var UPL_FILES='/Data/UploadedFiles/Forums/';var iUserId='0';var iForumId='1';var iPage='1';var iMessageId=97789;var bRestricted;var bIsRestricted;var bCommunity;var sTopImage;var bCommunityRestricted;var bIsAdmin=false;var sPagingName='Forum.aspx?Id=1';var sMenuOptions="";var userEditMessageViews = 10;var userDeleteMessageViews = 1;var sForumName="פורום הדף היומי";var AdminArr=[new Admin("1","מנהל האתר","1"),new Admin("49","מנהל הפורום","1"),new Admin("86","ברוך","2"),new Admin("125","דוד כוכב","2"),new Admin("159","עציוני","2"),new Admin("199","המכריע","2"),new Admin("249","כדי","2"),new Admin("919","יום יום ידרשון","2")];var TagArr=[new Tag("דף יומי - יתרונות מול חסרונות","http://www.daf-yomi.com/forums/message.aspx?id=729")];var MgrMsgArr=[new MgrMsg("שימו לב! בכתיבת הודעה בפורום יש לשייך את ההודעה למסכת ודף","http://www.daf-yomi.com/forums/message.aspx?id=350"),new MgrMsg("המלצה","http://www.daf-yomi.com/forums/message.aspx?id=4168"),new MgrMsg("מקלדת וירטואלית לטובת הכותבים מחו\"ל","http://www.daf-yomi.com/forums/message.aspx?id=455")];var MostViewedArr=[new MostViewed("107155","אדם שכר רכב באילת ","מנחת טנא","13/05/24 00:58","49159","57"),new MostViewed("107157","הגהות הגר"א בבא מציעא עא, עב, עג","אוריאל שלמוני","13/05/24 17:21","605","38"),new MostViewed("107177","הערה ברש״י","שמואל דוד","16/05/24 05:35","595","29")];var ClosedMsgsArr=[new ClosedMsgs("65830"),new ClosedMsgs("65874"),new ClosedMsgs("65795"),new ClosedMsgs("21834"),new ClosedMsgs("65886"),new ClosedMsgs("66030"),new ClosedMsgs("66259"),new ClosedMsgs("66250")];var MessageArr=[new Message("97789","0","שלושים","31/01/22 23:08","כט שבט","תשפ"ב","23:08","עלי","שְׁלֹשִׁים יוֹם מְנָלַן יָלֵיף פֶּרַע פֶּרַע מִנָּזִיר כְּתִיב הָכָא רָאשֵׁיכֶם אַל תִּפְרָעוּ וּכְתִיב הָתָם גַּדֵּל פֶּרַע שְׂעַר רֹאשׁוֹ מָה לְהַלָּן שְׁלֹשִׁים אַף כָּאן שְׁלֹשִׁים וְהָתָם מְנָלַן אָמַר רַב מַתְנָה סְתַם נְזִירוּת שְׁלֹשִׁים יוֹם מַאי טַעְמָא אָמַר קְרָא קָדוֹשׁ יִהְיֶה יִהְיֶה בְּגִימַטְרִיָּא תְּלָתִין הָווּ

שלושים יום למדו אפוא לכאורה מהגימטריא, אך לכאורה היה מתבקש שכמו כל שיעורי התורה יקבעו חז"ל שיעור כזה מסברא הגיונית מציאותית, כי באמת אצל מרבית בני האדם השיער גדל בקצב כזה שלאחר שלושים יום הוא כבר מצריך סירוק שאם לא כן יהיה פרוע ובלתי מסודר ( בהנחה שבתחילתם יסתפר האדם תספורת קצרצרה ).
אם נכונים דבריי צריך היה ללמוד מ'גדל פרע שער ראשו' ששלושים יום הם הזמן הדרוש לכך, גם ללא הגימטריא.
האמנם הגימטריא לא באה אלא להראות שאכן כך הדבר אלא שרמז יש לשיעור מציאותי זה בחשבון האותיות ?
מה דעת משתתפי הפורום ?","209","","838","True","True","False","","288","87.70.166.143","0","0","מועד קטן|יט ע"א",""),new Message("97791","97789","ייש"כ - השאלה הרבה יותר גדולה...","01/02/22 00:27","ל שבט","תשפ"ב","00:27","מרדכי דב זינגר","למה בעצם לא לומדים זאת מ...
וַיִּרְאוּ כָּל-הָעֵדָה כִּי גָוַע אַֽהֲרֹן וַיִּבְכּוּ אֶֽת-אַהֲרֹן שְׁ-לֹ-שִׁ-י-ם יוֹם כֹּל בֵּית יִשְׂרָאֵֽל
(במדבר כ כט)
וַיִּבְכּוּ בְנֵי יִשְׂרָאֵל אֶת-מֹשֶׁה בְּעַֽרְבֹת מוֹאָב שְׁ-לֹ-שִׁ-י-ם יוֹם וַֽיִּתְּמוּ יְמֵי בְכִי אֵבֶל מֹשֶֽׁה (דברים לד ח)

את זה נוכל לתרץ שא"א להביא ראיה ממנהיגי ישראל משה ואהרן.

