var UPL_FILES='/Data/UploadedFiles/Forums/';var iUserId='0';var iForumId='1';var iPage='1';var iMessageId=97325;var bRestricted;var bIsRestricted;var bCommunity;var sTopImage;var bCommunityRestricted;var bIsAdmin=false;var sPagingName='Forum.aspx?Id=1';var sMenuOptions="";var userEditMessageViews = 10;var userDeleteMessageViews = 1;var sForumName="פורום הדף היומי";var AdminArr=[new Admin("1","מנהל האתר","1"),new Admin("49","מנהל הפורום","1"),new Admin("86","ברוך","2"),new Admin("125","דוד כוכב","2"),new Admin("159","עציוני","2"),new Admin("199","המכריע","2"),new Admin("249","כדי","2"),new Admin("919","יום יום ידרשון","2")];var TagArr=[new Tag("המלצה לגולשים","http://www.daf-yomi.com/forums/Message.aspx?id=1505")];var MgrMsgArr=[new MgrMsg("שימו לב! בכתיבת הודעה בפורום יש לשייך את ההודעה למסכת ודף","http://www.daf-yomi.com/forums/message.aspx?id=350"),new MgrMsg("המלצה","http://www.daf-yomi.com/forums/message.aspx?id=4168"),new MgrMsg("מקלדת וירטואלית לטובת הכותבים מחו\"ל","http://www.daf-yomi.com/forums/message.aspx?id=455")];var MostViewedArr=[new MostViewed("107079","מה זה מפרכסין ?","מרדכי דב זינגר","25/04/24 18:44","807","63"),new MostViewed("107080","קשר בין איסור ריבית לבין יציאת מצרים","לינקוש","28/04/24 08:18","58","43"),new MostViewed("107082","תנורו של עכנאי: שאלת שני ימי ר"ח בגמרא","שי ואלטר","28/04/24 14:41","948","32")];var ClosedMsgsArr=[new ClosedMsgs("65830"),new ClosedMsgs("65874"),new ClosedMsgs("65795"),new ClosedMsgs("21834"),new ClosedMsgs("65886"),new ClosedMsgs("66030"),new ClosedMsgs("66259"),new ClosedMsgs("66250")];var MessageArr=[new Message("97325","0","במה שונה אלכסנדר מוקדון מדריוש ?","05/01/22 06:40","ג שבט","תשפ"ב","06:40","מרדכי דב זינגר","תוספות בד"ה שלשה מלכו בכל העולם כולו.
שואל - והא דלא חשיב אלכסנדר מוקדון (ששלט בכיפה)
ומתרץ - משום דלא איירי הכא אלא באותם הכתובים להדיא:

וצ"ע
מדוע לא מתרץ כיוון שלא שלט בכל העולם.
שהרי בירושלים הוא לא מלך
כמו שהגמרא שאלה למה לא הזכירו את דריוש. ועונה שהוא לא שלט בכל העולם
אז גם לגבי אלכסנדר מוקדון אפשר לענות תשובה זו

כמו שמספרת הגמ' ביומא סט
שבסוף אלכסנדר מוקדון לא כבש את ירושלים


===============
תניא בעשרים וחמשה [בטבת] יום הר גרזים [הוא] דלא למספד יום שבקשו כותיים את בית אלהינו מאלכסנדרוס מוקדון להחריבו ונתנו להם באו והודיעו את שמעון הצדיק מה עשה לבש בגדי כהונה ונתעטף בבגדי כהונה ומיקירי ישראל עמו ואבוקות של אור בידיהן וכל הלילה הללו הולכים מצד זה והללו הולכים מצד זה עד שעלה עמוד השחר כיון שעלה עמוד השחר אמר להם מי הללו אמרו לו יהודים שמרדו בך כיון שהגיע לאנטיפטרס זרחה חמה ופגעו זה בזה כיון שראה לשמעון הצדיק ירד ממרכבתו והשתחוה לפניו אמרו לו מלך גדול כמותך ישתחוה ליהודי זה אמר להם דמות דיוקנו של זה מנצחת לפני בבית מלחמתי אמר להם למה באתם אמרו אפשר בית שמתפללים בו עליך ועל מלכותך שלא תחרב יתעוך עובדי כוכבים להחריבו אמר להם מי הללו אמרו לו כותיים הללו שעומדים לפניך אמר להם הרי הם מסורין בידיכם מיד נקבום בעקביהם ותלאום בזנבי סוסיהם והיו מגררין אותן על הקוצים ועל הברקנים עד שהגיעו להר גרזים כיון שהגיעו להר גריזים חרשוהו וזרעוהו כרשינין כדרך שבקשו לעשות לבית אלהינו ואותו היום עשאוהו יו''ט","807","","846","True","True","False","","332","95.86.66.215","0","0","מגילה|יא ע"א",""),new Message("97326","97325","לא החריב","05/01/22 09:04","ג שבט","תשפ"ב","09:04","אור חדש","לא שלא כבש
ירושלים בכלל יהודה היו תחת שלטון היוונים מאות שנים אחר כך עם הפסקות קצרות עקב כיבוש פרסי

