סקר
בבא מציעא - הפרק הקשה במסכת:







 

הרב יוסף שמשי, מחבר תוכנת "גמראור"
עקרונות בכללי הגמרא ובלשונה
 

"סתם ספרא רבי יהודה"  

[תנאים ואמוראים; כללי פסיקה; מונחי מפתח]

קידושין נג ע"א

 

יכול לא יחלקו בקדש הקדשים, אבל יחלקו בקדשים קלים? ת"ל: +ויקרא ז+ איש כאחיו, וסמיך ליה: +ויקרא ז+ אם על תודה, כשם שאין חולקין בקדשי קדשים, כך אין חולקים בקדשים קלים;
איש - איש חולק אפי' בעל מום, ואין הקטן חולק ואפי' תם;
סתם ספרא מני? ר' יהודה, והוא קאמר דלית בה דין חלוקה כלל, ש"מ.
אמר רבא: וכרב מי לא תניא? 

1.
הגמרא מקשה מרבי יהודה על רבי יהודה מתוך הנחה שהברייתא השניה שמובאת בסוגייתנו היא ב"ספרא", וממילא, היא דברי רבי יהודה אע"פ ששמו של רבי יהודה לא מוזכר בברייתא, וזאת, על פי הכלל של "סתם ספרא רבי יהודה".

2.
אבל רבא שפוסק כרב סובר שהספרא שמובאת כאן איננה של רבי יהודה - ראה "מתיבתא", הערה לב.

2.1
ואמנם, גם בקושיית הגמרא היא מביאה כשאלה - "מני? רבי יהודה", ולא נראה ממש כקביעה מוחלטת.

3.
ואמנם - אמורא רשאי לקבוע ש"סתם ספרא" מסויימת איננה לפי רבי יהודה.

3.1
השאלה היא האם מדובר במחלוקת היסטורית או בקביעה פסיקתית הכרעתית של האמורא.

4.
וכאמור לעיל מצינו באופן יותר כללי:

מתוך בית הבחירה למאירי מסכת עירובין דף מו עמוד ב:


ויש כללים אחרים בענינים אלו כגון

לגבי "יחיד ורבים":

יחיד ורבים הלכה כרבים

4.1
לגבי כללים שונים ביחס ל"סתם משנה"

והלכה כסתם משנה
ומחלוקת דברייתא וסתם מתניתין שהלכה כסתם
ומחלוקת דמתניתין וסתם דברייתא אין הלכה כסתם
ומחלוקת ואח"כ סתם הלכה כסתם

וסתם ואח"כ מחלוקת אין הלכה כסתם בחדא מסכתא ותלתא בבי כחדא מסכתא הוא כמו שבארנו בראשון של ע"ז

וכן לא נאמר סתם משנה אלא בשאין מחלוקת באותה משנה כלל כמו שביארנו בראשון של יום טוב ובפרק החולץ

4.2
כללים שונים:

וכן כל באמת הלכה היא
וכן הלכה כר' מאיר בגזרותיו

4.3
הכלל שבסוגייתנו:

וכן אמרו סתם מתני' ר' מאיר
סתם ברייתא ר' יהודה
סתם ספרי ר' נחמיה
סתם ספרא ר' שמעון

לא כבסוגייתנו ש"סתם ספרא - רבי יהודה" - ראה בספרי הכללים.

וכלהו אליבא דר' עקיבא

5.
והוא קובע כלל כללי - חשוב לענייננו:

ודברים אלו הרבה יוצאים מן הכלל בכמה מקומות והיכא דאיתמר איתמר ואין לסמוך על הכללים אלא בסתם ר"ל שלא נפסקה כדברי בעל מחלוקתם
וכן שאין הדבר תלוי במחלוקת אחד שמצד אותו המחלוקת יהא ראוי לפסוק כדברי האחר

כדברינו לעיל בסעיף 2

5.1
אבל הערתנו לעיל בסעיף 3.1 עומדת בעינה. 

תגובות

הוספת תגובה

(לא יפורסם באתר)
* (לצורך זיהוי אנושי)
תכנות: entry
© כל הזכויות שמורות לפורטל הדף היומי | אודות | צור קשר | הוספת תכנים | רשימת תפוצה | הקדשה | תרומות | תנאי שימוש באתר | מפת האתר