אבל... הרמב"ם .....
הרמב"ם בבהלכות אבלות פ"ו ה"א לומד זאת מ....
וּבָכְתָה אֶת אָבִיהָ וְאֶת אִמָּהּ יֶ-רַ-ח יָמִים (דברים כא-יג)

אלא שמעתי כשהגמרא לומדת מאסמכתא
ונראה לו אסמכתא יותר טובה הוא מביא אותה

וכנראה לגמרא .. דרשת הגימטריה היתה יותר חביבה.","807","","837","True","True","False","","79","95.86.66.88","0","97789","מועד קטן|יט ע"א",""),new Message("97795","97789","דיוק","01/02/22 08:37","ל שבט","תשפ"ב","08:37","אבי גרינבלט","הלימוד אינו מגימ' אלא הלמ"מ.","539","","837","True","True","False","","60","176.228.28.166","0","97789","מועד קטן|יט ע"א",""),new Message("97793","97791","חביבים דבריך","01/02/22 07:18","ל שבט","תשפ"ב","07:18","עלי","","209","","837","False","True","False","","43","87.70.166.143","0","97789","מועד קטן|יט ע"א",""),new Message("97796","97795","אשמח למקור.","01/02/22 09:08","ל שבט","תשפ"ב","09:08","מרדכי דב זינגר","","807","","837","False","True","False","","50","95.86.125.138","0","97789","מועד קטן|יט ע"א",""),new Message("97798","97796","רא"ש נזיר ה,א","01/02/22 09:16","ל שבט","תשפ"ב","09:16","אבי גרינבלט",""יהיה בגימטריא תלתין הוו. יראה דגמרא גמירי לה ואסמכוה אהך גימט' דלאו מי"ג מדות היא שהתורה נדרשת בהן":","539","","837","True","True","False","","52","176.228.28.166","0","97789","מועד קטן|יט ע"א",""),new Message("97893","97796","מקורות על גימטריה","10/02/22 10:37","ט אדר א","תשפ"ב","10:37","אביגדור","ברייתא דל"ב מידות עם הפירוש, שם: אולי רבי ישמעאל לא דריש גימטריא, ולא דריש 'יהיה בגימטריא תלתין' גבי נזיר [נזיר ה ע"א], אלא כאידך דאית להו מנזיר ונזירות דכתיב בתורה כדאיתא התם, ולכך לא חשיב להו".

פירוש הרא"ש נזיר ה ע"א (על הדף): "יהיה בגימטריא תלתין הוו. יראה דגמרא גמירי לה ואסמכוה אהך גימטריא, דלאו מי"ג מדות היא שהתורה נדרשת בהן".

מגן אבות לרשב"ץ מסכת אבות פ"ג מי"ח: "וגימטריאות... ואין זה מגופי ההלכות, כי כבר היה ידוע אל החכמים כי סתם נזירות שלושים יום, ורצו לחדד התלמידים לסמוך זה לגימטריא, "יהיה", שלושים יום בגימטריא, כמו שנזכר בנזיר פרק ראשון (ה ע"א). וכן, ההין, הוא שנים עשר לוג, ידוע היה להם, וסמכו זה ל'שמן משחת קדש יהיה זה לי' [שמות ל לא], "זה" בגימטריא, שנים עשר, כמו שנזכר בראשון מכריתות (ה ע"ב) ובהוריות (יא ע"ב) פרק אחרון. וכן ידועים היו המלאכות של שבת שהן ארבעים חסר אחת, שהרי מהמשכן למדו אותם ושם היו כולם, וסמכו זה ל'אלה הדברים', 'אלה', גימטריא שישה ושלשים, ו'דברים' שניים, ו'ה"א' יתירה שבהדברים, לרבות אחת, הרי בין כולם הם ארבעים חסר אחת, כמו שנזכר בשבת (ירושלמי שבת פ"ז הל"ב דף ט ע"ב) פרק במה טומנין".

והאבן עזרא (בפירושו הקצר, שמות א ז) כתב: "ומה שנכתב בדברי הימים של משה הבל הוא, איננו מספרי הקדש, ולא מדברי קבלה. והאומרים על מלך ישמעאל שמספר במא"ד מא"ד כשמו [מחמד] בגמטרי"א, מה יעשו בזה שהוא כתוב על ישראל? וחלילה שידבר הנביא בגימטרון או ברמיזות".

