הארה שבועית מהתלמוד הירושלמי במסגרת הדף היומי
הרב אברהם בלס, מכון הירושלמי
ראש השנה כה ע"ב
מובא בתלמוד הבבלי (ראש השנה כה, ב):
וישלח ה' את ירבעל ואת בדן ואת יפתח ואת שמואל - ירובעל - זה גדעון, ולמה נקרא שמו ירובעל - שעשה מריבה עם הבעל, בדן זה שמשון, ולמה נקרא שמו בדן - דאתי מדן, יפתח - כמשמעו. ואומר משה ואהרן בכהניו ושמואל בקראי שמו. שקל הכתוב שלשה קלי עולם כשלשה חמורי עולם, לומר לך: ירובעל בדורו - כמשה בדורו, בדן בדורו - כאהרן בדורו, יפתח בדורו - כשמואל בדורו. ללמדך שאפילו קל שבקלין ונתמנה פרנס על הצבור - הרי הוא כאביר שבאבירים
נטל מקלו ומעותיו בידו. תנו רבנן: כיון שראה אותו עמד מכסאו, ונשקו על ראשו, אמר לו: שלום עליך רבי ותלמידי! רבי - שלמדתני תורה ברבים, ותלמידי - שאני גוזר עליך גזירה ואתה מקיימה כתלמיד.
במקבילה בתלמוד הירושלמי (ראש השנה ב, ח):
כתיב [שמואל א יב ו]: ה' אשר עשה את משה ואת אהרן ואשר העלה וגו' [שם יא] וישלח ה' את ירבעל ואת בדן ואת יפתח ואת שמואל. ירבעל גדעון בדן שמשון יפתח זה יפתח הגלעדי הקיש שלשה קלי עולם לשלשה אבירי עולם ללמדך שבית דינו של גדעון ושל יפתח ושל שמשון שקולין כנגד משה ואהרן ושמואל ולא עוד שסמך הגדולים מיכן ומיכן והקטנים באמצע: עמד ר"ג ונשקו על ראשו ואמר לו בוא בשלום רבי ותלמידי רבי בחכמה. ותלמידי ביראת חטא. רבי בחכמה ותלמידי שכל מה שאני גוזר עליו הוא מקיים.
שני הבדלים מרכזים ישנם בין שני המקורות. ההבדל האחד הוא הסמכות של גדעון, יפתח ושמשון קלי העולם. לפי הבבלי סמכותם של אלו היא כמו סמכותו של אהרן משה ושמואל, אולם לפי הירושלמי אין מדובר בסמכות של מנהיגים אלו, אלא בבית דינם של מנהיגים אלו. הירושלמי מדגיש את הנושא הציבורי – בית דין של שופטים אלו.
הבדל מעניין נוסף הוא מה פירוש תלמידי. בתלמוד הבבלי כתוב תלמידי שאתה שומע לי, בתלמוד הירושלמי מובא גם נושא זה, אולם ישנה הוספה- תלמידי ביראת חטא. נושא יראת החטא כוונה היא המסגרת. הנשיא נדרש לחזק את המסגרת, ובמילים אחרות להיות הרב בנושא של מסגרת יציבה.