סקר
בבא מציעא - הפרק הקשה במסכת:







 


פנינים
הרב אברהם מרדכי וינשטוק
פורסם ב"המבשר תורני"


"וצריך ליקח לו דרך, דברי רבי עקיבא. וחכמים אומרים אינו צריך ליקח לו דרך"
מחלוקתם של קין והבל 


בפרשת בראשית נאמר (בראשית ד, ח) "ויאמר קין אל הבל אחיו ויהי בהיותם בשדה ויקם קין אל הבל אחיו ויהרגהו". ובמדרש (רבה בראשית פרשה כב) מצינו ביאורים שונים על מה נחלקו, דעה אחת היא שכיון שחלקו ביניהם את העולם כך שקין קיבל את האדמה והבל את בעלי החיים, וקין אמר להבל שכיון שכן אין לו לדרוך על האדמה ולהרעות בה את צאנו, ששלו היא, והבל יפרח באויר. ובנדרש אחר מצינו שעם כל אחד נולדה תאומה אלא שנולדה תאומה יתירה עם הבל, ועליה נחלקו, שקין אמר ששלו היא כיון שהוא הבכור, והבל אמר ששלו היא כיון שנולדה עימו.

וביאר ה"חתם סופר" (על התורה שם) על פי סוגייתנו, שאין מחלוקת בין שני טעמים אלו, ואלו ואלו דברי אלוקים חיים שכן קיימא לן שהאחים שחלקו הרי הם כלקוחות, ודינם כמוכר ולוקח. ומעתה אם המוכר בעין יפה הוא מוכר, הרי שלהבל אין דרך בקרקעו של קין שכיון שמכר לו בעין יפה – מכר את הכל ולא שייר לעצמו כלום. וכן קין שמכר להבל את חלקו בבעלי החיים הרי מכר לו אף את חלקו באותה תאומה – שאף שיש לפקפק אם תאומה נכללת בבעלי חיים, אבל כיון שהמוכר מוכר בעין יפה – הרי מכר אף חלק זה. ולפיכך נמצאת טענת קין כלפי הבל שממה נפשך גזלן הוא, שכן אם טוען שהתאומה היתירה שלו היא – כיון שקין מכר לו את חלקו בה ומשום שהמוכר בעין יפה הוא מוכר, אם כן אף כשהוא מכר לקין את חלקו בקרקע – מכר את הכל ולא השאיר לו דרך, ולפיכך טען קין שעל הבל לפרוח באוויר. וכיון שבן נח נהרג על הגזל, קם עליו והרגו.

תגובות

הוספת תגובה

(לא יפורסם באתר)
* (לצורך זיהוי אנושי)
תכנות: entry
© כל הזכויות שמורות לפורטל הדף היומי | אודות | צור קשר | הוספת תכנים | רשימת תפוצה | הקדשה | תרומות | תנאי שימוש באתר | מפת האתר