סקר
בבא מציעא - הפרק הקשה במסכת:







 

הרב יוסף שמשי, מחבר תוכנת "גמראור"
עקרונות בכללי הגמרא ובלשונה
 

חשיבות לימוד משנה

[תנאים ואמוראים; כללי פסיקה; מונחי מפתח]

סנהדרין מב ע"א

 

כי בתחבלות תעשה לך מלחמה.
אמר רבי אחא בר חנינא אמר רבי אסי אמר רבי יוחנן: במי אתה מוצא מלחמתה של תורה - במי שיש בידו חבילות של משנה, קרי רב יוסף אנפשיה: +משלי י"ד+ ורב - תבואות בכח שור.

1.
רבי יוחנן מדגיש את מעלתו של מי שיש בידו חבילות של משנה [נאמר על "רב יוסף"].

2.
רש"י מסכת סנהדרין דף מב עמוד א:

מלחמתה של תורה - הוריותיה ולעמוד על בוריה ועל עיקרה, לא כאדם המפולפל ומחודד ובעל סברא ולא למד משניות וברייתות הרבה כי מהיכן יתגלה הסוד,

נראה שברש"י יש שני חלקים:
א.
אולי כוונתו של רש"י שבמשניות ובברייתות טמונה "בוריה ועיקרה של התורה" - בה מתגלים סודות התורה [="סוד"].

2.1
ב.

אלא בבעל משניות הרבה שאם יצטרך לו טעם בכאן ילמדנו מתוך משנה אחרת, או אם יקשה לו דבר על דבר - יבין מתוך משניות הרבה שבידו: הא מני - פלוני היא ששמענוהו במקום אחר אומר כך.

כנראה שרש"י מתכוון שהלומד חייב לדעת כל משנה כאיזה תנא היא נאמרה - "הא מני". וגם צריך הלומד לדעת ולהשלים פרטים שלכאורה הם חסרים במשנה מסויימת - וזה יכול להתקיים על ידי הכרת שאר המשניות.

3.
ויש לעיין: האם לימוד הגמרא איננו יעיל? ומדוע רש"י לא מזכיר זאת? [אמנם בזמן שנאמרה המימרא בגמרא היו לפניהם רק משניות וברייתות].

4.

אלא שנראה לי לומר:
רש"י מתכוון לומר: מדוע רבי לא קבע לגבי כל משנה מי אמרה, ומדוע קבע משניות מסויימות כ"סתם משנה" [מלבד ההנחה שהלכה כמותה], וגם מדוע רבי לא השלים בכל משנה את כל פרטיה והוא הסתמך על מה שכתב במשניות אחרות.
אלא: לפי רשי לעיל בסעיף 2.1 הלומד צריך להבין מיהו התנא שאמר את המשנה ומהי שיטתו. ו"רבי" סתם את המשנה וגם לא הזכיר את כל פרטיה מפני שבמשניות ובעריכתן יש גם "סוד" - כרש"י לעיל בסעיף 2.

תגובות

הוספת תגובה

(לא יפורסם באתר)
* (לצורך זיהוי אנושי)
תכנות: entry
© כל הזכויות שמורות לפורטל הדף היומי | אודות | צור קשר | הוספת תכנים | רשימת תפוצה | הקדשה | תרומות | תנאי שימוש באתר | מפת האתר