סקר
בבא מציעא - הפרק הקשה במסכת:







 

הרב יוסף שמשי, מחבר תוכנת "גמראור"
עקרונות בכללי הגמרא ובלשונה

"מתניתא מסייעא"

שקלים ו ע"א


המכנס וכו' ר' יוסי בשם ר' לעזר מה פליגין במכנס פרוטרוט אבל באומר אלו לשקלי כל עמא מודיי שהמותרן נדבה
רבי חייא (חזקיה) ור' ביבי בשם ר' לעזר מה פליגין במכנס פרוטרוט אבל באומר אלו לשקלי כ"ע מודיי שהמותרן חולין
א"ר חייא (חזקיה) מתניתא מסייעא לר' ביבי דתנן אמר ר"ש מה בין שקלים לחטאת אלא שהשקלים יש להן

 

1.
יש בגמרא שתי דעות באיזה מקרים בית הלל ובית שמאי מודים זה לזה.

2.
לפי רבי יוסי בשם רבי אליעזר אם אמר "אלו לשקלי" - כל מה שיותר על מחצית השקל הולך לנדבה [אפילו לפי בית הלל].

3.
ולפי רבי חייא [או חזקיה] ורבי ביבי בשם רבי אליעזר כל היותר - במקרה הנ"ל - הולך לחולין [אפילו לפי בית שמאי].

4.
לגבי הדעה השניה מדובר שרבי חייא [או חזקיה] אמר שרב ביבי אמר בשם רבי אליעזר ולכן אחר כך הוא מביא ממשנתנו "מסייע לרב ביבי" - ראה "שוטנשטיין", הערה 22.

5.
רמב"ם הלכות שקלים פרק ג הלכה יג:

הלוקח מעות בידו ואמר אלו לשקלי, או שהיה מלקט מעה מעה או פרוטה פרוטה וכשהתחיל ללקט אמר הריני מלקט מעות לשקלי, אפילו לקט מלא כיס נותן מהן חצי שקל שהוא חייב בו והשאר חולין שמותר השקלים חולין.

6.
כסף משנה הלכות שקלים פרק ג הלכה יג:

[יג] הלוקח מעות בידו וכו'. משנה פרק ב' דשקלים המכניס מעות ואמר הרי אלו לשקלי ב"ש אומרין מותרן נדבה וב"ה אומרים מותרן חולין ובירושלמי ר' יוסי בשם ר' אלעזר במה פליגי במכניס פרוטרוט אבל באומר אלו לשקלי דכ"ע שמותרן נדבה ר' חזקיה ורב ביבא בשם ר' אלעזר פליגי במכניס פרוטרוט אבל באמר אלו לשקלי מודו דמותרן חולין אמר ר' חזקיה מתניתין מסייעא לר' ביבא ופסק כר' ביבא משום דמתני' מסייעא ליה:

ה"כסף משנה" אומר שהרמב"ם פוסק כדעה השניה בגמרא מכיון שמוכח כמוה ממשנתנו.
כנראה שמשמעות הביטוי מתניתא מסייעא הוא כמו "תניא כוותיה" בלשון הבבלי.

7.
וקצת קשה:

7.1
מהמשך הגמרא משמע שרבי יוסי דוחה את ההכרח שבהוכחה. אולי אם נאמר שאת הלשון "מתניתא מסייעא" כתב "עורך הגמרא" [של הירושלמי - רבי יוחנן] אזי כך הלכה.

7.2
מדוע הרמב"ם מעדיף דוקא את הדעה שמדגישה את החידוש בדברי בית שמאי ולא את הדעה הראשונה שמדגישה שיש חידוש בדברי בית הלל - שתמיד הלכה כמותם. וגם כאן אולי בגלל שבפשטות יש הוכחה לבית שמאי מ"סתם משנה" - משנתנו.

8.
הערות לשוניות:

8.1

המכנס וכו' ר' יוסי בשם ר' לעזר מה פליגין במכנס פרוטרוט

רבי יוסי אמר בשם רבי אליעזר. כנראה שמדובר בשני תנאים ושהכוונה לרבי אליעזר שהיה רבו של רבי עקיבא שהיה רבו של רבי יוסי. לפי זה יוצא שתנאים מסבירים את המשנה שהיתה לפניהם! וגם מדובר ברבי יוסי שתמיד הלכה כמותו וכאן מביא בשם רבי אליעזר. ובכל אופן ראינו שהרמב"ם לא פוסק כמותו!
ואולי מדובר ברב יוסף האמורא שאמר בשם רבי אלעזר תלמידו של רבי יוחנן [או שמדובר בתנא רבי אלעזר שרב יוסף אמר משמו אע"פ שלא הכירו].

8.2
הביטוי "מה פלגינן" מתאים לביטויים בבבלי: "לא נחלקו אלא..."; "במה דברים אמראים".

8.3

אבל באומר אלו לשקלי כל עמא מודיי שהמותרן נדבה

הביטוי "כל עמא" מקביל לביטוי "כולי עלמא" בבבלי.

8.4

רבי חייא (חזקיה) ור' ביבי בשם ר' לעזר מה פליגין במכנס פרוטרוט אבל באומר אלו לשקלי כ"ע מודיי שהמותרן חולין

בין אם מדובר ברבי חייא ובין אם מדובר בחזקיה הרי ששניהם היו בדורו של רבי יהודה הנשיא. והם אמרו בשם רבי ביבי וזה קשה כי ב"סדר הדורות" לא מוזכר שום רבי ביבי שהיה תנא, והמוקדם ביותר היה בזמן רבי יוחנן.
בכל אופן החכמים שמוזכרים כאן היו מאוחרים מתנאים שהוזכרו בדעה הראשונה ואולי בגלל זה הרמב"ם פסק כמותם כי "הלכה כבתראי".

8.5

א"ר חייא (חזקיה) מתניתא מסייעא לר' ביבי דתנן אמר ר"ש מה בין שקלים לחטאת אלא שהשקלים יש להן קיצבה ולחטאת אין לה קיצבה מה אנן קיימין אם באומר ...

הביטוי "מה אנן קיימין" משמעו "היכי דמי" "במאי עסקינן" - בבבלי. 

תגובות

הוספת תגובה

(לא יפורסם באתר)
* (לצורך זיהוי אנושי)
תכנות: entry
© כל הזכויות שמורות לפורטל הדף היומי | אודות | צור קשר | הוספת תכנים | רשימת תפוצה | הקדשה | תרומות | תנאי שימוש באתר | מפת האתר