סקר
בבא מציעא - הפרק הקשה במסכת:







 

מעביר על מידותיו / רפי זברגר

סנהדרין כב ע''ב

 

הקדמה

פסקנו לעיל כי מותר למלך לשאת עד שמונה עשרה נשים, כפי שלמדנו מדוד המלך. בהמשך, דנה הגמרא, בעובדה שבערוב ימיו של דוד, הביאו לו פילגש, אבישג שמה, והתירו לו להתייחד עמה, רק כדי שלא יצטרך לגרש את אחת מנשותיו (אם היה מגרש אשה אחת, היה יכול לקדש אשה נוספת, שהרי אסור לקחת יותר משמונה עשרה נשים).
שאיפה זו, להתרחק מגירושין, מובאת באמרה של רבי אלעזר: כל המגרש את אשתו הראשונה, אפילו מזבח מוריד עליו דמעות. 
 

הנושא

ממשיכים לדון בעמוד ב' ביחס המיוחד שיש בין הבעל לאשתו הראשונה. רב יהודה לימד את בנו, רב יצחק:
אין אדם מוצא קורת רוח אלא מאשתו ראשונה, שנאמר (משלי ה', י''ח): יְהִֽי מְקוֹרְךָ֥ בָר֑וּךְ וּ֝שְׂמַ֗ח מֵאֵ֥שֶׁת נְעוּרֶֽךָ.
אמר רב יהודה לבנו: אדם נהנה, שמח בחלקו אם חי עם אשתו הראשונה. 
ביקש רבי יצחק לקבל דוגמא ל''יחסים מופלאים'' עם אשה ראשונה. ענה לו רב יהודה: כגון אמך
כלומר, היחס ביני לאשתי, שהיא אמך, הם דוגמא ליחסים מצוינים בין בעל לאשתו. 
מקשה על כך הגמרא, מסיפור אחר, שם משמע בדיוק הפוך: והא מקרי ליה רב יהודה לרב יצחק בריה: וּמוֹצֶ֨א אֲנִ֜י מַ֣ר מִמָּ֗וֶת אֶת הָֽאִשָּׁה֙ אֲשֶׁר הִ֨יא מְצוֹדִ֧ים וַחֲרָמִ֛ים (קהלת ז', כ"ו) ואמר לו: כגון מאן? - ואמר לו: כגון אמך! 
אותו רב יהודה ציטט לרב יצחק בנו פסוק מקהלת, המתאר אשה הנדמית להיות מַ֣ר מִמָּ֗וֶת, כלומר אשה קשה ורעה. גם שם ביקש רב יצחק דוגמא, וגם שם ענה לו רב יהודה אביו, כגון אמך. כלומר יחסי עם אשתי, שהיא אמך, גרועים מאוד. 
עונה הגמרא: מיתקף תקיפא, עיבורי מעברא במלה. כלומר, אמך ''עברה על מידותיה'' והצליחה להפוך את התקיפות והקושי לנעימות וסבר פנים יפות. 
 

מהו המסר?

מסר כל כך מתאים לחודש אלול המתקרב, אשר "מעודד אותנו" להעביר על מידותינו, ובכך בעז''ה ''יעביר הקב''ה על כל פשעינו" (ראש השנה ,י''ז, א').


המאמר לע''נ אמי מורתי, שולמית ב''ר יעקב, הכ''מ (תשע''ז).
תגובות תתקבלנה בברכה ל: [email protected]

תגובות

הוספת תגובה

(לא יפורסם באתר)
* (לצורך זיהוי אנושי)
תכנות: entry
© כל הזכויות שמורות לפורטל הדף היומי | אודות | צור קשר | הוספת תכנים | רשימת תפוצה | הקדשה | תרומות | תנאי שימוש באתר | מפת האתר