ובאותו עניין יש להעיר שהיו משונאי ישראל (מהפרנקיסטים, שהיו יהודים והתנצרו) שבדו שראשי התיבות "דצך עדש באחב" הם "דם צריכים כולנו על דרך שעשו באותו איש חכמים בירושלים".
ואין צורך בראיות נוספות כדי להוכיח שהרוצה למצוא רמזים בגימטריות או בראשי תיבות, חזקה שימצאם.","571","","828","True","True","False","","103","212.76.111.182","0","97789","מועד קטן|יט ע"א",""),new Message("97801","97798","תמהני... אבל זו המידת ה29","01/02/22 14:46","ל שבט","תשפ"ב","14:46","מרדכי דב זינגר","נכון שזה לא מי"ג מידות של ר' ישמעאל
אבל גימטריה היא המידה הכ"ט
מ-ל"ב המידות שהתורה נדרשת
לפי רבי אליעזר בנו של רבי יוסי הגלילי
----------------------------------
ברייתא דל"ב מדות נדפס בסוף מס' ברכות.
בריבוי
במיעוט
בריבוי אחר רבוי
במיעוט אחר מיעוט
בקל וחומר מפורש
בקל וחומר סתום
בגזרה שווה
בבניין אב
בדרך קצרה
בדבר שהוא שנוי
מחבור שנחלק
מדבר שבא ללמד ונמצא למד
מדבר שאחריו מעשה והוא פרטו של ראשון
מדבר גדול שנתלה בקטן הימנו להשמיע האזן בדרך שהיא שומעת
משני כתובים המכחישים זה את זה עד שיבוא הכתוב השלישי ויכריע ביניהם
מדבר שהוא מיוחד במקומו
מדבר שאינו מתפרש במקומו ומתפרש במקום אחר
מדבר שנאמר במקצת והוא נוהג בכל
מדבר שנאמר בזה והוא הדין בחברו
מדבר שנאמר בזה ואינו עניין לו אבל הוא עניין לחברו
מדבר שהוקש לשתי מידות ואתה נותן לו כוח היפה שבינותיהם
מדבר שחברו מוכיח עליו
מדבר שהוא מוכיח על חברו
מדבר שהיה בכלל ויצא מן הכלל ללמד על עצמו
מדבר שהיה בכלל ויצא מן הכלל ללמד על חברו
ממשל
מלשון נופל על לשון
מנגד
מלשון גימטריה
מלשון נוטריקון
מוקדם שהוא מאוחר בעניין
מוקדם שהוא מאוחר בפרשיות","807","","837","True","True","False","","54","95.86.88.170","0","97789","מועד קטן|יט ע"א",""),new Message("97802","97801","על מה תמיהתך ?","01/02/22 15:09","ל שבט","תשפ"ב","15:09","אבי גרינבלט",""ר' אלעזר חסמא אומר: קינין ופתחי נידה הן גופי הלכות, תקופות וגימטריאות - פרפראות לחכמה"","539","","837","True","True","False","","52","176.228.28.166","0","97789","מועד קטן|יט ע"א",""),new Message("97805","97802","לכא' יש כאן מחלוקת תנאים","01/02/22 15:40","ל שבט","תשפ"ב","15:40","מרדכי דב זינגר","אם גימטריה
היא פרפרת
או שהיא מידה","807","","837","True","True","False","","53","212.76.119.131","0","97789","מועד קטן|יט ע"א",""),new Message("97806","97805","אתה חולק על הרא"ש....","01/02/22 15:46","ל שבט","תשפ"ב","15:46","אבי גרינבלט","ולמעשה גם על הרמב"ם אתה מקשה ....
"פירש זמן פחות משלושים--כגון שאמר הריני נזיר יום אחד, או עשרה ימים, או עשרים--הרי זה נזיר שלושים יום, שאין נזירות פחותה משלושים יום; ודבר זה, הלכה מפי הקבלה".","539","","837","True","True","False","","48","176.228.28.166","0","97789","מועד קטן|יט ע"א",""),new Message("97807","97806","חלילה לא חולק - שואל.","01/02/22 22:17","ל שבט","תשפ"ב","22:17","מרדכי דב זינגר","א. אם הגמרא אומרת שהלימוד מ"גימטריה"... למה להגיד שזה הל"מ ?
שואל.
ב. אולי אה"נ הכוונה מפי הקבלה זה עצמו גימטריה.","807","","837","True","True","False","","52","95.86.89.153","0","97789","מועד קטן|יט ע"א",""),new Message("97811","97807","האם אכן מוסכם","02/02/22 09:15","א אדר א","תשפ"ב","09:15","עלי","שבכל מקום שהרמב"ם קובע הלכה מפי הקבלה הכוונה הלכה למשה מסיני ? וכיצד מתייחס הרמב"ם להלכה למשה מסיני, האם כמסורת מוסכמת עתיקה אפילו אין ידוע מקורה המדויק או שמסורת עתיקה שבאמת מקורה במשרע"ה ?","209","","836","True","True","False","","36","87.70.166.143","0","97789","מועד קטן|יט ע"א",""),new Message("97813","97807","תשובה ל-א","02/02/22 09:48","א אדר א","תשפ"ב","09:48","אביגדור","בגלל שזה לא מסתבר להבין כפשוטו. ואם כן אין לדבר סוף.
אבן עזרא שמות א ז: "וחלילה שידבר הנביא בגימטרון או ברמיזות".","571","","836","True","True","False","","44","95.86.80.251","0","97789","מועד קטן|יט ע"א","")];var iTotalPages=811;var SeverTime;fInitTree();getPersist(82873);