|
טור זה נכתב לזכרו ועילוי נשמתו של נעם יעקב מאירסון הי"ד שנפל
תחש שהיה בימי משה – תחש המשכן
"גופא, בעי רבי אלעזר: עור בהמה טמאה, מהו שיטמא טומאת אהלין? מאי קמיבעיא ליה? אמר רב אדא בר אהבה: תחש שהיה בימי משה קמיבעיא ליה, טמא היה או טהור היה? אמר רב יוסף: מאי תיבעי ליה? תנינא: לא הוכשרו למלאכת שמים אלא עור בהמה טהורה בלבד" (שבת, כח ע"א).
פירוש: גּוּפָא [לגופו]. שר' אלעזר שאל: עוֹר בְּהֵמָה טְמֵאָה מַהוּ שֶׁיִּטָּמֵא הוא עצמו בטוּמְאַת אהָלִין? ומבררים: מַאי קָמִיבָּעֲיָא לֵיהּ [מה, בעצם, נשאל לו]? מה היא הבעיה היסודית שעליה מתבססת שאלה זו? אָמַר רַב אַדָּא בַּר אַהֲבָה: תַּחַשׁ שֶׁהָיָה בִּימֵי משֶׁה קָמִיבָּעֲיָא לֵיהּ [נשאל לו, הסתפק בו] ר' אלעזר האם טָמֵא הָיָה אוֹ טָהוֹר הָיָה? אָמַר רַב יוֹסֵף: מַאי תִּיבָּעֵי לֵיהּ [מה נשאל לו] והלא בפירוש תָּנֵינָא [שנינו]: לֹא הוּכְשְׁרוּ לִמְלֶאכֶת שָׁמַיִם אֶלָּא עוֹר בְּהֵמָה טְהוֹרָה בִּלְבַד, וודאי אם כן שתחש היה מין טהור! (באדיבות "התלמוד המבואר" של הרב שטיינזלץ).
|
תחש המשכן צילם: Julien Willem | חדשן חדקרן צילם: Glenn Williams |
תמונה 3. חדשן חדקרן מקור:
מ. דור, החי בימי המקרא המשנה והתלמוד (עמ' 58-59).
א. המחבר ישמח לשלוח הודעות על מאמרים חדשים (בתוספת קישוריות) העוסקים בטבע במקורות לכל המעוניין. בקשה שלח/י ל - [email protected]
ב. לעיתים ההודעות עלולות להשלח על ידי GMAIL למחיצת ה"ספאם" שלך לכן יש לבדוק גם בה אם הגיעו הודעות כנ"ל.
כתב: ד"ר משה רענן. © כל הזכויות שמורות
הערות, שאלות ובקשות יתקבלו בברכה.