סקר
בבא מציעא - הפרק הקשה במסכת:







 

דיוק וחידוש ברש"י

מסכת פסחים דף עג

עמוד א

רש"י ד"ה מידי אבר מן החי. לבני נח שאם אכלו אינו נהרג:
רש"י הוסיף ופירט שאינו נהרג, כי הרי עונשו של בן נח שעבר על אחת משבע מצוות הוא מיתה, ולכאורה רש"י הוצרך להוסיף זאת כי אם עונשו פחות ממיתה הרי שלא יכול להיחשב השחיטה ליהודי שעשה תיקון ומתחייב על כך, (והוי כעין אין אומרים לו לאדם חטא בשביל שיזכה חברך) וא"כ הוא מקלקל בשחיטה, אבל להציל ממיתה אפי' גוי הרי זה תיקון,
אמנם רבינו חננאל מפרש התיקון הוא דעכשיו אחר שחיטה צריך לאכול כזית בשר ממש בשביל להתחייב, ולפני שחיטה דהוי איסור אבר מן החי כזית מצטרף בשר גידים ועצמות, ויכול להיות שפירש כן מפני שסובר כשיטת הרמב"ם דגוי חייב מיתה כשעבר על איסור אכילת אבר מן החי רק בבהמה וחיה ולא בעוף וכאן מדובר בעוף .

תגובות

  1. כא שבט תשפ"א 01:31 "לבני נח שאם אכלו..." | גבריאל חי

    1. בגמרא כתוב שם ששחטו לע"ז ואז מובא שתיקן אבר מן החי. ורש"י כתב תיקן לבן נח לאוכול שלא יהרג. לי קשה הרי ע"ז אסורה בהנאה! כיצד יביא זאת לבן נח לאכול? 2. בעמוד כאן נכתב בסוף שמדובר בעוף! והיכן מצאנו שחיטת עוף במקדש? הרי היו עושים להם מליקה ולא שחיטה!? אשמח לקבל מענה בנושא עם מקורות לעיון. תודה.
  2. כא שבט תשפ"א 15:41 יישר כח על העיון בדברים | אלף בית רשי

    1) כשנותן לגוי אין איסור בזה 2)זה חטאת העוף, כך מעמידה הגמרא בחולין דף מ: וראה רש"י שם _ הכא בחטאת העוף עסקינן. דמליקתה בסימן אחד בפ''ק (לעיל דף כא.) וחיוב שחיטתה דידיה נמי בחוץ בסימן אחד דהשוחט עוף קדשים בחוץ חייב והמולקו בחוץ פטור כדתנן בזבחים בפרק השוחט והמעלה (דף קיא.) ויליף מאו אשר ישחט לרבות את העוף:

הוספת תגובה

(לא יפורסם באתר)
* (לצורך זיהוי אנושי)
תכנות: entry
© כל הזכויות שמורות לפורטל הדף היומי | אודות | צור קשר | הוספת תכנים | רשימת תפוצה | הקדשה | תרומות | תנאי שימוש באתר | מפת האתר