סקר
בבא מציעא - הפרק הקשה במסכת:







 

פנינים
הרב אברהם מרדכי וינשטוק
פורסם ב"המבשר תורני"

 

"משקה ישראל מן המותר לישראל"
אתרוג שתחת המיטה - האפשר לצאת בו ידי חובה?

פסחים מח ע"א


נשאל הגאון רבי יצחק אלחנן ספקטור לגבי באתרוג שהיה מונח תחת המיטה בשעה שישנו עליה שנאסר באכילה, אם כשר לצאת בו ידי חובתו.

בתשובתו (שו"ת 'עין יצחק' אורח חיים, כד) רצה להביא ראיה מדברי המשנה בסוכות (מח, א) שהיין והמים המגולין פסולים למזבח, ופירש"י הטעם משום שהארס משלים השיעור ולא הוי מים כשיעור, ותוס' פירשו משום הקריבהו נא לפחתך. וקשה מדוע לא פירשו מטעם המבואר כאן בגמרא שצריך שיהיה ממשקה ישראל - מן המותר לישראל ומים המגולים אינם ראויים לשתיה מפני הסכנה, אלא מוכח שכאשר האיסור הוא מחמת הסכנה נחשב עדיין מן המותר לישראל. ומעתה יש לומר שהוא הדין באתרוג שהאיסור אכילה הוא מחמת סכנה מפני רוח רעה, שנחשב עדיין שיש בו היתר אכילה ומותר לצאת בו ידי חובה.

אך דחה הראיה, לפי שיש לומר ששם במים נחשב מן המותר לישראל כיון שאפשר להוסיף עליו ולבטלו כדתנן בתרומות (פ"ח מ"ה), ובענין סכנה לא שייך הדין דאין מבטלין איסור לכתחילה.

גם בספר 'ילקוט הגרשוני' (אורח חיים תרמט, ט) כתב בזה ורצה להוכיח מדברי הגמרא כאן שמותר, שהלא האיסור אכילה של דברים שהיו תחת המיטה הוא רק איסור דרבנן, ומבואר כאן בגמרא שבאיסור דרבנן יש חילוק בין איסור גופו לאיסור שדבר אחר גרם לו, ואיסור זה של תחת המיטה הוי איסור שדבר אחר גרם לו, ועל כן אין האתרוג נחשב שאין בו היתר אכילה שאין יוצאים בו ידי חובתו ולפיכך מותר להשתמש בו למצוה.

תגובות

הוספת תגובה

(לא יפורסם באתר)
* (לצורך זיהוי אנושי)
תכנות: entry
© כל הזכויות שמורות לפורטל הדף היומי | אודות | צור קשר | הוספת תכנים | רשימת תפוצה | הקדשה | תרומות | תנאי שימוש באתר | מפת האתר