var UPL_FILES='/Data/UploadedFiles/Forums/';var iUserId='0';var iForumId='1';var iPage='1';var iMessageId=9511;var bRestricted;var bIsRestricted;var bCommunity;var sTopImage;var bCommunityRestricted;var bIsAdmin=false;var sPagingName='Forum.aspx?Id=1';var sMenuOptions="";var userEditMessageViews = 10;var userDeleteMessageViews = 1;var sForumName="פורום הדף היומי";var AdminArr=[new Admin("1","מנהל האתר","1"),new Admin("49","מנהל הפורום","1"),new Admin("86","ברוך","2"),new Admin("125","דוד כוכב","2"),new Admin("159","עציוני","2"),new Admin("199","המכריע","2"),new Admin("249","כדי","2"),new Admin("919","יום יום ידרשון","2")];var TagArr=[new Tag("האם אתה פנוי לסייע בהפצת תורה?","http://www.daf-yomi.com/forums/message.aspx?id=5084")];var MgrMsgArr=[new MgrMsg("שימו לב! בכתיבת הודעה בפורום יש לשייך את ההודעה למסכת ודף","http://www.daf-yomi.com/forums/message.aspx?id=350"),new MgrMsg("המלצה","http://www.daf-yomi.com/forums/message.aspx?id=4168"),new MgrMsg("מקלדת וירטואלית לטובת הכותבים מחו\"ל","http://www.daf-yomi.com/forums/message.aspx?id=455")];var MostViewedArr=[new MostViewed("107082","תנורו של עכנאי: שאלת שני ימי ר"ח בגמרא","שי ואלטר","28/04/24 14:41","948","71"),new MostViewed("107080","קשר בין איסור ריבית לבין יציאת מצרים","לינקוש","28/04/24 08:18","58","62"),new MostViewed("107084","מי שמלווה כסף בריבית לא יקום בתחיית המתי","לינקוש","28/04/24 18:14","58","55")];var ClosedMsgsArr=[new ClosedMsgs("65830"),new ClosedMsgs("65874"),new ClosedMsgs("65795"),new ClosedMsgs("21834"),new ClosedMsgs("65886"),new ClosedMsgs("66030"),new ClosedMsgs("66259"),new ClosedMsgs("66250")];var MessageArr=[new Message("9511","0","למה מתכוון רבי עקיבא?","01/05/11 13:11","כז ניסן","תשע"א","13:11","אייבי","בדיון בין רבי עקיבא לבין פפוס בן יהודה מעלה רבי עקיבא משל:

אמשול לך משל למה הדבר דומה לשועל שהיה מהלך על גב הנהר וראה דגים שהיו מתקבצים ממקום למקום אמר להם מפני מה אתם בורחים אמרו לו מפני רשתות שמביאין עלינו בני אדם אמר להם רצונכם שתעלו ליבשה ונדור אני ואתם כשם שדרו אבותי עם אבותיכם אמרו לו אתה הוא שאומרים עליך פקח שבחיות לא פקח אתה אלא טפש אתה ומה במקום חיותנו אנו מתיראין במקום מיתתנו על אחת כמה וכמה

אני רוצה להבין את המשל דרך העיניים של רבי עקיבא. כשהוא מספר במשל שהשועל אומר לדגים - "רצונכם שתעלו ליבשה ונדור אני ואתם כשם שדרו אבותי עם אבותיכם" - למה הוא מתכוון? מתי דרו האבות של זה עם האבות של אלו ביחד ביבשה? האם הדגים מקבלים מהשועל שבעבר חיו ביחד ביבשה אבל היום, נשתנו הטבעים, והיבשה הפכה להיות "מקום מיתתנו"? או האם הדגים טוענים שהשועל בכלל לא צודק ושהם לא דרו ביחד אי פעם? האם רבי עקיבא ממציא פרט "היסטורי" זה לטובת המשל או האם הפרט הזה באמת מבוסס על מדרש כלשהו או על איזו תאוריה מדעית שהייתה רווחת בעולם אז?

או אולי אפשר לטעון טענה מעין חסורי מיחסרא שהשועל אומר להם ככה:
רצונכם שתעלו ליבשה ונדור אני ואתם ב ש ל ו ם כשם שדרו אבותי (ביבשה) עם אבותיכם (בים) ב ש ל ו ם ב ג ן ע ד ן.
לפי זה יוצא שהשועל באמת טיפש שהוא העלה רעיון כזה.
אני אישית מהסס קצת לקבל את הפירוש הזה בגמרא.

מה אתם אומרים?","211","","4752","True","True","False","","2604","84.229.115.139","0","0","ברכות|סא ע"ב",""),new Message("9516","9511","פתי יאמין לכל שועל וערום","01/05/11 16:03","כז ניסן","תשע"א","16:03","דוד כוכב","לדגים, כמו לנו וכמו לשועל, אין הרי שום הוכחה שאבותיהם לא דרו בשלום עם אבותיו של השועל, השועל בונה על זה, הוא מרחיק את עדותו ומצפה שהם יאמינו לו מחמת הספק.

אומר לבן (בראשית לא, כז) לָמָּה נַחְבֵּאתָ לִבְרֹחַ וַתִּגְנֹב אֹתִי וְלֹא הִגַּדְתָּ לִּי וָאֲשַׁלֵּחֲךָ בְּשִׂמְחָה וּבְשִׁרִים בְּתֹף וּבְכִנּוֹר.
אתה מאמין לו שהוא ידע לנגן בכינור?","125","","4752","True","True","False","","238","31.44.143.153","0","9511","ברכות|סא ע"ב","")];var iTotalPages=810;var SeverTime;fInitTree();getPersist(82640);