סקר
בבא מציעא - הפרק הקשה במסכת:







 

הרב דוד כוכב
חידושים וביאורים

 

אנן היכי התם

פסחים נ ע"א

 
"אמר ליה אבוה: מאי חזית? אמר ליה: עולם הפוך ראיתי, עליונים למטה ותחתונים למעלה. אמר לו: בני, עולם ברור ראית. - ואנן היכי התם? - כי היכי דאיתו אנן הכא, הכי איתינן התם".

פירש רש"י: "ואנן - תלמידי חכמים היכי איתינן התם?".

וקשה, וכי איזו משמעות יש במילה "אנן" שפירושה תלמידי חכמים דוקא?
ועוד, שכתב התוספות במסכת בבא בתרא דף י ע"ב: "פי' ר"ח דאמרו הגאונים שקבלה בידם רב מפי רב דעולם הפוך היינו שראה שמואל דהוה יתיב קמיה דרב יהודה תלמידיה משום דמיחה בשמואל בפר' במה בהמה (שם דף נה.) גבי ההיא איתתא דאתיא וצוחא קמיה דשמואל ולא אשגח בה א"ל רב יהודה לית ליה למר אוטם אזנו מזעקת דל וגו'".
הרי שדוקא הרישא עוסקת בתלמידי חכמים!

אלא שבכלל "אנן" נתכוין רבי יהושע בן לוי רק לעצמו ולבנו. שכשם שמלאך המות לא יכל לרבי יהושע בן לוי להמיתו, במסכת כתובות דף עז ע"ב, כך לא יכל גם לבנו. עד שחזר לחיי חיותו לאחר שכבר גוע ופרחה רוחו, ולאחר שכבר ראה את הנעשה בעולמות העליונים.
שכל הבריות שורים בחיותם בזה העולם בעולם השקר וההיפך, ורק אחר מיתתם באים לעולם של אמת. ואילו רבי יהושע בן לוי ובנו כבר בחיי חיותם היו בעולם של אמת ויושר.


בקישור זה דוגמא נוספת לפירוש שאינו כולל את כל תלמידי החכמים.

תגובות

הוספת תגובה

(לא יפורסם באתר)
* (לצורך זיהוי אנושי)
תכנות: entry
© כל הזכויות שמורות לפורטל הדף היומי | אודות | צור קשר | הוספת תכנים | רשימת תפוצה | הקדשה | תרומות | תנאי שימוש באתר | מפת האתר