סקר
בבא מציעא - הפרק הקשה במסכת:







 

הרב דוד כוכב
חידושים וביאורים


דָּוִד מֶלֶךְ יִשְׂרָאֵל חַי וְקַיָּם

ראש השנה דף כה ע"א

 

"אמר ליה רבי לרבי חייא: זיל לעין טב וקדשיה לירחא, ושלח לי סימנא: דָּוִד מֶלֶךְ יִשְׂרָאֵל חַי וְקַיָּם".

מה משמעות סימן זה?

כתב בחידושי הריטב"א: "מילתא בעלמא קאמר ליה".

ורש"י פירש: "דוד מלך ישראל - נמשל כלבנה, שנאמר בו (תהלים פט, לז-לח) [זַרְעוֹ לְעוֹלָם יִהְיֶה וְ]כִסְאוֹ כַשֶּׁמֶשׁ נֶגְדִּי. כְּיָרֵחַ יִכּוֹן עוֹלָם [וְעֵד בַּשַּׁחַק נֶאֱמָן סֶלָה]".
וכבר פירש כך רבינו חננאל:
"מצינו שנמשלה מלכות בית דוד כירח שנאמר כְּיָרֵחַ יִכּוֹן עוֹלָם וְעֵד בַּשַּׁחַק וגו'. לפיכך אמר רבי לרבי חייא זיל לעין טב וקדשיה לירחא ושלח לי סימנא דוד מלך ישראל חי וקים כלומר נתקיימה ראיית הלבנה בעולם".

והמהרש"א בחידושי אגדות מסכת סנהדרין דף לח ע"א כתב:
"והכונה בסוד העבור שדומה לו מלכות בית דוד כמ"ש במדרשות שכמו שהלבנה אחר ט"ו יום שנתמלאה תתחיל לחסר כן היה מלכות בית דוד אחר שהיו מזרעו ט"ו מלכים נחסר המלכות בימי צדקיהו ולא נשאר לו רק ממשלה קצת ריש גלותא בבבל ונשיא בא"י. וכמו שהלבנה הולכת ומתחסרת ט"ו יום עד שתתחסר לגמרי ואחר כך מתחדשת באורה כן אחר שֶׁתִּכְלֶה ממשלת מלכות בית דוד לגמרי דאף ריש גלותא בבבל ונשיא בא"י יִכְלוּ, שוב יתחדש מלכותו. ולזה כוון שכיסוי הלבנה הוא סימן לרבי שהיה נשיא שיכלה נשיאותו... שיתחדש שוב מלכות בית דוד וגדולת משפחות הנשיאים במהרה בימינו".

עוד יש לפרש שבכך מרמז רבי חייא שביצע את משימתו:
דָּוִד מֶלֶךְ יִשְׂרָאֵל – נשיא ישראל נצר לבית דוד המלך, דע לך: חַי וְקַיָּם – קִיֵּם חייא את שליחותו.

תגובות

הוספת תגובה

(לא יפורסם באתר)
* (לצורך זיהוי אנושי)
תכנות: entry
© כל הזכויות שמורות לפורטל הדף היומי | אודות | צור קשר | הוספת תכנים | רשימת תפוצה | הקדשה | תרומות | תנאי שימוש באתר | מפת האתר