סקר
בבא מציעא - הפרק הקשה במסכת:







 

סוגיות בדף היומי
מתוך הגליון השבועי "עונג שבת" המופץ בבני-ברק
גליון מס' 790

 

"כל הנביאים כולן לא נתנבאו אלא לבעלי תשובה אבל צדיקים גמורים – עין לא ראתה אלקים זולתך. ופליגי דר' אבהו, דאמר מקום שבעלי תשובה עומדים צדיקים גמורים אינם עומדים"

ברכות לד ע"ב


וב"מכתב מאליהו" [ח"ג עמ' 353 במכתבם] הקשה, דהרי מפורש בתיקוני זוהר דבעניני אגדה וקבלה לא שייך מחלוקת [ועי"ש שביאר הטעם משום דשתי הדעות – שני מבטים הם, ושניהם אמת. למשל אם ניקח גליון של ניר והאחר יראנו אך מצד עביו, וצד השני יסתיר ממנו, והשני יראנו אך מצד השטחי, הלא תפרוץ מחלוקת ביניהם אם הניר הוא שטחי או חד, וכל אחד ואחד ידמה בשכלו כי חברו טועה לגמרי. ואיך הוא באמת? שניהם רואים אותו הגליון עצמו, אך משני מבטים, היינו משני צדדים, וגם זהו הבאור במחלוקת ב"ש וב"ה, דלעתיד לבוא תהיה הלכה כב"ש, כי לעתיד לבא יהיה המבט להלכה בבחינת מידת הדין, ושניהם דברי אלוקים חיים, וגדר מחלוקתם, דכל אחד ראה את האמת מצד בחינת מידתו בעבודת ה' וזהו א"כ גם הבאור במש"כ בתיקוני זוהר דבעניני אגדה וקבלה לא שייך מחלוקת, משום דשני המבטים אמת כל אחד בבחינתו, ואינו חלוק למעשה] וכאן מפורש הרי דפליגי אדר' אבהו. והביא שם לבאר דבאמת וברור דלא פליגי ותרוייהו אמת והיינו דמצד גילוי חסדו ית' מתגלה יותר בבעל תשובה, משא"כ עבודה העצמית מתגלית יותר בצדיק מעיקרו. ופירוש "פליגי" היינו שהוא מופרש וחלוק זה מזה. וזה הכוונה ופליגי דר' אבהו, היינו חילוק זה עצמו זהו אמרם ז"ל "ופליגי" עכת"ד.

[ש.א.ח.]

תגובות

הוספת תגובה

(לא יפורסם באתר)
* (לצורך זיהוי אנושי)
תכנות: entry
© כל הזכויות שמורות לפורטל הדף היומי | אודות | צור קשר | הוספת תכנים | רשימת תפוצה | הקדשה | תרומות | תנאי שימוש באתר | מפת האתר