סקר
עם סיום מסכת עירובין






 

הרב יוסף שמשי, מחבר תוכנת "גמראור"
עקרונות בכללי הגמרא ובלשונה
 

ביאור הביטויים: "הלכה כרבי יהושע"; "סתם משנה"

ברכות י ע"ב


רבי יהושע אומר, עד שלש שעות. אמר רב יהודה אמר שמואל: הלכה כרבי יהושע. הקורא מכאן ואילך לא הפסיד. אמר רב חסדא אמר מר עוקבא, ובלבד שלא יאמר יוצר אור. מיתיבי: הקורא מכאן ואילך לא הפסיד.

1.
שמואל קבע הלכה כרבי יהושע. וראה ב"מתיבתא", הערה נה, ששואל הרי ידוע שהלכה כרבי יהושע נגד רבי אליעזר ומדוע שמואל היה צריך לקבוע באופן מיוחד שהלכה כרבי יהושע.

2.
ומסביר, שניתן היה לחשוב שיש "סתם משנה" כרבי אליעזר [להלן בברכות דף כב עמוד ב] ולכן יוצא שיש מחלוקת במשנתנו [בין רבי יהושע לרבי אליעזר] ואחר כך [במשנה – להלן] יש "סתם משנה" כרבי אליעזר, והכלל במקרה כזה הוא, שהלכה כסתם ["מחלוקת ואחר כך סתם הלכה כסתם"] ולכן שמואל הכריע כרבי יהושע במשנתנו.

2.1
ומדוע באמת שמואל לא התייחס למשנה הסתמית להלן? כי הוא סובר, שאותה משנה איננה בהכרח כרבי יהושע.

2.2.
הערה: לפי הסבר זה יוצא שגם שמואל כבר הכיר את הכללים של "סתם משנה". ואולי שמואל בכלל לא מקבל כלל זה ולכן הודיע שהוא לא מקבל את כללי ה"סתם" [או לפחות לא את הכלל של "מחלוקת ואחר כך סתם"] על ידי זה שמודיע במשנתנו שהלכה כרבי יהושע - לפי הכלל בכל מחלוקת בין רבי אליעזר ורבי יהושע.

תגובות

הוספת תגובה

(לא יפורסם באתר)
תכנות: entry
© כל הזכויות שמורות לפורטל הדף היומי | אודות | צור קשר | הוספת תכנים | רשימת תפוצה | הקדשה | תרומות | תנאי שימוש באתר | מפת האתר