סקר
בבא מציעא - הפרק הקשה במסכת:







 

מעט מאורו של הדף היומי
הרב יהודה זולדן

 

ערים מוקפות חומה


"כרכים המוקפין חומה מימות יהושע בן נון קורין בט"ו באדר... לוד, ואונו וגיא החרשים מוקפות חומה מימות יהושע בן נון" (מגילה ב ע"א, ד ע"א). מה ענין יהושע בן נון, מנהיג עם ישראל בכניסה לארץ לאחר יציאת מצרים, לסיפור מגילת אסתר בתחילת בית שני? הרמב"ן (מגילה ב ע"א) מביא את דברי הירושלמי (מגילה א, א): "ר' סימון בשם ר' יהושע בן לוי חלקו כבוד לארץ ישראל", ומסביר: "כי היתה [=הארץ] חרבה באותן ימים, ותלו אותן בימי יהושע בן נון". ועדין, למה לתלות בימי יהושע בן נון?

יהושע בן נון כבש את הארץ, אך לא בנה את המקדש בירושלים. עברו מאות שנים, עד אשר נבנה הבית הראשון ע"י שלמה המלך, ואז נחשפה ונתגלתה עצמת קדושת ירושלים. קידוש הארץ בימי יהושע היה מהחוץ אל המרכז, ע"י קידוש הערים המוקפות חומה, "ביאתם בימי יהושע מנו שמיטין ויובלות וקדשו ערי חומה" (ערכין לב ע"ב). קידוש ערי החומה מתבטא בכך: "שמשלחים מתוכן את המצורעים, ומסבבין לתוכן מת עד שירצו. יצא, אין מחזירין אותו" (משנה כלים א, ו). משקרבו לירושלים, קדשו את המעגלים הפנימיים הנוספים. לפנים מן החומה, הר הבית, החיל, העזרות, עד קודש הקודשים (משנה כלים א, ז-ט). יצירת מעגל חיצוני, ממקד את נקודת התוך והפנים.

עם חורבן בית ראשון בטלה קדושתן של ערי החומה (ערכין לב ע"ב). שבי ציון שעלו לארץ לאחר שבעים שנות גלות, החלו לבנות את בית המקדש השני בירושלים, על מנת להעמיד מחדש את ירושלים כמרכז העולם, ובדרכו של יהושע בן נון. יצירת מעגלי קדושה חיצוניים, כדי שהמרכז יובלט ויתעצם. הם מעניקים מעלה נוספת לערים המוקפות חומה באופי ובזמן בו יקראו בהם מגילה. בדרך זו יזכר ויתקשר הנס שהיה בשושן המוקפת חומה, עם המגמה והתכלית העיקרית של נס פורים- חידוש בנין המקדש ובנין הארץ. "המזכירים כרכים ומוקפים מימות יהושע בן נון, לא יוכלו להישאר עבדי אחשורוש" (הראי"ה קוק, מגד ירחים - פתגם חודש אדר).

תגובות

הוספת תגובה

(לא יפורסם באתר)
* (לצורך זיהוי אנושי)
תכנות: entry
© כל הזכויות שמורות לפורטל הדף היומי | אודות | צור קשר | הוספת תכנים | רשימת תפוצה | הקדשה | תרומות | תנאי שימוש באתר | מפת האתר