ עַל־יֶ֥רֶךְ הַמִּזְבֵּ֖חַ צָפֽוֹנָה:
מזבח נחשות היינו כיור שעשה שלמה חמש על חמש ברום שלש כמידות מזבח נחשת במשכן והוא היה לפני ה'. כיצד? לפי חשבוני מרכז הכיור היה כנגד מרכז ים של שלמה 27.5 אמות דרומה מקו אמצעי של הבית. ולא נתן היה לקרב את ים של שלמה צפונה בגלל מעלות שהיו בולטות 11 אמות דרומה. על כן 5 אמות של כיור היו בטווח 25-30 אמות דרומה מקו אמצעי. ורוחב +- 30 אמות מקו אמצעי אלו 60 אמות עיקר רוחב הבית והם כוללים 10 אמות חצי רוחב היכל, 6 אמות עובי כותל של היכל, 6 אמות תא, 5 אמות אמות עובי כותל המסיבה ו-3 אמות רוחב המסיבה וכן בדרום.

וַיַּקְרֵ֗ב מֵאֵת֙ פְּנֵ֣י הַבַּ֔יִת מִבֵּין֙ הַמִּזְבֵּ֔חַ וּמִבֵּ֖ין בֵּ֣ית יְקֹוָ֑ק

מתאר מקום בו היה הכיור לראשונה מבין המזבח ובין בית ה'. כיצד? גבול מזרחי של המזבח היה 54 אמות מזרחה מפני הבית כמו בבית שני גבול מערבי היה 54-28=26 אמות מזרחה מפני הבית. וכיור 5 על 5 היה בטווח 26-31 אמות ולא נתן היה להזיז אותו יותר מזרחה כי אז היה פוגע בכבש קטן (היו שם שני כבשים קטנים צמודים כ''א רוחב אמה). אמצע בין גבול מזרחי של מזבח ולבין הבית זהו 27 אמות מזרחה מפני הבית. מתוך חמש אמות של כיור, כיור בעצמו תפס 3 אמות ויתר אמה סביב היתה מסגרת שעשה שלמה כפי שהסברתי. לכן גבול מערבי של כיור בעצמו היה 27 אמות מזרחה מפני הבית.

ולפי עלי היה צריך לומר " ויקרב אל פני הבית מבין המזבח ומבין בית ה'".

וַיִּתֵּ֥ן אֹת֛וֹ עַל־יֶ֥רֶךְ הַמִּזְבֵּ֖חַ צָפֽוֹנָה:
נתן את הכיור צפונה למזבח (המקורי) בצמוד אליו בלי להזיז אותו מזרחה או מערבה. גבול צפוני של מזבח בית ראשון היה כמו בבית שני, לפי רמב''ם 7 אמות צפונה מקו אמצעי ולפי רבינו יצחק בר יהודה שמביא רש''י ביומא ט''ז ע''ב 6.5 אמות צפונה מקו אמצעי. לכן כיור הועמד בטווח 6.5-11.5 אמות צפונה מקו אמצעי, יותר קרוב לקו אמצי. ועל זה כתוב "ויקרב".
(טו) וַיְצַוֶּ֣ה הַמֶּֽלֶךְ־אָ֠חָז אֶת־אוּרִיָּ֨ה הַכֹּהֵ֜ן לֵאמֹ֗ר עַ֣ל הַמִּזְבֵּ֣חַ הַגָּד֡וֹל הַקְטֵ֣ר אֶת־עֹֽלַת־הַבֹּקֶר֩ וְאֶת־מִנְחַ֨ת הָעֶ֜רֶב וְֽאֶת־עֹלַ֧ת הַמֶּ֣לֶךְ וְאֶת־מִנְחָת֗וֹ וְ֠אֵת עֹלַ֞ת כָּל־עַ֤ם הָאָ֙רֶץ֙ וּמִנְחָתָ֣ם וְנִסְכֵּיהֶ֔ם וְכָל־דַּ֥ם עֹלָ֛ה וְכָל־דַּם־זֶ֖בַח עָלָ֣יו תִּזְרֹ֑ק וּמִזְבַּ֧ח הַנְּחֹ֛שֶׁת יִֽהְיֶה־לִּ֖י לְבַקֵּֽר:
לבקר: ליטול ממנו ידים ורגלים בבוקר. א''נ, לעלות עליו לגובה שלש אמות כמו שעשה שלמה ולבקר- לראות את עבודת הקרבנות. ועולות נשחטו ברווח של 5 אמות בין מזבח שלמה ובין מזבח אחז כפי שרואים בשרטוט.
(טז) וַיַּ֖עַשׂ אוּרִיָּ֣ה הַכֹּהֵ֑ן כְּכֹ֥ל אֲשֶׁר־צִוָּ֖ה הַמֶּ֥לֶךְ אָחָֽז:
הקריב קרבנות כמו שאמר אחז.
אינני חושב שללומדי דף יומי יש עניין בדיון לגבי מזבח של אחז. התקשר אלי באופן פרטי","822","","1089","True","True","False","","45","213.151.47.129","0","89628","יומא|כא ע"א",""),new Message("89886","89884","לא ענית על השאלה הפשוטה","10/05/21 13:00","כח אייר","תשפ"א","13:00","עלי","מדוע אחז לא פשוט הרס את המזבח הישן ובנה במקומו את המזבח החדש כדוגמת זה שבדמשק הרי עתה הכל נעשה מאד צפוף והרי המזבח הישן נותר ללא שימוש כמעט.
לשיטתי הדברים פשוטים - בגלל האש של מעלה שנותרה על מזבח הנחושת השאירו אותו. וכי יתכן שהאש נשארה על מזבח אחז ? זה ודאי שלא שהרי היה זה מזבח עבודה זרה !
אבל לשיטתך, לא ברור לי כלל, כי שרטטת שני מזבחות וכתבת שמזבח הנחושת הוא הכיור, אם כן מהו המזבח השני ? אתמהא !","209","","1089","True","True","False","","71","84.110.114.25","0","89628","יומא|כא ע"א","")];var iTotalPages=810;var SeverTime;fInitTree();getPersist(82634);