הרב יוסף שמשי, מחבר תוכנת "גמראור"
עקרונות בכללי הגמרא ובלשונה
הסבר הביטוי: "מתרץ לה"
[ביאור מונחי הקישור בגמרא]
כריתות י ע"א
ולרבא דאמר: מחוסר כפורים דזב כזב דמי, הא מתנייתא היכי מתרץ לה? אמר רב אשי, רבא מתרץ לה: ביום מ' ליצירת זכר וביום שמונים ליצירת נקבה, ור' ישמעאל היא, דאמר: לזכר מ' ואחד, לנקבה שמונים ואחד.
1.
הניסוח בסוגיה בגוף שלישי "ולרבא דאמר..." וכן: "אמר רב אשי: רבא מתרץ לה..." משמע שהסוגיה נערכה על ידי "עורך הגמרא", שהרי לולא זאת היה ראוי להביא את התרוץ באופן ישיר "אמר רב אשי" וללא התוספת של "רבא מתרץ לה", ואולי אף משמע שרב אשי עצמו לא מקבל תרוץ זה.
2.
נקודת הנחתנו היא, שמדובר כאן ב"רב אשי" עורך התלמוד ולא ב"רב אשי" "הקדמון" שחי בדור שלפני אביי. או שמדובר ברב אשי הקדמון שחי לפני אביי ומתאים לגירסא של "רבה" [כמובא ב"מסורת הש"ס] במקום "רבא".