סקר
איזו "בבא" הכי קשה?






 

הרב דוד כוכב
חידושים וביאורים

 

מאכל בן דרוסאי

עבודה זרה לח ע"א

 
"מאכל בן דרוסאי".

פירש רש"י במסכת שבת דף כ ע"א: "שליש הוא מבושל". וכן במסכת מנחות דף נז ע"א: "שליש הוא מבושל".
והרמב"ם כתב בהלכות שבת פרק ט הלכה ה: "חצי בישול".

כמה שאלות מתעוררות:
א) בין לרש"י ובין לרמב"ם, שליש וחצי מאיזה בישול – על פי טעמו של מי ובאיזה מקום? הרי מורגלות דרגות צלייה רבות, כדלהלן מתוך ויקיפדיה:

דרגות הצלייה של אומצות מתבססות על שלוש דרגות עיקריות: נא (rare), עשוי למחצה (medium), ועשוי היטב (well done).
בין דרגות אלו יש גם דרגות ביניים (ייתכנו שינויים קלים בדרגות הצלייה בין אזורים גאוגרפיים שונים):

  • נא מאוד באנגלית (very rare) - החלק החיצוני צרוב קלות אך פנים הנתח אדום וקר. דרגה זו של צלייה נדירה באומצות.
  • נא רייר (rare) - המעטפת חומה-אפורה ופנים הנתח אדום (ומדמם).
  • נא למחצה מדיום רייר (medium rare) - המעטפת חומה ופנים הנתח ורדרד. מסעדות בשר (steakhouses) בעלות שם אינן נוהגות לצלות מעבר למידה זו, אלא אם התבקשו במפורש לעשות כן.
  • עשוי למחצה מדיום (medium) - מרכז הנתח ורוד, אך רוב האומצה חומה, המעטפת צלויה היטב.
  • עשוי (medium well) - רמת הצלייה שבין מדיום לוול דאן, רוב האומצה צלוי היטב, אך עדיין ייתכן גוון ורדרד במרכז. רמת העסיסיות יורדת.
  • עשוי היטב וול דאן (well done) - רמת הצלייה הרבה ביותר. הבשר חום לכל עובי הנתח, המרקם הופך להיות צמיגי וקשה ללעיסה והרבה פחות עסיסי.


ב) למה לא ביארו בגמרא בפשטות 'שליש' או 'חצי'?

ג) למה קבעה הגמרא שיעור לפי אדם שכבר מת בדורות האמוראים הראשונים, כיצד נדע לשער שיעור זה?

ד) למה נוהגו של בן דרוסאי קובע הלכה לדורות, הרי כבר מת ובטלו הליכותיו?

אלא שלא קבעה הגמרא שיעור בן דרוסאי אלא לביטוי ומשל בעלמא, ודור דור ודורסיו, דור דור ובן דרוסיו, דור דור ואנשיו הדורסים בשר קרוב לחי. ואותם הרגילים לאכול את בשרם בצליה המועטת ביותר ולו בשעת דוחקם, הם הם ה'בן דרוסאי' של אותו הדור. ובם נקבע שיעור מאכל בן דרוסאי.
ואפשר שאין מחלוקת ברורה בין רש"י לרמב"ם במציאות, אלא שיערו בשיעור קרוב, כמצוי גם בשאר שיעורים.

תגובות

הוספת תגובה

(לא יפורסם באתר)
* (לצורך זיהוי אנושי)
תכנות: entry
© כל הזכויות שמורות לפורטל הדף היומי | אודות | צור קשר | הוספת תכנים | רשימת תפוצה | הקדשה | תרומות | תנאי שימוש באתר | מפת האתר