סקר
בבא מציעא - הפרק הקשה במסכת:







 

לא עלתה בידו אלא רגזנותא / רפי זברגר

קידושין מא ע"א

 

הקדמה

המשנה האחרונה של הפרק בדף הקודם, מתארת ''טכניקה'' אשר אמורה לסייע לנו לעשות מעשים טובים ולא לחטוא. וכך לשונה של המשנה: כל שישנו במקרא ובמשנה ובדרך ארץ - לא במהרה הוא חוטא, שנאמר: והחוט המשולש לא במהרה ינתק (קהלת ד', י''ב) ; ''החוט המשולש'' בדמות לימוד והתעמקות בשורשי הדברים (מקרא), בפרשנותם (משנה), ולא הולך בטל אלא עובד במלאכתו (דרך ארץ), הריהו נמצא על ''הדרך הטובה'' אשר ''תשמור'' עליו לבל יחטא.
המשנה ממשיכה בדרך השלילה: וכל שאינו לא במקרא ולא במשנה ולא בדרך ארץ - אינו מן היישוב. - אדם שאינו עוסק בשלושת הדברים שנקטנו בהם: מקרא, משנה ודרך ארץ – אינו ''נחשב'' כלל ל''בן תרבות''.
 

הנושא

הגמרא מתייחסת לקטע השני של המשנה, ומביא דוגמאות לאנשים ש''אינם מן הישוב''. למשל: האוכל בשוק – הרי זה דמה לכלב. אדם האוכל בשוק, מראה לנו שאין לו בושה, ומתנהג כמו כלב, וממשיכה הגמרא לקבוע כי אדם כזה פסול לעדות . וזאת כיוון, שעדות מסתמכת על נאמנות, ואדם שאינו מתבייש, חשוד על השקר ולכן אינו נאמן. 
בהמשך דורש חכם בשם בר קפרא: רגזן – לא עלתה בידו אלא רגזנותא. כלומר, אדם המתרגז אינו משיג דבר ברגזנותו, אלא להיפך, וכל מה שנשאר אצלו זו הרגזנות לבדה. 
  

מהו המסר?

נאמר ע''י חכמינו: כל הכועס כאילו עובד עבודה זרה (זוהר בראשית כ''ז, ב'). כי היצר אומר לו היום לעשות כך, ומחר יכול להביא אותו למחוזות גרועים מאוד, כמו עבודה זרה. לכן, עלינו להתרחק מן הרגזנות והכעס. להשתדל להגיב בקור רוח, בלא התלהמות, ולאחר מחשבה. לפני כל תגובה, רצוי להמתין מעט, לחשוב שוב, האם זו אכן התגובה אותה אנו מבקשים להגיב. כמאמר בגמרא שלנו: כל המתרגז, אינו משיג דבר, כי אם את הרגזנות לבדה!


המאמר לע''נ אמי מורתי, שולמית ב''ר יעקב, הכ''מ (תשע''ז).
תגובות תתקבלנה בברכה ל: [email protected]

תגובות

הוספת תגובה

(לא יפורסם באתר)
* (לצורך זיהוי אנושי)
תכנות: entry
© כל הזכויות שמורות לפורטל הדף היומי | אודות | צור קשר | הוספת תכנים | רשימת תפוצה | הקדשה | תרומות | תנאי שימוש באתר | מפת האתר