סקר
בבא מציעא - הפרק הקשה במסכת:







 

הרב יוסף שמשי, מחבר תוכנת "גמראור"
עקרונות בכללי הגמרא ובלשונה
 

עדיפות הניסוח: "הלכה כרב..."

[תנאים ואמוראים; כללי פסיקה; מונחי מפתח]

בבא בתרא קלג ע"א

 

אמר רב הונא: שכיב מרע שכתב כל נכסיו לאחר,
רואין, אם ראוי ליורשו - נוטלן משום ירושה,
ואם לאו - נוטלן משום מתנה.
אמר ליה רב נחמן: גנבא גנובי למה לך?...

מבנה הסוגיה:

1.
דינו של רב נחמן:

אמר רב הונא: שכיב מרע שכתב כל נכסיו לאחר,
רואין, אם ראוי ליורשו - נוטלן משום ירושה,
ואם לאו - נוטלן משום מתנה.

2.
שאלת/קושיית רב נחמן:

אמר ליה רב נחמן: גנבא גנובי למה לך?

"גנבא גנובי" - 2 מופעים בש"ס - "ביטוי חריג"

אי סבירא לך כרבי יוחנן בן ברוקה, אימא: הלכה כרבי יוחנן בן ברוקה,
דהא שמעתתיך כר' יוחנן בן ברוקה הוא דאזלא!

כלומר,
עדיף לקבוע ולנסח את ההלכה כאותו חכם שאמר את העיקרון ההלכתי - "הלכה כרב..." - ולא לנסח את המקרה עצמו או דוגמא שבה תקפה אותה הלכה - כבסוגייתנו.

2.1
אולי קשור לכלל שיש לומר דבר בשם אומרו.

3.
רב נחמן עצמו מציע כוונה בדברי רב הונא:

דלמא כי הא קאמרת: דההוא דהוה קא שכיב, ואמרו ליה: נכסיה למאן? דלמא לפלניא? ואמר להו: אלא למאן?
ואמרת לן עלה: אם ראוי ליורשו - נוטלן משום ירושה, ואם לאו - נוטלן משום מתנה.

4.

אמר ליה: אין, הכי קאמינא.

רב הונא "מאשר" לרב נחמן, שאמנם הוא - רב הונא - התכוון לדברי רב נחמן.

5.
נראה לי שמכאן ניתן ללמוד שדברי "קללה" - "גנבא גנובי למה לך" של חכם הם הגונים רק כדי שה"מקלל" גם מיישב את הדברים.

6.
אולם ראה יבמות דף צא:

א"ל רב נחמן: גנבא גנובי למה לך? אי סבירא לך כרבי שמעון, אימא: הלכה כרבי שמעון, דשמעתיך כרבי שמעון קאזלה!

גם בסוגיה זו רב נחמן מקשה על רב הונא מדוע הוא לא ניסח את ההלכה: "הלכה כ..." - "הלכה כרבי שמעון".

7.
עניין זה מקובל בש"ס שניסוח הלכה הוא בהזכרת שם התנא שפוסקים כמותו ולא מזכירים את ההלכה עצמה בלבד [אם בכלל].

7.1
נסיון הסבר באותה סוגיה:

וכי תימא, אי אמינא הלכה כרבי שמעון, משמע אפילו בקמייתא,
אימא: הלכה כר' שמעון באחרונה!

גם אפשר היה לנסח את ההלכה כרבי שמעון באופן מוגבל - "באחרונה".

7.2

קשיא.

הגמרא נשארת ב"קשיא" על רב הונא.

8.
שלא כבסוגייתנו - בבא בתרא דף קלג - שיש הסבר לדברי רב הונא:

למאי הלכתא?
סבר רב אדא בר אהבה קמיה דרבא למימר: אם ראוי ליורשו - אלמנתו נזונית מנכסיו, ואם לאו - אין אלמנתו נזונית מנכסיו,
אמר ליה רבא: מיגרע גרעא?
השתא בירושה דאורייתא אמרת: אלמנתו נזונית מנכסיו, במתנה דרבנן לא כל שכן!
אלא אמר רבא: כדשלח רב אחא בר רב עויא, לדברי רבי יוחנן בן ברוקה: נכסי לך ואחריך לפלוני, אם היה ראשון ראוי ליורשו - אין לשני במקום ראשון כלום, שאין לשון מתנה אלא לשון ירושה, וירושה אין לה הפסק.
אמר ליה רבא לרב נחמן: והא אפסקה!
הוא סבר: יש לה הפסק, ורחמנא אמר: אין לה הפסק.

כלומר, הניסוח של רב הונא נועד ללמד את ההלכה לעיל.

תגובות

הוספת תגובה

(לא יפורסם באתר)
* (לצורך זיהוי אנושי)
תכנות: entry
© כל הזכויות שמורות לפורטל הדף היומי | אודות | צור קשר | הוספת תכנים | רשימת תפוצה | הקדשה | תרומות | תנאי שימוש באתר | מפת האתר