|
טור זה נכתב לזכרו ועילוי נשמתו של נעם יעקב מאירסון הי"ד שנפל
התורם קישות ונמצאת מרה – מלון הקת'א
"רב חסדא לא אמר כרב נתן בר' אושעיא, דאי אמרת הוי תרומה, זימנין דפשע ולא מפריש. מאי שנא מהא דתנן: התורם קישות ונמצאת מרה, אבטיח ונמצאת סרוח תרומה, ויחזור ויתרום? שוגג אמזיד קרמית? שוגג לא עבד איסורא, מזיד קעבד איסורא" (יבמות, פט ע"א).
פירוש: רַב חִסְדָּא לֹא אָמַר כְּרַב נָתָן בְּר' אוֹשַׁעֲיָא, דְּאִי אָמְרַתְּ [שאם אומר אתה] הָוֵי [הריהי נעשית] תְּרוּמָה, יש לחשוש שמא זִימְנִין דְּפָשַׁע [פעמים שהוא מתרשל] וְלֹא מַפְרִישׁ עוד, מפני שהוא סבור שמאחר שתפסה קדושת תרומה במופרש, בודאי גם ניתקן כל מה שהיה צריך לתקן ונמצא שאוכל טבל. ושואלים: מַאי שְׁנָא מֵהָא דִּתְנַן [במה שונה הדבר מזו ששנינו במשנה]: הַתּוֹרֵם קִישּׁוּת (מלפפון) וְנִמְצֵאת מָרָה, או אֲבַטִּיחַ וְנִמְצֵאת סָרוּחַ הרי זו תְּרוּמָה, ובכל זאת יַחֲזוֹר וְיִתְרוֹם פעם נוספת קישות או אבטיח ראוי, ואין חוששים שמא לא יחזור ויתרום! ומשיבים: משׁוֹגֵג על מֵזִיד קָרָמֵית [אתה מטיל, מראה סתירה]? הרי יש לחלק ביניהם כי שׁוֹגֵג לֹא עֲבַד אִיסּוּרָא [עשה איסור] בכוונה ולא קנסוהו, מה שאין כן מֵזִיד קָעָבַד אִיסּוּרָא [עשה איסור] (באדיבות "התלמוד המבואר" של הרב שטיינזלץ).
שם עברי: מלפפון שם באנגלית: Cucumber שם מדעי: Cucumis sativus שם נרדף במקורות: קישות, קישוא? שמות בערבית: ח'יאר, קת'א שאמי
ראו במאמר "אין לך מר בקישות אלא פנימי שבו" (בבא בתרא, קמג ע"א).
לנושאים נוספים העוסקים בקשואים - הקש\י כאן.
א. המחבר ישמח לשלוח הודעות על מאמרים חדשים (בתוספת קישוריות) העוסקים בטבע במקורות לכל המעוניין. בקשה שלח/י ל - [email protected]
|