סקר
בבא מציעא - הפרק הקשה במסכת:







 

הרב יוסף שמשי, מחבר תוכנת "גמראור"
עקרונות בכללי הגמרא ובלשונה

פסול דירה סרוחה - מדרבנן או מדאורייתא 

סוכה דף ד ע"ב


היתה גבוהה עשרה טפחים והוצין יורדין לתוך עשרה, סבר אביי למימר: אם חמתם מרובה מצלתם - כשרה. - אמר ליה רבא: הא דירה סרוחה היא, ואין אדם דר בדירה סרוחה...
ושאינה גבוהה עשרה טפחים. מנלן? אתמר, רב ורבי חנינא ורבי יוחנן ורב חביבא מתנו. בכולה סדר מועד, כל כי האי זוגא חלופי רבי יוחנן ומעיילי רבי יונתן. ארון תשעה וכפורת טפח - הרי כאן עשרה, וכתיב +שמות כה+ ונועדתי לך שם ודברתי אתך מעל הכפרת.

 

1.
מדברי רבא משמע שסוכה שגובהה פחות מעשרה טפחים פסולה בגלל שהיא "דירה סרוחה", ואילו בהמשך אומרים כמה אמוראים שהיא פסולה בגלל דרשת פסוק [או על סמך הלכה למשה מסיני].

אולי ניתן לומר:
1.1
הדין הראשון במשנה מדבר על סוכה עצמה שבאופן כללי איננה פחותה מעשרה טפחים, אלא שההוצין שיורדים לתוכה גורמים לאדם ישיבה לא נוחה בסוכה. ובזה יש מחלוקת אם הפסול הוא מדאורייתא - שצריך שיתקיים מצב של "תשבו כעין תדורו" - או מדרבנן.

1.2
ואילו הדין השני מדבר על גובה הסוכה [=הסכך כולו] שכולה נמוכה מעשרה טפחים, וזה נפסל מדאורייתא, ומשמע שאף בדיעבד.

2.
רמב"ם הלכות שופר וסוכה ולולב פרק ה הלכה ב

... וצריך להזהר שלא יהיו הוצין ועלין של סכך יורדין לתוך עשרה טפחים כדי שלא יצר לו בישיבתו.

3.
דברי ירמיהו הלכות שופר סוכה ולולב פרק ה הלכה ב:

וצריך להזהר שלא יהיו הוצין ועלין של סכך יורדין לתוך י' טפחים כדי שלא יצר לו בישיבתו וכו'. וכתב ע"ז ברמ"ך שנראה מדברי רבינו דלא מפסלא בדיעבד דטעמא כדאיתא בגמרא שאין אדם דר בדירה סרוחה אבל במצי לדייר לא מפסלא בהכי ולכתחילה למזהר דילמא שביק ונפיק אבל בדיעבד יצא עיין שם. ומסכים למ"ש רבינו לעיל בריח רע ועליו נושרים ועי' בשו"ע או"ח בסי' תרל"ג סעיף ט' דאינה פסולה עיין שם וצריכין לחלק להאי דלעיל

מהרמב"ם משמע כהסבר 1 לעיל, וגם משמע מדבריו שהפסול של הוצין שיורדים לתוך עשרה הוא מדרבנן [בגלל הניסוח: "וצריך להיזהר..."].

4.
שולחן ערוך אורח חיים הלכות סוכה סימן תרלג סעיף ט:

היתה גבוהה מעשרה, (כו) והוצין יורדין לתוך עשרה, <י> אפילו אם חמתן מרובה מצלתן, פסולה; אבל אם (כז) ז הנויין יורדין לתוך עשרה, אינם פוסלים.

5.
משנה ברורה סימן תרלג ס"ק כו

(כו) והוצין וכו' - והו"א [כד] כיון דאין עיקר הסכך למטה מעשרה אלא קצות הסכך ולא חשיבי וגם אין בהם כדי שיעור סכך יהי' כשרה קמ"ל [כה] אפ"ה פסולה משום דסוף סוף קשה לאדם לדור בסוכה כזו ודירה סרוחה היא:

משמע מהשולחן ערוך שהפסול הוא מדאורייתא אבל לא ברור האם קשור למקור מהתורה לפסול של גובהה פחות מעשרה טפחים.

ראה על הנ"ל בהרחבה ב"מתיבתא", "ילקוט ביאורים", עמוד יב, ובהערה לב. 

תגובות

הוספת תגובה

(לא יפורסם באתר)
* (לצורך זיהוי אנושי)
תכנות: entry
© כל הזכויות שמורות לפורטל הדף היומי | אודות | צור קשר | הוספת תכנים | רשימת תפוצה | הקדשה | תרומות | תנאי שימוש באתר | מפת האתר