סקר
בבא מציעא - הפרק הקשה במסכת:







 

הרב יוסף שמשי, מחבר תוכנת "גמראור"
עקרונות בכללי הגמרא ובלשונה
 

הסבר הביטויים: "מתקיף"; "אלא מעתה"

[ביאור מונחי הקישור בגמרא]

תמורה כט ע"א


אמר רב טובי בר מתנה א"ר יאשיה: מנין למוקצה מן התורה - שנאמר +במדבר כ"ח+ תשמרו להקריב לי במועדו - כל שעושין לו שימור. מתקיף לה אביי: אלא מעתה, אייתית אימרא דצומא ולא עביד ליה שימור - ה"נ דלא חזו להקרבה? [א"ל]: אנא, תשמרו להקריב לי במועדו, קאמינא לי - ולא לאדון אחר, ואיזהו אחר שמקריבין לו - הוי אומר זו עבודת כוכבים.

1.
הקושיה של אביי נפתחת בשני ביטויים של פתיחת קושיה: "מתקיף" ו"אלא מעתה". הביטוי "מתקיף" מבטא קושיה מסברא. והביטוי אלא מעתה" מדגיש קושיה שנובעת כתוצאה מההסבר הקודם של דין וכיו"ב. בכל אופן נראה שאחד מהביטויים מיותר.

2.
ונראה לפרש כך: הביטוי "מתקיף" נועד ללמדנו שפרשנות רב טובי לפסוק איננה פרשנות מקובלת במסורת [וממילא איננה מן התורה], והביטוי "אלא מעתה" נועד להדגיש שהתוצאה של הפירוש הקודם היא דין לא ידוע ולא מקובל. ובאמת – בסוגייתנו – רב טובי הסביר את עצמו באופן אחר.

3.
צירוף שני הביטויים כנ"ל - 32 מופעים בש"ס. רק בכמה מהמופעים מדובר על פרשנות פסוקים, ובמקומות האחרים לא מצאתי מכנה משותף לצירוף הנ"ל.

תגובות

הוספת תגובה

(לא יפורסם באתר)
* (לצורך זיהוי אנושי)
תכנות: entry
© כל הזכויות שמורות לפורטל הדף היומי | אודות | צור קשר | הוספת תכנים | רשימת תפוצה | הקדשה | תרומות | תנאי שימוש באתר | מפת האתר