לא היה מעולם אדם ששלט בכל הכיפה
היחידים שהתקרבו לכך בצורה כלשהי היו הבריטים ששלטו בצורה שהשמש מעולם לא שקעה על האימפריה שלהם","458","","846","True","True","False","","80","185.175.35.240","0","97325","מגילה|יא ע"א",""),new Message("97329","97325","פירוש הביטוי: 'מולך בכיפה' הוא ...","05/01/22 12:39","ג שבט","תשפ"ב","12:39","אליעזר מ ש","לא ששלט בכל היקף כדור הארץ, אלא על שטח גדול ועיקרי. ובגלל קמור עגוליות פני כדור הארץ ושכבות הרקיע הראשון שעליו, זה נקרא מושל בכיפה.
2] המושג: 'בכל העולם', זה לאו דוקא כל היבשות ממש, אלא שטח גדול, (ועיקרי). וכמו לדוגמא, שאנו מברכים על הברק או הרעם 'שכוחו וגבורתו מלא עולם' ואין הכוונה שאותו הברק נראה ממש בכל העולם, אלא למרחק רב.","610","","846","True","True","False","","132","213.151.52.130","0","97325","מגילה|יא ע"א",""),new Message("97332","97329","מלכי פרס","05/01/22 14:43","ג שבט","תשפ"ב","14:43","אור חדש","היו במאבק ארוך עם מלכי יוון
אך מעולם לא הצליחו לנצחם עד כדי השתלטות מלאה על חצי האי האגאי
אחשווראש ניסה אך כשל גם
לטעון שהוא משל בכיפה למרות כשלונו הצבאי מול ערי יוון שהיוו איום ישיר על מלכותו בעוד שסנחריב לא רק בגלל שלא הצליח רק מול ירושלים הקטנה הולית וחסרת ההשפעה הצבאי בימיו, חסר כל הגיון

ככלל, המחשבה שהמקרא זה ספר הסטוריה או גאוגרפיה מובילה לטעויות חמורות בתפיסת המציאות וזה מוביל לכפירה כידוע
לכן גם אם בסוגייתנו זה הלך הרוח אין לאמץ גישה זו הקרובה לטעות ומובילה לכפירה","458","","846","True","True","False","","168","185.167.108.214","0","97325","מגילה|יא ע"א",""),new Message("97443","97332","תשובות","10/01/22 12:55","ח שבט","תשפ"ב","12:55","אליעזר מ ש","1] 'מלך בכיפה' פירושו לא בכל העולם אלא על שטח גדול ועיקרי. ובגלל שירושלים ועם ישראל הם עיקר, לכן, מי שלא מלך על כל ישראל,[כמו סנחריב וכל מלכי אשור] לא נקרא ש'מלך בכיפה'. כמו כן, לפי הפירוש שכתבתי, שבגלל קימור עגוליות פני כדור הארץ, מי שמלך על שטח גדול נקרא כך, [פירוש שכמדומני גם מופיע בש''ס שטיינזלץ] הרי, שבגלל שמלכי אשור לא כבשו את ירושלים וסביבה, זה כאילו היה להם ''חור'' בכיפה הזו.
2] כמו כן, ידוע, שהאימפריה הפרסית שלטה על שטח הרבה יותר גדול מהאימפריה האשורית.","610","","841","True","True","False","","71","82.166.196.208","0","97325","מגילה|יא ע"א",""),new Message("97444","97332","תיקנתי משהו בתשובות","10/01/22 13:01","ח שבט","תשפ"ב","13:01","אליעזר מ ש","","610","","841","False","True","False","","72","82.166.196.208","0","97325","מגילה|יא ע"א",""),new Message("97640","97332","במקרא ובתלמוד אפשר גם ללמוד הסטוריה ..","19/01/22 17:39","יז שבט","תשפ"ב","17:39","אליעזר מ ש","וגם גיאוגרפיה, אלא שזה לא ספר מפורט בכל בזה. וגם יש להבין נכון. הדברים נכתבו מנקודת רצון של מה שהיה צורך ללמוד ממנו מוסר השכל, ולכן הושמטו דברים שאין בהם צורך. גם נכתבו דברים בקצרה, ובספרי הסטוריה כלליים הם מפורטים או בממצאים ארכיאולוגיים.
2] כאן הכוונה לומר חשיבות ישראל, שכשהיו כולם על הארץ כאן, היה להם מלך גדול ששלט בכיפה - אחאב, שגם אם היה רשע, שלטו על שטח גדול, וישראל הייתה אז מעצמה חשובה בעלת השפעה למרחק. וכן שהמלך שהחריב בית המקדש הראשון -נבוכדנצר - היה שליט בכיפה, וכן אחשורוש -המלך שעל ידו נסתבב נס פורים.","610","","832","True","True","False","","55","199.203.37.197","0","97325","מגילה|יא ע"א","")];var iTotalPages=810;var SeverTime;fInitTree();getPersist(82598);