טור זה נכתב לזכרו ועילוי נשמתו של נעם יעקב מאירסון הי"ד שנפל
בקרב גבורה בבינת ג'בל במלחמת לבנון השנייה – י"ג אב תשס"ו
אחד שכר תמרים ואחד שכר שעורים ואחד שמרי יין – שמר האפייה
"ת"ר: אחד שכר תמרים, ואחד שכר שעורים, ואחד שמרי יין, מברכין עליהם שהכל נהיה בדברו. אחרים אומרים: שמרים שיש בהם טעם יין, מברך עליהן בורא פרי הגפן" (בבא בתרא צו ע"ב). "בעא מיניה רב נחמן בר יצחק מרב חייא בר אבין: שמרים שיש בהן טעם יין מהו? אמר ליה: מי סברת חמרא הוא, קיוהא בעלמא הוא ... ת"ר: שמרים של תרומה, ראשון ושני אסור, ושלישי מותר, רבי מאיר: אומר אף שלישי בנותן טעם וכו'" (בבא בתרא צו ע"ב - צז ע"א)
שם עברי: שמר האפייה שם באנגלית: Yeast שם מדעי: Saccharomyces cerevisiae
נושא מרכזי : מהם שמרי יין?
לנושאים נוספים העוסקים בשמר האפייה בתעשיית היין - הקש\י כאן.
מתוך מהלך הסוגייה ברור לחלוטין שהמינוח "שמרים" מתייחס לכל המשקע המתקבל לאחר שפיית היין ולא לתאי שמרים מבודדים כפי שהם נמכרים היום. המונח שמרים איננו מתייחס רק למשקע ביין אלא גם בשמן: "משנה. יוציא לו שתות ליין. רבי יהודה אומר: חומש. יוציא לו שלשה לוגין שמן למאה, לוג ומחצה שמרים, לוג ומחצה בלע. אם היה שמן מזוקק אינו יוציא לו שמרים" (בבא מציעא, מ ע"א). ההשוואה בין שכר לשמרים ("אחד שכר תמרים, ואחד שכר שעורים, ואחד שמרי יין, מברכין עליהם שהכל נהיה בדברו") מצביעה על כך שכפי שהשכר הוא משקה כך גם השמרים. השוואה זו אפשרית רק כאשר המשקע נלקח לצורך שתייה כשהוא עדיין נוזלי. כך מובנית גם מחלוקת ת"ק ואחרים שהרי לא יתכן שעל שמרים מוצקים יסברו אחרים שיש לברך ברכת בורא פרי הגפן גם אם טעמם כיין. גם מהגמרא במנחות (פ"ו ע"א) משתמע שהשמרים הם הנוזל המכיל את תאי השמרים: "תנו רבנן: שמן זית כבוש, שלוק, שרוי, ושל שמרים ושל ריח רע לא יביא, ואם הביא פסול". המדובר בהבאת שמן למנחה וכמובן שאי אפשר להשתמש בגושים מוצקים.
|
|
|
תמונה 1. דגימה מתוך חבית יין
ניתן להבחין בגבול בין היין לתרחיף (החלק העכור למטה) המכיל תאי שמרים מעורבים ביין. |
|
תמונה 2. סוגים שונים של חומץ צילם: Rainer Zenz |
א. המחבר ישמח לשלוח הודעות על מאמרים חדשים (בתוספת קישוריות) העוסקים בטבע במקורות לכל המעוניין. בקשה שלח/י ל - [email protected]
ב. לעיתים ההודעות עלולות להשלח על ידי GMAIL למחיצת ה"ספאם" שלך לכן יש לבדוק גם בה אם הגיעו הודעות כנ"ל.
כתב: ד"ר משה רענן. © כל הזכויות שמורות
הערות, שאלות ובקשות יתקבלו בברכה.