var UPL_FILES='/Data/UploadedFiles/Forums/';var iUserId='0';var iForumId='1';var iPage='1';var iMessageId=97171;var bRestricted;var bIsRestricted;var bCommunity;var sTopImage;var bCommunityRestricted;var bIsAdmin=false;var sPagingName='Forum.aspx?Id=1';var sMenuOptions="";var userEditMessageViews = 10;var userDeleteMessageViews = 1;var sForumName="פורום הדף היומי";var AdminArr=[new Admin("1","מנהל האתר","1"),new Admin("49","מנהל הפורום","1"),new Admin("86","ברוך","2"),new Admin("125","דוד כוכב","2"),new Admin("159","עציוני","2"),new Admin("199","המכריע","2"),new Admin("249","כדי","2"),new Admin("919","יום יום ידרשון","2")];var TagArr=[new Tag("זמני היום","http://www.daf-yomi.com/content.aspx?pageid=126")];var MgrMsgArr=[new MgrMsg("שימו לב! בכתיבת הודעה בפורום יש לשייך את ההודעה למסכת ודף","http://www.daf-yomi.com/forums/message.aspx?id=350"),new MgrMsg("המלצה","http://www.daf-yomi.com/forums/message.aspx?id=4168"),new MgrMsg("מקלדת וירטואלית לטובת הכותבים מחו\"ל","http://www.daf-yomi.com/forums/message.aspx?id=455")];var MostViewedArr=[new MostViewed("107076","אמר רב חסדא מידת חסידות שנו כאן","לינקוש","22/04/24 15:26","58","52"),new MostViewed("107079","מה זה מפרכסין ?","מרדכי דב זינגר","25/04/24 18:44","807","47"),new MostViewed("107080","קשר בין איסור ריבית לבין יציאת מצרים","לינקוש","28/04/24 08:18","58","31")];var ClosedMsgsArr=[new ClosedMsgs("65830"),new ClosedMsgs("65874"),new ClosedMsgs("65795"),new ClosedMsgs("21834"),new ClosedMsgs("65886"),new ClosedMsgs("66030"),new ClosedMsgs("66259"),new ClosedMsgs("66250")];var MessageArr=[new Message("97171","0","צורת כתיבת שירת האזינו","28/12/21 15:58","כד טבת","תשפ"ב","15:58","עלי","בכתר ארם צובא היא כתובה בצורת אריח על גבי לבינה בדומה לשירת הים ואילו במסכת סופרים בשני טורים כשירת מלכי כנען ועשרת בני המן.
האם מישהו יודע על מאמרים מחקריים בעניין זה ויכול להפנותני או להצמיד לכאן ( עדיף )?","209","","853","True","True","False","","360","176.228.4.113","0","0","מגילה|טז ע"א",""),new Message("97197","97171","אריח ולבינה, ושירת האזינו","29/12/21 08:42","כה טבת","תשפ"ב","08:42","איתן","לטובת הציבור -
ראו קישורים לצילומים מכתר ארם צובא
לשירת האזינו, לשירת מלכי כנען, לשירת דבורה, לשירת דוד בשמואל.
כן צרפתי את הצילומים עצמם, למי שמעדיף.

באופן כללי:
רש"י כתב שאריח הוא הכתב, ולבינה היא החלק, וגודל החלק כפול מגודל הכתב כמו שלבינה כפולה מאריח (בבא בתרא ג' ע"א, וכן בעירובין בשיעור קורת מבוי).
ואין תקומה למפלתן - כיון שמתחת לכל כתב יש כתב, ולא חלק - שלא יהיה לו מקום להרחיב צעדיו. ע"ש.

אולם ר"ת - מובא בר"ן על הרי"ף ובמרדכי - מסביר אחרת מהם אריח ולבינה: לדעתו לבינה היא קטע שורה ארוך, ואריח - קטע שורה קצר. ובהתאם: שירת הים ושירת דבורה כתובות קטע שורה ארוך על גבי קטע שורה קצר, ואילו עשרת בני המן ומלכי כנען - הרחב מעל רחב והצר מעל צר ("ואת" מעל "ואת", ובמלכי כנען "אחד" מעל "אחד"), ואין תקומה למפלתן הכוונה כמו כשהחומה ישרה משני צדדיה ואין בה בליטות - אי אפשר להוסיף עליה ולחזקה כמו שהיו יכולים אם היו בה בליטות ושיני החומה.
ושירת האזינו, שואל הר"ן (1) מדוע גם היא כתובה כך - תשובה: מפני שגם בה יש מפלתן של רשעים, כגון מֵרֹאשׁ פַּרְעוֹת אוֹיֵב, ו כִּי דַם עֲבָדָיו יִקּוֹם וְנָקָם יָשִׁיב לְצָרָיו ,
(2) מדוע הגמרא מחלקת בין "כל השירות" לבין עשרת בני המן ומלכי כנען ולא מתייחסת להאזינו? תשובה: הגמרא דנה לגבי שירות שיש בהן אריחים ולבנים, כלומר קטעי-שורות קצרות וקטעי-שורות ארוכות, אבל לא על שירת האזינו, כי בה יש רק לבנים, כלומר שכל קטעי השורות הם ארוכים ואין בהם "אריחים" כמו שיש בעשרת בני המן ומלכי כנען שיש בהן קטע שורה של מילה אחת.

