סקר
בבא מציעא - הפרק הקשה במסכת:







 

הרב דוד כוכב
חידושים וביאורים

שעת הדחק כדיעבד דמי

יבמות קד ע"א

 
"רבה בר חייא קטוספאה עבד עובדא במוק וביחידי ובלילה. אמר שמואל: כמה רב גובריה דעביד כיחידאה. מאי קשיא? אי מוק, סתמא תניא! (רש"י: בברייתא דלעיל (דף קב ע"ב) בקב הקיטע במוק בסמיכת הרגלים [...חליצתה כשרה]). אי לילה, סתמא תני[נ]א! (רש"י: במתניתין חליצתה כשרה). אלא יחידי קא קשיא ליה, היכי עביד ביחידי, דיחידאה קתני לה (רש"י: במתניתין דתנן ובא מעשה לפני רבי עקיבא והכשיר)".

קשה, למה ניחא לגמרא במוק ובלילה? הרי לשון "כשרה" מורה שכשר בדיעבד, ואילו רבה בר חייא קטוספאה עשה מעשה לכתחילה! "אימר דאמור רבנן - דיעבד, לכתחלה מי אמרי?!" (מסכת יבמות דף קג ע"ב).

אלא מכאן ששעת הדחק כדיעבד דמי, וכלשון פירוש המשנה לרמב"ם במסכת מגילה פרק ב משנה ד: "וכל זה למי שעבר ועשה ובשעת הדחק, אבל לכתחלה אחרי עלות השמש".

תגובות

הוספת תגובה

(לא יפורסם באתר)
* (לצורך זיהוי אנושי)
תכנות: entry
© כל הזכויות שמורות לפורטל הדף היומי | אודות | צור קשר | הוספת תכנים | רשימת תפוצה | הקדשה | תרומות | תנאי שימוש באתר | מפת האתר