סקר
בבא מציעא - הפרק הקשה במסכת:







 

אלף בית רש"י

דיוק וחידוש ברש"י

גיטין דף יג

עמוד א

רש"י ד"ה ואפי' לר' מאיר דאמר אדם מקנה דבר שלא בא לעולם. כגון מוכר פירות דקל או מה שתעלה מצודתי:
נראה דרש"י כיוו בשתי דוגמאות אלו בדווקא לרמוז לדברי התוספות בד"ה לדבר שלא בא לעולם, שסוגיא זה היא אליבא דרבי מאיר כשיטת רב הונא דאדם מקנה דשלב"ל אבל לא לדשלב"ל,
מוכר פירות דקל - במסכת יבמות דף צג ע"א, רב הונא מאי היא דאיתמר המוכר פירות דקל לחברו אמר רב הונא עד שלא באו לעולם יכול לחזור בו משבאו לעולם אין יכול לחזור בו ור''נ אמר אף משבאו לעולם יכול לחזור בו וכו',ומהסוגיא שם יובן מדוע רב אשי (מסדר הגמרא) נקט כאן בפשיטות אליבא דרב הונא, כי הגמרא שם מביאה את המסורת איך רב הונא שיטתו כרבי מאיר, וכלשון הגמרא שם: דאמר רב נחמן בר יצחק רב הונא כרב ורב כרבי ינאי ורבי ינאי כרבי חייא ור' חייא כרבי ורבי כרבי מאיר ור''מ כרבי אליעזר בן יעקב ור' אליעזר בן יעקב כר' עקיבא, ורש"י מסביר בד"ה רב הונא כרב. כלומר מרב שהוא רביה קבלה ורב מרבי ינאי וכן כולם זה למעלה מדורו של זה היה:
מה שתעלה מצודתי – במסכת בבא מציעא דף ט"ז ע"א-ב, מתיב רב ששת מה שאירש מאבא מכור לך מה שתעלה מצודתי מכור לך לא אמר כלום מה שאירש מן אבא היום מכור לך מה שתעלה מצודתי היום מכור לך דבריו קיימין אמר רמי בר חמא הא גברא והא תיובתא וכו' ..... אמר רב הונא אמר רב האומר לחברו שדה שאני לוקח לכשאקחנה קנויה לך מעכשיו קנה אמר רבא מסתברא מלתא דרב בשדה סתם אבל בשדה זו לא מי יימר דמזבין לה ניהליה והאלהים אמר רב אפי' בשדה זו מכדי רב כמאן אמרה לשמעתי' כר''מ דאמר אדם מקנה דבר שלא בא לעולם דתניא האומר לאשה התקדשי לי לאחר שאתגייר לאחר שתתגיירי לאחר שאשתחרר לאחר שתשתחררי לאחר שימות בעליך לאחר שיחלוץ לך יבמיך לאחר שתמות אחותיך אינה מקודשת ר''מ אומר מקודשת והא אשה כשדה זו דמיא וא''ר מאיר מקודשת ע"כ, גם בגמרא זו רואים את ענין מסורת השמועה שאפי' רב הונא נשבע על כך.

תגובות

הוספת תגובה

(לא יפורסם באתר)
* (לצורך זיהוי אנושי)
תכנות: entry
© כל הזכויות שמורות לפורטל הדף היומי | אודות | צור קשר | הוספת תכנים | רשימת תפוצה | הקדשה | תרומות | תנאי שימוש באתר | מפת האתר