חידות וחידודים על הדף / אריה פלהיימר
בבא בתרא יג-יט
1. מי הוא זה ואיזה הוא:
א. האוכלות בלא ברכה ראשונה ובלא ברכה אחרונה?
ב. המפרנס שלא הרוויח ולו אגורה שחוקה אחת במשך כל החודש?
ג. שאליבא דמאן דאמר אחד כתב על עצמו דברי שבח?
ד. ש"מעולי גולה היה ובית מדרשו בטבריא היה"?
ה. שאליבא דיש אומרים היה גיסו של... יששכר?
2. מה המשותף ל:
א. חגי, זכריה ומלאכי?
ב. אדם הראשון, משה, שלושה בני קרח?
ג. ישעיהו, משלי, שיר השירים, קהלת?
ד. יהושע, אלעזר, פנחס?
ה. בלעם, בעור, איוב?
3. השלם:
א. "לא נברא עולם אלא ל........ ו....".
ב. "אין מיעוט אחר מיעוט אלא..........".
ג. בדור השופטים ששפט את שופטיו - איזה חלק פסוק מצוטט ע"י השפוט בתגובה על חלק הפסוק המקדים ע"י השופט המוכיח?
ד. "אין אדם ....... בשעת צערו".
4. שונות:
א. האם בימיו של איוב התממשה נבואת ישעיהו "וגר זאב עם כבש"?
ב. איזה "טריק" יוצא דופן נקט איוב כדי להשיא אלמנות שנדחו ע"י אחרים?
ג. מה היה קורה אילו שתי נימים (=שערות) היו יונקות מגומא אחת?
ד. מאיזו בחינה מהווה הנשר מתחרה לאגודת "אפרת", שמטרתה מניעת הפלות...?
ה. איזו נשיכה מועילה?
ו. על מה אומרת הגמרא "שגנאי הדבר לומר"?
תשובות
1. מי הוא זה ואיזה הוא:
א. "...כמה לוחות אוכלות (=תופסות) בארון שנים עשר טפחים", י"ד. באמצע.
ב. "... פירנסת (=אתה, הלומד, מילאת) ארון לארכו צא ופרנס ארון לרחבו", י"ד. 4 לפני ההתרחבות.
ג. אליבא דרבי שמעון, "עד כאן הקב"ה אומר ומשה אומר וכותב מכאן ואילך הקב"ה אומר ומשה כותב בדמע" (ובין השאר גם את שבחיו, עיי"ש), ט"ו. בסוף השליש העליון.
ד. איוב, ט"ו. 2 למטה.
ה. "ויש אומרים איוב בימי יעקב היה ודינה בת יעקב נשא", ט"ו: 3 מתחת להתרחבות הראשונה.
2. מה המשותף ל:
א. "סוף נביאים הוו", י"ד: 3 מתחת להתרחבות.
ב. אלו הם שלושה מ"עשרה זקנים", שדוד כתב את ספר תהילים על ידם, י"ד: 2 למטה.
ג. ארבעת הספרים הללו נכתבו ע"י חזקיהו וסיעתו, ט"ו. 2 למעלה.
ד. שלושתם נטלו חלק - אמנם בלתי שווה – בכתיבת ספר יהושע, ט"ו. באמצע.
ה. שלושתם היו משבעת הנביאים שנתנבאו לאומות העולם, ט"ו: 2 למעלה.
3. השלם:
א. "לא נברא עולם אלא לפריה ורביה", י"ג. מתחת לאמצע העמוד.
ב. "אין מיעוט אחר מיעוט אלא לרבות", י"ד. מעל לשליש התחתון.
ג. "אמר לו (=המוכיח) כספך היה לסיגים אמר לו (=המוכח) סבאך מהול במים", ט"ו: 3 לפני ההתרחבות השנייה.
ד. "אין אדם נתפס בשעת צערו", ט"ז: ברבע הראשון.
4. שונות:
א. לא ולא: "מקנהו של איוב פרצו גדרו של עולם מנהגו של עולם זאבים הורגים העזים מקנהו של איוב עזים הורגים את הזאבים", ט"ו: 5 למטה.
ב. בכל מקרה כזה הוא היה שם את שמו על האלמנה, דהיינו "אומר שהיא קרובתו או מדבר בה להשיאנה" (רש"י) "והוו אתו נסבי לה", ט"ז. מעל השליש התחתון.
ג. "מחשיכות מאור עיניו של אדם", ט"ז.9 למטה.
ד. "...יעלה זו אכזרית על בניה בשעה שכורעת ללדת עולה לראש ההר כדי שיפול ממנה וימות ואני מזמין לה נשר שמקבלו בכנפיו ומניחו לפניה ואלמלי מקדים רגע אחד או מתאחר רגע אחד מיד מת", ט"ז. בשורה התחתונה.
ה. הדרקון הנושך את האיילה בבית רחמה הצר, וגורם לה לרפיון שרירים וללידה בעקבותיו, ט"ז: 6 למעלה.
ו. "... ומפני מה לא נאמר בה (=במרים) (=ותמת) על פי ה' שגנאי הדבר לומר". י"ז בסוף השליש העליון.
המחבר מוכן ברצון לשלוח את החידון ישירות לדוא"ל הפרטי, ואף ישמח לקבל הארות והערות. את הבקשה יש להפנות ל [email protected]