חידות וחידודים על הדף / אריה פלהיימר
נדרים כ-כו
1. מי הוא זה ואיזה הוא:
א. שהיו לה בנים "יפיפין ביותר"?
ב. "בני אסנ"ת" ואינם מנשה ואפרים, בני יוסף?
2. מה המשותף ל:
א. נדרים, עם הארץ כהן?
3. השלם:
א. "כל אדם המתבייש לא במהרה הוא.......".
ב. "מי שאין לו בושת פנים ב....... שלא עמדו.......... על הר סיני".
ג. "כל ה...... כל מיני גיהנם......... בו".
4. שונות:
א. מה מהר"מ נכון?
אין להרבות בשיחה עם אישה: 1. רווקה 2. נשואה 3. אלמנה 4. גרושה 5. כל הנ"ל.
ב. היכן בענייננו יש הדגמה ציורית להתנהגות של "נבל ברשות התורה"?
5. לשון נופל על לשון:
5.1. להלן מילים השגורות בשפת היום–יום. אילו הן המילים בלשון חכמים הזהות להן במשמעותן? האות בסוגריים מרמזת לאות הראשונה בתשובה.
א. כלל וכלל (כ).
ב. ערמה של גרגרי תבואה (כ).
ג. זלזול, חוסר רצינות (ק).
ד. הגון (מ).
ה. ידוע (ב).
ו. דיבר (ס).
ז. אילץ (כ).
ח. כן (א).
ט. כמוהו (כ).
י. מפני ש- (ל).
5.2. להלן מילים בעברית. אילו הן מקבילותיהן בארמית התלמודית? האות בסוגריים מרמזת לאות הראשונה בתשובה.
א. פחות (ב).
ב. לשם (ל).
ג. צל (ט).
ד. אשתו (ד).
ה. אמת (ק).
תשובות
1. מי הוא זה ואיזה הוא:
א. "שאלו את אימא שלום (=אשתו של רבי אליעזר בו הורקנוס) מפני מה בניך יפיפין ביותר", כ. בשורה התחתונה.
ב. "וברותי מכם המורדים והפושעים בי אמר רבי לוי אלו בני תשע מדות בני אסנ"ת משגע"ח וכו' (רש"י: סימן הוא), כ: 3 לפני ההתרחבות.
2. מה המשותף ל:
א. הפתיחה המשותפת "אל תהי רגיל (בנדרים, אצל עם הארץ, אצל כהן עם הארץ) ... שסופך ל...", כ. 8 לפני ההתרחבות.
3. השלם:
א. "כל אדם המתבייש לא במהרה הוא חוטא", כ. 6 למטה.
ב. "מי שאין לו בושת פנים בידוע שלא עמדו אבותיו על הר סיני", כ. 6 למטה.
ג. "כל הכועס כל מיני גיהנם שולטין בו", כ"ב. 3 לפני ההתרחבות.
4. שונות:
א. למרות שלכאורה היה אפשר לטעון שעל פי הנאמר בענייננו אין להרבות שיחה דווקא עם אישה נשואה, שכן ההנמקה לאיסור הוא החשש לניאוף (האמור אך ורק באשת איש), אין הדבר כן, שכן החשש לניאוף אינו מסויג דווקא לאישה שאיתה הוא מדבר, אלא גם לנשים נשואות אחרות. התשובה הנכונה היא אפוא 5.
ב. הכוונה, כמובן, למעשה במלווה שתבע את הלווה להחזיר לו הלוואה, אך זה האחרון התחכם לו, במוסרו לידו לרגע קט את מקלו החלול המלא במטבעות, כדי שיוכל להחזיק בספר תורה ולהישבע שהחזיר אותה, כ"ה. 10 למעלה.
5. לשון נופל על לשון:
5.1. המילים בלשון חכמים:
א. כל עיקר.
ב. כרי.
ג. קלות ראש.
ד. מהוגן.
ה. בידוע.
ו. סח.
ז. כפה.
ח. אין.
ט. כמותו.
י. לפי ש-.
5.2. המקבילות בארמית:
א. בציר.
ב. לשום.
ג. טולא.
ד. דביתהו.
ה. קושטא..
המחבר מוכן ברצון לשלוח את החידון ישירות לדוא"ל הפרטי, ואף ישמח לקבל הארות והערות. את הבקשה יש להפנות ל [email protected]