סקר
בבא מציעא - הפרק הקשה במסכת:







 

הרב יוסף שמשי, מחבר תוכנת "גמראור"
עקרונות בכללי הגמרא ובלשונה

"ואזדו לטעמייהו"

ראש השנה יא ע"ב


ואזדו לטעמייהו, דתניא: +בראשית ז+ בשנת שש מאות שנה לחיי נח בחדש השני בשבעה עשר יום לחדש. רבי יהושע אומר: אותו היום שבעה עשר באייר היה, יום שמזל כימה שוקע ביום ומעינות מתמעטין, ומתוך ששינו מעשיהן - שינה הקדוש ברוך הוא עליהם מעשה בראשית, והעלה מזל כימה ביום, ונטל שני כוכבים מכימה, והביא מבול לעולם. רבי אליעזר אומר: אותו היום שבעה עשר במרחשון היה, יום שמזל כימה עולה ביום, ומעינות מתגברים.

 

1.
בסוגייתנו הביטוי "ואזדו לטעמייהו" כוונתו לומר, שרבי אליעזר ורבי יהושע שנחלקו האם העולם נברא בתשרי או בניסן [וזו המחלוקת הבסיסית שלהם] מסבירים לפי שיטתם גם את מחלוקתם בנושא המבול שמובא בברייתא הבאה!

1.1
בדרך כלל הקשר הוא "הפוך", דהיינו, שהמחלוקת בסוגיה המדוברת מבוססת על המחלוקת שמובאת בהמשך שהיא הבסיס לשיטתם הכללית!

2.
ה"יד מלאכי" בסימנים רמ"ב ורמ"ג מרחיב בעניין הגדרת המושג "ואזדו לטעמייהו".

אולם הוא מוסיף הסבר גם בכלל רמ"ד:
יד מלאכי כללי התלמוד כלל רמד:

ואזדא ר' פלוני לטעמיה, הפירוש המורגל בפי הכל הוא כמו ואזיל מלשון די אזדא מני מילתא וכן פירש הערוך ערך אזדא
ומצאתי פירוש אחר בדברי ר' סעדיא גאון בפירושו לדניאל שפירש בשם י"א דמילת אזדא הוא לשון תוקפא כמו זדון ויתכן ואזדא רבא לטעמייהו לשון חוזק ע"כ וכלומר וחיזק רבא לטעמיה במה שחזר ושנה אותו במקום אחר הרי פירוש שני במילת ואזדא:

הוא מסביר, שמשמעות הביטוי הנ"ל שבעלי המחלוקת מחזקים את דעתם על ידי הסבר שיטתם במקום אחר. וזה מתאים לסוגייתנו.

3.
אמנם הוא מדבר על הביטוי "ואזדא לטעמיה" - בלשון יחיד. ואנחנו דנים לגבי רבים - מחלוקת בין שני חכמים. אבל לא נראה שיש הבדל. ודבריו מתאימים גם לסוגייתנו שבה מדובר על מחלוקת בין רבי אליעזר ורבי יהושע.

4.
הערה: בסוגייתנו מדובר במחלוקת תנאים.

5.
הביטוי "ואזדו לטעמייהו" - 25 מופעים בש"ס, כאשר ב 7 מופעים מדובר במחלוקת תנאים, והשאר במחלוקת אמוראים.

5.1
אבל גם במחלוקת אמוראים, בכמחצית מהמופעים מדובר באופן שהאמוראים מסבירים דברי תנאים.

5.2
במחלוקת תנאים הביטוי תמיד מופיע כך, "ואזדו לטעמייהו דתנן/דתניא...", ולגבי אמוראים מופיע ברוב הפעמים כך: "ואזדו לטעמייהו דאיתמר..."

6.
גם הביטוי בלשון יחיד "ואזדא רב... לטעמיה" מוזכר בש"ס גם לגבי תנאים וגם לגבי אמוראים - 59 מופעים.
 

תגובות

הוספת תגובה

(לא יפורסם באתר)
* (לצורך זיהוי אנושי)
תכנות: entry
© כל הזכויות שמורות לפורטל הדף היומי | אודות | צור קשר | הוספת תכנים | רשימת תפוצה | הקדשה | תרומות | תנאי שימוש באתר | מפת האתר