סקר
בבא מציעא - הפרק הקשה במסכת:







 

הארה שבועית מהתלמוד הירושלמי במסגרת הדף היומי

הרב אברהם בלס, מכון הירושלמי

קידושין כא ע"ב

 

מובא בתלמוד הבבלי (קידושין כא, ב וכב, א) דיון בנושא אשת יפת תואר האם היא מותרת.

"איבעיא להו: כהן, מהו ביפת תואר? חידוש הוא, לא שנא כהן ולא שנא ישראל, או דילמא שאני כהנים, הואיל וריבה בהן מצות יתרות? רב אמר: מותר, ושמואל אמר: אסור. בביאה ראשונה - דכ"ע לא פליגי דשרי, דלא דברה תורה אלא כנגד יצר הרע, כי פליגי - בביאה שניה, רב אמר: מותר, ושמואל אמר: אסור; רב אמר מותר, הואיל ואישתריא אישתרי; ושמואל אמר אסור, דהא הויא לה גיורת, וגיורת לכהן לא חזיא. איכא דאמרי: בביאה שניה - כ"ע לא פליגי דאסירא, דהויא לה גיורת, כי פליגי - בביאה ראשונה, רב אמר: מותר, דהא לא דברה תורה אלא כנגד יצר הרע; ושמואל אמר: אסור, כל היכא דקרינא ביה והבאתה אל תוך ביתך, קרינא ביה וראית בשביה, כל היכא דלא קרינא ביה והבאתה אל תוך ביתך, לא קרינא ביה וראית בשביה. ת"ר: וראית בשביה - בשעת שביה, אשת - ואפילו אשת איש, יפת תואר - לא דברה תורה אלא כנגד יצר הרע, מוטב שיאכלו ישראל בשר תמותות שחוטות ואל יאכלו בשר תמותות נבילות".

הגמרא דנה באשת יפת תואר לכהן. לפי הלשון השנייה לדעת שמואל אסור לכהן לקיים יחסי אישות עם אשת יפת תואר, אולם לפי הלשון הראשונה, וגם לדעת הלשון השנייה לדעת רב מותר לכהן לקיים יחסי אישות (לפחות ראשוניים) עם אשת יפת תואר. נכון שהדברים מתייחסים לכהן, אבל מבין השיטין אנו מבינים שלדעת כולם מותר לישראל לקיים יחסי אישות עם אשת יפת תואר.

אמנם הגמרא לא אומרת בפירוש אם מותר לישראל לקיים יחסי אישות פעם שנייה

לפי הדעה שמתירה יחסי אישות בין הכהן לאשת יפת התואר רק פעם ראשונה, אולם בתלמוד הירושלמי במקור שנביא לקמן משמע שרב מתיר רק ביאה ראשונה בישראל ותו לא. על כל פנים התלמוד הירושלמי חולק נמרצות גם על עמדה זו של הבבלי.

תלמוד ירושלמי מכות ב, ו :

"רבי יוחנן שלח לרבנין דתמן תרתין מילין אתון אמרין בשם רב ולית אינון כן אתון אמרין בשם רב יפת תואר לא התירו בה אלא בעילה ראשונה בלבד ואני אומר ולא בעילה ראשונה ולא בעילה אחרונה אלא לאחר כל המעשים [דברים כא יג] ואחר כן תבוא עליה ובעלתה אחר כל המעשים".

אם לדעת הבבלי התורה דיברה כנגד יצר הרע, והתירה לקיים יחסי אישות לישראל עם אשת יפת תואר, הרי שלדעת הירושלמי אנו מאמינים ביכולתו של הלוחם הישראלי להתגבר על יצרו ובשום פנים ואופן לא התרנו לו קיום יחסי אישות בשעת קרב.

תגובות

הוספת תגובה

(לא יפורסם באתר)
* (לצורך זיהוי אנושי)
תכנות: entry
© כל הזכויות שמורות לפורטל הדף היומי | אודות | צור קשר | הוספת תכנים | רשימת תפוצה | הקדשה | תרומות | תנאי שימוש באתר | מפת האתר