סקר
בבא מציעא - הפרק הקשה במסכת:







 

הרב יוסף שמשי, מחבר תוכנת "גמראור"
עקרונות בכללי הגמרא ובלשונה
 

גדולי חכמי האמוראים

[תנאים ואמוראים; כללי פסיקה; מונחי מפתח]

כתובות קו ע"א


כי הוו מיפטרי רבנן מבי רב - הוו פיישי אלפא ומאתן רבנן,
מבי רב הונא - הוו פיישי תמני מאה רבנן.
רב הונא הוה דריש בתליסר אמוראי.
כי הוו קיימי רבנן ממתיבתא דרב הונא ונפצי גלימייהו, הוה סליק אבקא וכסי ליה ליומא, ואמרי במערבא: קמו ליה ממתיבתא דרב הונא בבלאה.
כי מיפטרי רבנן מבי רבה ורב יוסף - הוו פיישי ארבע מאה רבנן, וקרו לנפשייהו יתמי.
כי הוו מיפטרי רבנן מבי אביי, ואמרי לה מבי רב פפא, ואמרי לה מבי רב אשי - הוו פיישי מאתן רבנן וקרו נפשייהו יתמי דיתמי.

הערה על תוכן הסוגיה:

1.

בשני דרב יוסף הוה ריתחא,
אמרי ליה רבנן לרב יוסף: ליבעי מר רחמי,
אמר להו: השתא ומה אלישע, דכי הוו רבנן מיפטרי מקמיה הוו פיישי תרי אלפן ומאתן רבנן,
בעידן ריתחא לא הוה בעי רחמי, אנא איבעי רחמי?

וממאי דפיישי הכי? דכתיב: +מלכים ב' ד'+ ויאמר משרתו מה אתן זה לפני מאה איש, מאי לפני מאה איש? אילימא דכולהו לפני מאה איש, בשני בצורת טובא הוו!
אלא, דכל חד וחד קמי מאה איש.

אצל אלישע הנביא כשסיים את שיעורו נשארו אצלו 2200 חכמים סמוכים על שולחנו.

2.
והגמרא מתארת את המצב - בהשוואה לעיל - אצל האמוראים:

כי הוו מיפטרי רבנן מבי רב - הוו פיישי אלפא ומאתן רבנן,

בבית מדרשו של "רב" נשארו 1200 חכמים.

2.1
בסעיף 1 דובר על אלישע הנביא ובסעיף זה הגמרא מדברת על "רב". מדוע לא מוזכרים בסוגיה כל שאר הנביאים והתנאים!!! אולי כי ההבדלים מתקופה לתקופה לא היו "מסודרים" כפי שהגמרא מתארת מכאן ואילך.

2.2
ההפרש מאלישע ל"רב" הוא 1000 [כמעט מחצית מ 2200].

3.

מבי רב הונא - הוו פיישי תמני מאה רבנן.

בבית מדרשו של "רב הונא" נשארו 800 חכמים.

4.

רב הונא הוה דריש בתליסר אמוראי.
כי הוו קיימי רבנן ממתיבתא דרב הונא ונפצי גלימייהו, הוה סליק אבקא וכסי ליה ליומא, ואמרי במערבא: קמו ליה ממתיבתא דרב הונא בבלאה.

לגבי רב הונא [מתוך כל שאר החכמים שמוזכרים בסוגיה] הגמרא מציינת דבר ייחודי: את שיעוריו הוא העביר באמצעות 13 "ערוצי תקשורת"! שהשפיעו אפילו על חכמי ארץ ישראל - באופן ישיר!

5.

כי מיפטרי רבנן מבי רבה ורב יוסף - הוו פיישי ארבע מאה רבנן, וקרו לנפשייהו יתמי.

בבית מדרשם של "רבה ורב יוסף" [אצל כל אחד בנפרד?] נשארו 400 חכמים, מחצית מ"רב הונא"!

6.

כי הוו מיפטרי רבנן מבי אביי,
ואמרי לה מבי רב פפא,
ואמרי לה מבי רב אשי -
הוו פיישי מאתן רבנן וקרו נפשייהו יתמי דיתמי.

בבית מדרשו של "אביי" נשארו 200 חכמים, מחצית מ"רבה ורב יוסף".

או בבית מדרשו של "רב פפא" נשארו 200 חכמים, מחצית מ"רבה ורב יוסף"

או בבית מדרשו של "רב אשי" נשארו 200 חכמים, מחצית מ"רבה ורב יוסף".

6.1
ואולי הביטוי "ואמרי לה" כאן לא מבטא ספק ["או"] באיזה חכם מדובר, אלא דווקא להיפך: "גם וגם" - להדגיש שהחכמים שמוזכרים בסעיף 6 היו "שווים" בגדלותם.

7.
ונראה לציין - מדובר כאן ב"שלד" של תקופת האמוראים, של החכמים ה"מרכזיים", שנכללו ברשימת "מעבירי השמועה"/ "מעבירי המסורת"/ "מעתיקי השמועה".

רב>>> רב הונא >>> רבה ורב יוסף >>> אביי >>> רב פפא >>> רב אשי 

תגובות

הוספת תגובה

(לא יפורסם באתר)
* (לצורך זיהוי אנושי)
תכנות: entry
© כל הזכויות שמורות לפורטל הדף היומי | אודות | צור קשר | הוספת תכנים | רשימת תפוצה | הקדשה | תרומות | תנאי שימוש באתר | מפת האתר