הרב יוסף שמשי, מחבר תוכנת "גמראור"
עקרונות בכללי הגמרא ובלשונה
"חסורי מחסרא והכי קתני"
[תנאים ואמוראים; כללי פסיקה; מונחי מפתח]
נדרים לז ע"א
חסורי מחסרא והכי קתני: לא ילמדנו מקרא בקטן, אם היה גדול, מלמדו לו ולבניו מקרא.
הסבר:
1.
הלשון במשנה הוא:
ומלמדו מדרש,
הלכות ואגדות,
אבל לא ילמדנו מקרא,
אבל מלמד הוא את בניו ואת בנותיו מקרא.
במשנה משמע שיש הבדל בין המודר - לא ילמדנו מקרא - לבין בניו - מלמד הוא את בניו... מקרא.
2.
הגמרא מסבירה את המשנה:
חסורי מחסרא והכי קתני: לא ילמדנו מקרא בקטן, אם היה גדול, מלמדו לו ולבניו מקרא.
3.
בסוגריים מרובעים - התוספות של חסורי מחסרא:
(אבל) לא ילמדנו מקרא, [- בקטן]
(אבל) [אם היה גדול] מלמד [לו] הוא את בניו (ואת בנותיו) מקרא.
כך הוא בדרך כלל המשמעות של "חסורי מחסרא": מחלקים את הקטע במשנה - שנראה כקטע אחד - לשני חלקים, כשכל חלק מדבר על "מקרה" אחר [בדרך כלל, המקרה השני הוא "הפוך" מהמקרה הראשון, ובא לידי ביטוי במלה "אבל..."].