סקר
בבא מציעא - הפרק הקשה במסכת:







 

הרב דוד כוכב
חידושים וביאורים


תלמוד תורה והצלת נפשות

מגילה טז ע"ב

 
"אמר רב יוסף: גדול תלמוד תורה יותר מהצלת נפשות. דמעיקרא חשיב ליה למרדכי בתר ארבעה ולבסוף בתר חמשה. מעיקרא כתיב: (עזרא ב, ב) אֲשֶׁר בָּאוּ עִם זְרֻבָּבֶל יֵשׁוּעַ נְחֶמְיָה שְׂרָיָה רְעֵלָיָה מָרְדֳּכַי בִּלְשָׁן, ולבסוף כתיב: (נחמיה ז, ז) הַבָּאִים עִם זְרֻבָּבֶל יֵשׁוּעַ נְחֶמְיָה עֲזַרְיָה רַעַמְיָה נַחֲמָנִי מָרְדֳּכַי בִּלְשָׁן".

קשה, הכיצד אמר רב יוסף שגדול תלמוד תורה יותר מהצלת נפשות. הרי במימרא הבאה שבגמרא אמר רב ואיתימא רב שמואל בר מרתא: "גדול תלמוד תורה יותר מבנין בית המקדש, שכל זמן שברוך בן נריה קיים - לא הניחו עזרא ועלה". ואילו בניגוד לעזרא שהעדיף את תלמוד התורה, מרדכי דוקא הזניח התלמוד לטובת הצלת הנפשות!
ועוד, שבמפורש כתב הפלא יועץ בערך הצלה שהצלת נפשות גדולה מתלמוד תורה אפילו של גדולי חכמי ישראל: "כי יש רבים מבני ישראל שנראים לפנים כלים רקים אבל יש בידם מצוה זו של הצלת ישראל שבזה הם מכריעים ועוברים את החכמים והגדולים שבישראל".
וכן הביא השו"ע בהלכות צדקה (יו"ד רנא, יד) מתשובת הרא"ש שמותר לשנות כספי תלמוד תורה, לצורך הצלת נפשות. והקשה המהרש"ל מגמרתנו שגדול תלמוד תורה יותר מהצלת נפשות.

אלא שתירץ שם הב"ח שהצלת נפשות קודמת ודוחה תלמוד תורה, אולם תלמוד תורה חשוב מהצלת נפשות.
ובזה מבוארים דברי הפלא יועץ, שכיון שמצוה לבכר הצלת נפשות על תלמוד תורה, ודאי שהעושים כן נשכרים מכך. ומקורו ממרדכי שעשה כן.
וכך הדין גם בכל מצוה עוברת שמבטלין תלמוד תורה לעשותה, למרות שבחשיבות: "ותלמוד תורה כנגד כולם".

תגובות

הוספת תגובה

(לא יפורסם באתר)
* (לצורך זיהוי אנושי)
תכנות: entry
© כל הזכויות שמורות לפורטל הדף היומי | אודות | צור קשר | הוספת תכנים | רשימת תפוצה | הקדשה | תרומות | תנאי שימוש באתר | מפת האתר