תשובתו זו של הר"ן היא לפי מנהג האשכנזים והספרדים שציין עלי ע"פ מסכת סופרים, הכותבים את שירת האזינו בשבעים שורות שוות ולכן כל קטעי השורות בה הם "לבנים".
אבל לפי הכתר, בו בשירת האזינו 67 שורות, וכך כנראה הגירסא הנכונה ברמב"ם, וכך מנהג תימן - בו יש שלוש שורות ארוכות יותר, כמו שניתן לראות בצילום,
ומסביר הרב קפאח בפירושו לרמב"ם, בשם סבו בשם זקני תימן הקדמונים,
שבעשרת בני המן ומלכי כנען אין להם תקומה, כלומר משילו אין להם במה להיאחז ולעצור, אבל בשירת האזינו הקב"ה שתל "בליטות" ו"קרשי הצלה" כדי שיוכלו להיאחז בהם לבל ייפלו מטה מטה.","123","jpg","852","True","True","False","","98","213.151.50.25","0","97171","מגילה|טז ע"א","0-jpg,1-jpeg,2-jpeg,3-jpeg"),new Message("97199","97197","השלמה להודעה הקודמת","29/12/21 08:43","כה טבת","תשפ"ב","08:43","איתן","מצ"ב צילום דברי הרב קפאח","123","png","852","True","True","False","","46","213.151.50.25","0","97171","מגילה|טז ע"א","0-png"),new Message("97203","97199","רציתי לדעת","29/12/21 08:55","כה טבת","תשפ"ב","08:55","עלי","א. הדברים מוכיחים שמה שכתבתי באשכול אחר ( בעניין לא תהיה להן תקומה ) -
( לכתיבה של שני טורים ) שהסיבה אינה כדי שהטורים לא תהיה להם תקומה אלא כדי שלנופלים לא תהיה תקומה, הוא דווקא הנכון ולא כבשטיינזלץ אך בקשתי מקור יותר מפורט, היכן בדיוק כתב זאת הרב קאפח ז"ל ועל מה הסתמך בדיוק.
ב. בקשתי לדעת אם יש מאמרי מחקר מדעיים בנושא זה, כי אינני זוכר מדוע להלכה איננו נוקטים בד"כ ( ברוב הספרים אם לא כולם ) כרמב"ם כבכתר ארם צובא אלא כמובא במסכת סופרים.","209","","852","True","True","False","","52","176.228.4.113","0","97171","מגילה|טז ע"א",""),new Message("97209","97203","שני פירושים ב"אין תקומה למפלתן"","29/12/21 12:12","כה טבת","תשפ"ב","12:12","איתן","עלי קרא שוב:
לפי ר"ת "אין להם תקומה" פירושו שלחומה כזו אין תקומה כי אי אפשר לחזק אותה,
לפי זקני תימן הקדמונים "אין להם תקומה" הכוונה באמת לנופלים.

בהודעתי השנייה הבאתי צילום דברי הרב קפאח. מפירושו להלכות ספר תורה פרק ח'.

האשכנזים והספרדים הלכו כמסכת סופרים. ואף "הגיהו" את ספרי הרמב"ם והיכן שהרמב"ם כתב שאת שירת האזינו כותבים בשבע ושישים שיטות "תקנו" לשבעים שיטות. התימנים נקטו כהרמב"ם.
כמובן כתבו על הנושא. גם רבנים, לא רק דוקטורים. למה אתה חושב שהדוקטורים עדיפים. אחוז בזה וגם מזה אל תנח ידיך.
לבקשתך מאמר של ד"ר יונה בר מעוז מהדף השבועי של בר אילן, (היא מפנה בהערות למאמר של ד"ר יוסף פרץ), תתחיל משם ותמצא מראי מקומות למכביר.","123","","852","True","True","False","","77","213.151.50.25","0","97171","מגילה|טז ע"א",""),new Message("97213","97209","תודה","29/12/21 13:08","כה טבת","תשפ"ב","13:08","עלי","","209","","852","False","True","False","","47","176.228.4.113","0","97171","מגילה|טז ע"א","")];var iTotalPages=810;var SeverTime;fInitTree();getPersist(82563);