|
בין כפיית הבעל לשחרור האשה / חנן חריףבבא בתרא מח ע"אפורסם במדור "שולי הדף" במוסף 'שבת', מקור ראשון
כשאדם מתחמק מלקיים חובתו ההלכתית, מסורה לפעמים הרשות בידי בית הדין לכפות אותו לקיימה. אך מה לגבי חובות אותן חייב האדם לקיים מרצונו? במקרה כזה יש לכפות עליו את ביצוע החובה, אך בדרך מתוחכמת. לדוגמא, אדם שאיננו מביא את הקרבן אותו נדר, שעליו נאמר כי יש להביא אותו "לרצונו", קובע התלמוד – "כופין אותו עד שיאמר רוצה אני". כביכול מכריחים אותו, באיומים ואף בהכאה, לרצות להקריב את הקורבן, ולוּ כדי להיפטר מהסבל שנגרם לו כתוצאה מסירובו. דוגמא אחרת אותה מביא התלמוד לעניין היא אדם המחויב לגרש את אשתו, אך הגט צריך להיות לרצונו, מדעתו – כופים אותו – גם באלימות – עד שיאמר "רוצה אני!". אפשרות זו עולה בימינו במסגרת הדיון בנשים מסורבות גט, שלעיתים בעליהן מתאכזרים אליהן ואינם פוטרים אותן מעונשם המר. הדרישה המופנית כלפי בתי הדין היא לממש את האפשרות הניתנת להם ולכפות את האכזריים הללו, באלימות אם צריך, לגרש את נשותיהם.
פחד יהודימבין השיטין של הנאמר עד כאן מבצבץ יחס התלמוד אל העכו"ם. הוא, העכו"ם, נתפס כמי שיש לחשוש מפניו, כמי שעלול להפר את הסדר הקהילתי הפנימי, כתוצאה מאלימותו ומאי כפיפותו לסמכות בית הדין. הפחד מן הגוי הינו, כידוע, 'תכונה גלותית' מושרשת, ורבות עמלה הציונות בפרט, והלאומיות היהודית המודרנית בכלל, על מנת לשרשה. ביטוי תמציתי לעוינות-מלוּוה-בפחד זו ניתן בדבריו של אמימר מלפני כמה עמודים – "...סתם עובד כוכבים אנס הוא, שנאמר: 'אשר פיהם דיבר שווא, וימינם ימין שקר'". |