סקר
בבא מציעא - הפרק הקשה במסכת:







 

פנינים
הרב אברהם מרדכי וינשטוק
פורסם ב"המבשר תורני"

 

"וחכמים אומרים עד שיהו שתים כהלכתן ושלישית אפילו טפח"
הרמז בהלכה זו

סוכה ד ע"ב


האלשיך (ויקרא כג, לג) מפרש שבאופן זה של שתי דפנות כהלכתן ושלישית אפילו טפח, הסוכה היא בצורת האות ה' שבה נברא העולם (כמבואר מנחות כט, ב). ודבר זה מרמז כיצד צריכים להשתמש בזה העולם - שכל טוב העולם הזה נכלל בשלושה דברים: בני חיי ומזוני. והרמז שהשתיים שהם בני חיי - טוב לגבר להשתדל ולבקש מאת ה' שיהיו לו כהלכתן גדולים וטובים. אך בשלישית - מזוני, אפילו טפח יסתפק בו ולא יחוש להסתפק יותר ממעט.

וב'עוללות אפרים' פירש על פי מה שכתב הרמב"ם בשמונה פרקים שארבע מעלות יש לאדם והם: א. התורה והחכמה. ב. המידות. ג. הגבורה. ד. העושר. ארבעת דפנות הסוכה הם כנגד ארבעת מעלות אלו המגנות על האדם מכל הרוחות. ולכן שנים מהם צריכים להיות מחיצות גמורות, כי הם נגד התורה והחכמה והמידות. ואילו המעלה השלישית - הגבורה אינה נצרכת באופן קבוע, כי רק לפעמים ישתמש בה האדם להצילו מידי אנשי חמס. אמנם, הדופן הרביעי פרוץ לגמרי, לפי שהוא כנגד העושר שאינו מגן כלל על האדם.

תגובות

הוספת תגובה

(לא יפורסם באתר)
* (לצורך זיהוי אנושי)
תכנות: entry
© כל הזכויות שמורות לפורטל הדף היומי | אודות | צור קשר | הוספת תכנים | רשימת תפוצה | הקדשה | תרומות | תנאי שימוש באתר | מפת האתר