סקר
בבא מציעא - הפרק הקשה במסכת:







 

הרב דוד כוכב
חידושים וביאורים


תספורת כהנים בזמן הזה

סנהדרין כב ע"ב

 
"היינו טעמא: מהרה יבנה בית המקדש, ובעינן כהן הראוי לעבודה - וליכא. - הכא נמי, בעינא כהן הראוי לעבודה, וליכא! - הכא - אפשר דמספר ועייל".

כלומר שאין הכהנים מצווים בזמן הזה להסתפר כל ל' יום, שכן לכשיבנה המקדש יוכלו להסתפר ולעבוד מיד.

וקשה, הרי אמרו: (ראש השנה דף ל ע"א; סוכה דף מא ע"א) "ושיהא יום הנף כולו אסור. מאי טעמא? מהרה יבנה בית המקדש... דמיבני אימת? אילימא דאיבני בשיתסר - הרי האיר מזרח התיר. אלא דאיבני בחמיסר...".
הרי שיתכן שיבנה המקדש ביום טוב או בשבת, וחוששים לכך מדין "מהרה יבנה בית המקדש"!
הניחא כהנים הגרים חוץ לתחום ירושלים, הרי ממילא אסורים לבא לעבוד. אלא כהנים הנמצאים בירושלים, לכאורה צריכים להסתפר תספורת קצרה כדין, ובכלל זה שלא להשאיר 'פיאות' ארוכות!
וסברת "שתקנתו קלקלתו" לכאורה אינה שייכת בזמן שאין כלל כהנים מיוחסים לאותה משמרת, כי אז כל הכהנים שווים, וקי"ל שאפילו כהני חזקה כשרים כשאין מיוחסים.

כך הקשתי לפני הרב מרדכי אליהו, וענה שיותר לכהנים להסתפר בשבת, כי אין בזה אלא איסור דרבנן (משום מלאכה שאינה צריכה לגופה, וגם אין במינו נגזז).
כעין זה מצינו ברמב"ם הלכות קרבן פסח פרק א הלכה יח: "ואם יכול לחתוך יבלתו בידו בשבת חותך, ואם היתה יבשה חותכה אפילו בכלי שאין שבות במקדש כלל".
הרי שגם הכנה לעבודת המקדש בכלל דין "אין שבות במקדש" (פסחים דף סה ע"א; ביצה דף יא ע"ב).

תגובות

הוספת תגובה

(לא יפורסם באתר)
* (לצורך זיהוי אנושי)
תכנות: entry
© כל הזכויות שמורות לפורטל הדף היומי | אודות | צור קשר | הוספת תכנים | רשימת תפוצה | הקדשה | תרומות | תנאי שימוש באתר | מפת האתר