סקר
בבא מציעא - הפרק הקשה במסכת:







 

הארה שבועית מהתלמוד הירושלמי במסגרת הדף היומי

הרב אברהם בלס, מכון הירושלמי

סוטה מט ע"א

 

מובא בתלמוד הבבלי (סוטה מט, א)

"אמר ר' אילעא בר יברכיה: שני תלמידי חכמים המהלכין בדרך ואין ביניהן דברי תורה - ראוין לישרף באש, שנאמר: ויהי המה הולכים הלוך ודבר והנה רכב אש וגו', טעמא דאיכא דיבור, הא ליכא דיבור - ראוין לישרף".

שני תלמידי חכמים שהולכים בדרך לא יכול להיות שלא יהיה ביניהם דברי תורה. בתלמוד הירושלמי (ברכות ה, א) ישנה הרחבה מה הכוונה לדברי תורה.

"ויהי המה הולכים הלוך ודבר במה היו עוסקין ר' אחווא בר' זעירא אמר בקרית שמע היו עוסקין היך מה דאמר (אמר) [דברים ו ז] ודברת בם ר' יודה בן פזי אמר בבריאת עולם היו עוסקין היך מה דאמר [תהילים לג ו] בדבר ה' שמים נעשו ר' יודן בריה דר' אייבו אמר בנחמות ירושלים היו עוסקין כמה דאמר [ישעי' מ ב] דברו על לב ירושלם ורבנן אמרין במרכבה היו עוסקין היך מה דאת אמר [מלכים ב ב יא] והנה רכב אש וסוסי אש וגו'".

התלמוד הירושלמי מספר על אליהו ואלישע שהלכו בדרך לפני שאליהו הנביא עלה בסערה השמימה. ישנם דעות רבות המה היו עוסקים: בריאת העולם, מעשה מרכבה, קריאת שמע או נחמות ירושלים. המשותף לכל הדברים הללו הוא /שהם עסקו בדברי אגדה. התלמוד הירושלמי מעצים את נושא האגדה.

תגובות

הוספת תגובה

(לא יפורסם באתר)
* (לצורך זיהוי אנושי)
תכנות: entry
© כל הזכויות שמורות לפורטל הדף היומי | אודות | צור קשר | הוספת תכנים | רשימת תפוצה | הקדשה | תרומות | תנאי שימוש באתר | מפת האתר